Jakt och Fiske

Älgjakt 2009

51 inlägg 20615 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

alias  
#69104 Hej!

Trevligt att höra att det är fler jaktlag som försöker hålla en balanserad avskjutning mellan tjur/hondjur och kalv/vuxen.

Ska man klara tallföryngringarna så ska man skjuta mycket kalv och se till att hålla ner andelen kor i den vuxna populationen.

Verkar som att det långsamt sker en förändring ute i bygderna, från de jägare vars frysbox skriker efter kött till de som vill ha en hög kvalitet på stammen (både träd- och tall-) istället för hög reproduktion med låga kalvvikter till följd av ombrunstning och sent födda kalvar - hoppas att det fortsätter och att förändringshastigheten accelererar. :-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69116 ja vi har fasen inte sett en enda älg eller haft kontakt me nån heller... få se imorrn hur det går...

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

skotarlasse  
#69120 Jagar på 1000ha i östra sörmland.På 70talet fälldes nått år Ca 25 älgar där.För några år sen fick vi fälla 3+3.
Idag vid sjutiden sköt jag fullt på årets tilldelning.....en kalv. man kunde lika gärna låtit bli.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Naders  
#69125 Jaha....
Här i Blekinge där vi får skjuta allt pga för stor älgstam har resultatet blivit:0
Inte så mycket som en fågel har jag sett idag.
Jo, jag har varit vaken hela tiden..... :roll:
Inte så många skott som smällt heller för den delen.
Tar nya tag imorgon när fötterna tinat :smile:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69142 För oss har det gått ganska bra. Av tilldelningen på 10 vuxna och 10 kalvar på 3500 ha så har vi skjutit 5 tjurar 5 kor/kvigor 3 tjurkalvar och 4 kvigkalvar. Tillgången på älg verkar vara betydligt större än tidigare år, så de 3 kalvar vi har kvar borde kunna skjutas. På 8 jaktdagar har vi skjutit älg 7 dagar.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

halvproffs  
#69144 En ko, en tjur och en kalv blev resultatet. Vi var hundraprocentiga då det var dom enda djur vi såg. Idag ska vi ta en annan del av marken för att försöka få en eller två kalvar till sen avslutar vi jakten.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69169 Inget alls idag :sad: - bara så in i h-vete kallt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Ezzelino  
#69170 har inte sett någe här heller. Det e bara att inse fakta älgarna är Blyförfgiftade och ligger i dom flesta frysboxarna.
Inför älgförbud tycker jag och satsa på dov, kron och vildsvins jakt istället. varför ska vi skjuta bort dom få älgar som finns när vi kan försöka bygga upp älgstammen igen.Jag va med på älgjakten här i södermanland och jag sa till mig själv kommer det älg ska jag lyfta på hatten och tacka för besöket och säga till älgen att traska vidare.Riktade in mig på hjort istället..
Det är bara vad jag tycker någon som håller med???

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69176 visst där du bor kanske men här är det älg överralt!!!

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69177 en kviga idag, dock inte ja själv, men annars den kallaste dagen i mitt liv under älgjakt...

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

halvproffs  
#69181 Jag tror det var 1991, då var det -12 på måndag morgon. På tisdagen var det kraftigt snöfall. Då blev man härdad älgskytt!

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2009

Elias  
#69185 Om jag ska vara ärlig förstår jag inte att man fortsätter att jaga efter brunstuppehållet. Enda man gör är att sitta och frysa häcken av sig. Det kan vara gemytligt under hösten när det inte är så superkallt men nu när det börjar vara ner mot 10 minus på nätterna. Nog skulle man vara fanatisk för att jaga nu

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

martinga  
#69195
kjugekarlsson skrev:Här nere börjar ju jakten på måndag. I Blekinge får de skjuta allt nu p.g.a för mycket älg.

Inte i de äsko jag hört om. De vanliga restriktionerna på tjurar gäller, 0-8 alt 4-8 taggar sparas och i ngt fall endast dubbelkalv första veckan.

Naders skrev:Jaha....
Här i Blekinge där vi får skjuta allt pga för stor älgstam har resultatet blivit:0
Inte så mycket som en fågel har jag sett idag.
Jo, jag har varit vaken hela tiden..... :roll:
Inte så många skott som smällt heller för den delen.
Tar nya tag imorgon när fötterna tinat :smile:

Bäst att du håller dig vaken och skjuter allt du hittar i Askaremåla eftersom det är ungefär ett missriktat studsarskott ifrån vår mark!

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Naders  
#69205 Höll mej vaken hela dagen men vad hjälpte det?!
Inte ett klövvilt så långt ögat kan nå.....
Skönt att man bara tog ledigt två dagar så man får åka till jobbet imorgon :lol:
Jaså, Martinga.... vilka jagar du ihop med då? Nån man känner kanske?

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2009

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69211 Måndag älgjakt mellan 7 00- 9 30 sedan tog matsäckens slut och jag gick hem.
I dag tisdag alldeles för kalt och blåsigt, stannade hemma.
Falukorv är gott det också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).