Skogsnyheter

Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

41 inlägg 16060 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Fredrik Reuter  
#68513 Läs och begrunda, diskutera gärna vidare!

Cirka 3 miljarder kronor utbetalades i statsstöd efter stormen, varav det mesta tillföll Södra Skogsägarnas medlemmar och medlemmarnas ekonomiska förening.


https://web.archive.org/web/20140709085 ... 22.dbp.asp



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

novis??  
#68520 vad da det ja s a om föreningar o södra (sopranos)

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68531 Artikeln innehåller många bitska beskrivningar som framställts inför en avgörande förhandling. En viss ensidighet märks men må vara naturlig.
För egen del har jag märkt hur entreprenörer "lurats ut på svag is" vid stormen. Få entreprenörer trodde att Södra skulle agera så ensidigt när Södra ville bli av med överflödiga men även behövda entreprenörer. Inte minst vid stormen Per saknades resurser med följd att barkborreskador blev sent omhändetagna.

Följden har blivit att som Södra behandlar andra blir Södra själv behandlad.
Följden har blivit att oerhört mycket kännedom om lokala skogsägares skogar och personlighet har "kastats ut med badvattnet". Fingertoppskänslan har minskat med följd att okunniga skogsägare får finna sej i mindre bra anpassade avverkningar.

Ordet "maffia" var nämnt i artikeln. Jag tipsar om ordet "sekt". D.v.s. ingen kritik bör framföras internt. Förtroendemän har blivit "bakbundna" och agerar alltmer insmickrande. Detta förhållande gör att möjligheterna till förbättringar blir små om följderna påverkar bolaget Södras bokföring. Mantrat är så hög vinst som möjligt till Södra så förräntning på insatser och insatsemitioner blir så stor som möjligt till gamla måttligt aktiva medlemmar och till personer som investerat i insatsemitioner. Direktbetalning för virket minskar till unga skogsbrukare.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68546 Mycket kan man säga om artikeln, men den var varken saklig eller korrekt.

Bertilsson, har inte du en helt egen tråd att posta i? :)

Användarvisningsbild

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Thunborg  
#68550
men den var varken saklig eller korrekt


Tycker du bör rätta det som är osakligt eller falaktigt :geek:

Användarvisningsbild

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

masterchief  
#68552 Något som var fint exempel på hur det sköttes snyggt var när de stackars satar som högg hemmikring under gudrun nekades att åka ned när vindfällena var slut häruppe.....
Tvingades hitta kringelkrokvägar vi utländska underentrepenörer bara för att ha något att hugga.
Mer än en kontrakterad entrepenör som höll på att gå i konken...

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68560 Å andra sidan är det väl Södras uppgift att tillvarata medlemmars intressen, eller?
Mycket gjordes fel i planering av arbetet, hade alla parter suttit ned en månad och inventerat/planerat
arbetet så hade många sluppit bli besvikna.
Att vara medlem när Gudrun o Per härjat i skogen var nog en stor trygghet för många skogsägare!
På vår fastighet upparbetades vindfällen efter Gudrun i augusti månad!
Vi satt still i båten och väntade på vår tur :smile:

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

massa-ved  
#68561 Fakta är ju att Södra blivit stämda av ett antal entreprenörer för kontraksbrott det kan väl knappast undgått den mest fanatiska Södra medlem. Hur är det med Sydved och Vida de är ju också verksamma inom "Gudrunområdet" det har inte hörts så mycke om dem. Nån som vet mer?

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68562
Thunborg skrev:
men den var varken saklig eller korrekt


Tycker du bör rätta det som är osakligt eller falaktigt :geek:


Visst, läs min insändare till artikeln, heter "Magnus" där.

Användarvisningsbild

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

masterchief  
#68576
Röjkvist skrev:Å andra sidan är det väl Södras uppgift att tillvarata medlemmars intressen, eller?
Mycket gjordes fel i planering av arbetet, hade alla parter suttit ned en månad och inventerat/planerat
arbetet så hade många sluppit bli besvikna.
Att vara medlem när Gudrun o Per härjat i skogen var nog en stor trygghet för många skogsägare!
På vår fastighet upparbetades vindfällen efter Gudrun i augusti månad!
Vi satt still i båten och väntade på vår tur :smile:

Jodå, det var inte många som klagade när stormlikviden kom, dock lite försenat på pga förlängt räkenskapsår.
Räntan på insattskapitalet gick inte att klaga på heller....

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68587 Skogssverige hade alldeles för bråttom, och då menar jag att det gällde alla inklusive skogsägare, entreprenörer, myndigheter och skogsägareföreningar. Men det är lätt att säga nu.

