Skogsröjning

Hur fila röjklinga?

63 inlägg 73705 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68838 Hej hallå vänner!

Har så vågat mig på ett byte från Scarlettklingan till Bachos: Maxi klinga.
Det står i nimas katalog att båda kan filas med 5,5mm rundfil precis som Scarlettklingan (som nima kallar "Eia").

Om ni kikar på bilden här:


_PER5101.JPG


Så är Scarlett / Eia klingan till höger. Det är ju enkelt att fila denna då filen naturligt följer i det rundade spåret.

Om jag ska fila mina nya Maxi klingor (som är till vänster på bilden) med samma fil så kommer väl klinga att se likadan ut som Scarlet / Eia klingan när jag är klar???

Är det något jag missat??

Har en fil med mall som har skränkjärn och den är bara graderad till 15grader. MEN på förpackningen till klingan står det att 20 grader är rekommenderat.

HUR FILAR NI DESSA KLINGOR?

Tacksam för svar!

Vesslan



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68857 Den senaste klingbunten (Oregon) som jag köpte såg också ut som den vänstra på din bild, jag har filat likadant som förut men det tar ju några extra drag med filen innan det ser "normalt" ut.
Jag filar med max 15 grader, ibland mindre.

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68859
Palms skrev:Den senaste klingbunten (Oregon) som jag köpte såg också ut som den vänstra på din bild, jag har filat likadant som förut men det tar ju några extra drag med filen innan det ser "normalt" ut.
Jag filar med max 15 grader, ibland mindre.


TJa vad skulle man göra utan skogsforum!

Tackar för det Palms!
Då är det bara att fila på för min del!

Här ska röjas 😈 !!!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68868 Maxi-klingor verkar kunna vara både rak-och rundslipade. De kastar mera och avverkar snabbare.
Jag har rundfilat mina.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68869 Efter att bytt från Scarlett till Maxi byterjag aldrig tillbak. Det går mycket snabbare. (rundfilar, funkar bra)

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68870 Scarlett går väl inte mjukare lite mindre risk för kast med mera, men Maxi går snabbare vid kapning och det är väl det viktigaste!

Grattis till ett bra val vesslan!

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68920
SkogsGotte skrev:Scarlett går väl inte mjukare lite mindre risk för kast med mera, men Maxi går snabbare vid kapning och det är väl det viktigaste!

Grattis till ett bra val vesslan!



Tack för det SkogsGotte!!

Har varit på jakt efter en klinga som kapar snabbare!
Läste trådarna om klingor här på SF innan jag beställde. Därav valet.
Har väl tyckt att Scarlett gått skapligt så jag blir nog positivt överaskad av Maxi!!
Kör mycket eftersatt röjning så det blir ofta lite grövre stammar.

Kast är det väl bara klena grabbar som råkar ut för? :grin:
Har nog aldrig hänt mig :mrgreen: (likväl som att jag aldrig ljuger :roll: )

Kör med Hva 355FXT så den borde utan problem orka med att dra runt en sån klinga.

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

bodaedet  
#68988 Hur har din 355 fungerat, har två st som bara har krånglat. Nu är det dags att byta ut en Huskvarna säger att alla barnsjukdomar är borta. vågar jag lita på det.

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69003
bodaedet skrev:Hur har din 355 fungerat, har två st som bara har krånglat. Nu är det dags att byta ut en Huskvarna säger att alla barnsjukdomar är borta. vågar jag lita på det.



Har hört av flera att de haft bekymmer med 355!
Det finns även de som har lite otur med sina 346 sågar vilket visar sig som att de är svårstartade!

Måste haft en sagolik tur då både sågar och röjsågen går klockrent för mig!
Är imponerad över hur lite soppa den drar.
Visst är tanken stor men det går bra länge mellan tankningarna. När man är lite otränad så räcker tanken allt för länge :oops: !

Vad byter du till?

Nu finns det snart att köpa 345 som är trimmad från Bengts motor i skeppshult. Ger det lika stor skillnad som på sågarna så är det helt klart värt investeringen!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69048 Jag är riktigt nöjd med min.Klart svårstoppad!

Bättre vrid i 345 hade varit fint.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Skogshuggarn  
#70305
Vesslan skrev:
Det finns även de som har lite otur med sina 346 sågar vilket visar sig som att de är svårstartade!



Jotack!,,,,dessutom hade modellerna före NE ingen decomp som gör livet bra mycket surare när man måste slita i starten som en halvidiot.
Tröttande därför på min drygt 2 år gamla 346 och bytte till NE ifjol.
Den har BÅDE decomp och startat/går som ett "skållat troll".

Supernöjd mao,,,,,

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70320 Ahh!

Gott att höra Skogshuggarn!
Har själv en trimmad 346 NE.

Min kompis kör den gamla 346 och han har hela tiden retat mig för att den bara låter mer, vi körde lite
ved så kapade jag 30cm bitar lika snabbt som hans gamla kapade 15cm!!!!

En enorm skillnad således!!

Dock så blir kedjorna förstörda lika mycket snabbare när man sågar något man inte bör...............

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Elias  
#70356 Håller med vesslan att om man sågar inågot man sig inte bör tex brytjärnet så blir kedjan slö. Detta vet jag av egen erfarenhet

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70936 Har nu röjt en del med Maxiklingan o är enormt nöjd!

Skulle vilja fila en klinga flat så att den blir som när den var ny (såsom bilden från mitt första inlägg i den här tråden)!
Använder jag en vanlig flatfil då eller hur gör ni??

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Husqy  
#71216 Enkelt svar det brukar finnas välillustrerade bilder på baksidan av kartongen som klingan ligger i hur den ska filas vilken mall och fil som ska användas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar