Skotare

Skotning efter allmän väg

10 inlägg 5114 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotning efter allmän väg

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69047 Har ett par lass med energived utmed en väg. Denna väg är inte e20 men jag är ändå lite osäker på vad som gäller. :???:
Ett fordon som befinner sig på vägen skall ha belysning både framåt och bakåt. Eftersom fordonet arbetar så borde jag kanske ha en saftblandare på maskin också :?:
Vägen är en grusväg med ca en bil / 5 min. Dock så går det fort när dom kommer, och det blir inte bättre av att jag skall köra där vägen går nerför samtidigt som den svänger. :roll: Som mest finns det ca 20 meters sikt åt bilisterna så det blir nog dubbla varningstrianglar i vardera riktning.
Detta blir första gången för mig med jag är ganska säker på att ni andra har varit med om liknande flera gånger tidigare.
Jag skulle behöva goda råd och tips. :!:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotning efter allmän väg

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69049 När vi lastar av efter grusväg brukar vi sätta ut averknings skyltar några hundra meter före och efter.

Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69052 Sätter du ut vanliga varningstrianglar i ändarna på vägsträckningen så har du ju i alla fall bjudit till.

Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69065 Vem är väghållare? Är det vägverket så gäller full skyltning d.v.s TA-plan, gubbatavlor, saftblandare, utbildning i arbete på väg, skyltvagn och så vidare. Är det där i mot en vägförening så behövs inget men ett par tavlor gubba eller avverkning är ändå på sin plats.

Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69084 Vet inte riktigt men har då inte hört nå om någon vägförening :???: Det känns dom att ett par trianglar är ett absolut måste :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69133 Varningstriangel och saftablandare funkar väl bra? Man blir ju luspank om man ska följa allt sånt där krafs! Tokig lär man också bli.

Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

__JoCCe__  
#69157 Är de bara "ett par lass" som du skriver så räcker de säkert gott och väl med trianglar och en saftblandare om du har en.

Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69178 jo, det är 2 eller 3 lass enbart. 8) Ska ta och fixa dit en blandare innan man börjar köra. Sen är det väl bara å ta det lugnt å hoppas att bilarna gör lika. :grin: :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning efter allmän väg

__JoCCe__  
#69278 Hoppas inte på för mycke från medtrafikanterna..
Har vart med om både fotgängare och bilister som tror man ser dom och att de är ok om man smyger sig förbi lite försiktigt så är man där med kranen eller en pinne som ramlar av lasset när man håller på 😡

Användarvisningsbild

Re: Skotning efter allmän väg

Torparn79  
#69311 kan du inte backa ner vagnen lite snett i diket då, då får du ju lite bättre uppsikt över om det kommer bilar bakom..
eller så ställer du dig på "fel" sida, alltså mot trafiken, visst, det är inte särskilt regelmässigt men då har du ju en chans att kunna hålla lite koll på trafiken..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).