Och nästa gång det är aktuellt, kommer vi ha glömt vad som hände senast, och så kommer det bli lika stress igen. Håhåjaja. :)

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68588
masterchief skrev:Räntan på insattskapitalet gick inte att klaga på heller....

Jag är tveksam till texten men har dock bara mitt minne som stöd men efter Gudrun betalades inte ränta på insatskapitalet. Vinsten skulle då enbart ges som efterlikvid baserad på stormleveranserna. I varje fall har det varit ordförarens yttrande. Kritik framfördes och efter Per gavs åter en stor ränta på insats och insatsemitioner.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68591
Mangan skrev:Bertilsson, har inte du en helt egen tråd att posta i? :)

Det är rätt och de används också.

Jag läste Magnus (Mangan) kommentar i artikeln i Realtid (länk till den hittas under bilden på Lars-Erik Åström).
Även jag vet om att vissa entreprenörer fick god ersättning och t.o.m. gjorde anmärkningsvärt dåligt arbete.
Likaväl vet jag entreprenörer som knappt fick merersättning för ökad belastning på maskinerna och som engagerade sej så ohälsa blev följden. Några körde växelvis på två fastigheter för att ge arbete till flera små skotningsresurser. Båda ytterligheterna gottgör inte fel som skogsföretag gjort eller skall användas som "motvikt" för andra felaktiga ageranden.

Södras verksamhet bör inte framställas som vit eller svart. Efter 35 års arbete där vet jag det mycket väl.
- Min egen avsikt nu är att peka på fel som inte får fortsätta eller försvaras.
Det finns ingen medarbetare/entreprenör som vill "ge järnet" och kanske sen riskera att bli nästa part som missbrukas för att ge stora företag vinning på andras bekostnad. Ja t.o.m. konkurs.

Enligt Magnus/Mangan hade han troligen så lite stormskador att de inte uppgick till 3 m3/ha som lagen kräver tillvaratagande av (eljest är det lagbrott). Kanske har inte stormproblemets vidd därför blivit så tydligt som det blivit för så många andra som arbetade ut alla krafter i stormen och fick se framtida trygghet spolieras i så stor omfattning. Att som dessa skogsbrukare bli utnyttjade av virkesköpare som skedde ger också anledning till kritik.

De entreprenörer som uppenbart i så stor omfattning stämt Södra när arbetet tröt efter 35% av beställd tid är tecken på att inte Södra tar skäligt ansvar. Att sen Södra skrivit in "finstilt" i kontraktet som kan användas i rättegången mot betydligt svagare part ökar inte förtroendet för dem.

Juridik är inte det samma som rätt. Med egna ögon har jag sett hur Södra endast redovisade 25.24 m3to från rätt fastighet för ett uppdrag på ca 2000 m3. Övrig volym var slarvigt bokförd från andra fastigheter som ägaren hade. Trots bevis på brist av över 1000 m3 på först avverkade fastigheten ansåg rätten att den volymen kan finnas redovisad på 10-talet andra fastigheter. Skogsägaren fick ge sej mot Södras dåliga redovisning.
- Det sista får var en liten "brasklapp" om utgången av nu pågående rättegång.
Bertilsson

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68592
Bertilsson skrev:
Enligt Magnus/Mangan hade han troligen så lite stormskador att de inte uppgick till 3 m3/ha som lagen kräver tillvaratagande av (eljest är det lagbrott). Kanske har inte stormproblemets vidd därför blivit så tydligt som det blivit för så många andra som arbetade ut alla krafter i stormen och fick se framtida trygghet spolieras i så stor omfattning.


Som vanligt antar du det mesta och gissar resten. Fel blir det i alla fall.

Snälla, missbruka inte det jag skrivit för att passa dina syften.

Avatar Fallback

Re: Svidande kritik mot Södra skogsägarna efter Gudrun!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68594
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:
Enligt Magnus/Mangan hade han troligen så lite stormskador att de inte uppgick till 3 m3/ha som lagen kräver tillvaratagande av (eljest är det lagbrott). Kanske har inte stormproblemets vidd därför blivit så tydligt som det blivit för så många andra som arbetade ut alla krafter i stormen och fick se framtida trygghet spolieras i så stor omfattning.


Som vanligt antar du det mesta och gissar resten. Fel blir det i alla fall.

Snälla, missbruka inte det jag skrivit för att passa dina syften.


Mangan skrev i sin kommentar i Realtid: "Det gick inte att bli av med virket, vilket var kravet för stöd, så det fick ruttna upp i stället."
- Då vore det intressant att veta, var låg den större mängden virke och ruttnade upp?
Bertilsson

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).