Föryngring

Misslyckad tallplantering

36 inlägg 18368 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Misslyckad tallplantering

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68402 Hej! Vi planterade knappt ett hektar med tall för ett antal år sen, beståndet är idag i 1 metershöjden. Problemet med det hela är att varenda tall är hårt betad. Så träden ser mest ut som små risbuskar , rent bedrövligt på ren svenska. Tror inte de finns ett enda träd som är vettigt :sad: Frågan är nu vad man ska göra åt detta, kan man plantera något imellan och sedan ta ner tall-fanskapen när eventuella plantor kommit upp istället. Har ni några idéer om hur man kan gå till väga? Alla tankar och funderingar är välkommna :smile:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

mrlynx  
#68406 Vad är det för bonnitet?
Är det tallmark så kanske det är kanske läge att uthägna och plantera nya tallplantor.
Jag håller på att röja ett område där allt utom enstaka granplantor är hårt betade där försöker jag spara granarna för annars blir det inget kvar och det är lite för sent att plantera om.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68408 Boniteten är G26. Grejen är den att farsan fick något ryck att han skulle plantera tall där. Men tror du att det kan vara läge att plantera om? Det känns lite surt att ha något ståendes som ändå inte blir något av :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Misslyckad tallplantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68409 Vi hade ett likande område på min fars fastighet. Detta var i början av 1980-talet, i samband med älgexplosionen. Farfar hade avverkat och det hade gått upp självsådd röjningsskog, ca 90% av träden var betade. Gubben ville inte slå ner allt och börja om. Istället blev det en försiktig röjning. De träd som lämnades repade sig efter några år dock med två, tre eller fler toppar. Efter ca 5 år ansade vi de träd som stod kvar (alltså med sekatör knipsade vi av de överflödiga topparna). Idag ser det riktigt fint ut. Inga fler röjnigar har varit nödvändiga. Min erfarenhet säger att man förlorar ca 5 tillväxtår och de befarade kvalitetsförsämringarna syns inget av.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68413 Ojdå, där ser man på :) Det är ju kul när det man gör visar resultat :) Funderar bara på om man kan ha tall på granmark? Elr vad tror du om det? Mvh John

   TS
Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

mrlynx  
#68416 Kommer det någon självföryngrad gran eller dör dom i gräset?
Att komplettera med gran i ditt fall känns som ett starkt alternativ.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68418 Nej, det är bara tallarna som står för sig själva på ca 2 m. förband. Men de skulle nog kunna gå att sätta i gran emellan om man skulle vilja det. Får ta en funderare på hur man ska göra med beståndet. Tack för all hjälp och idéer, har ni mer tips får ni gärna skriva :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Misslyckad tallplantering

halvproffs  
#68426 Plantera 2+2årig gran mellan tallarna för med den boniteten ska det vara gran. Tallarna kommer att bli krokiga och grovkvistiga med en sån bördig mark.

Användarvisningsbild

Re: Misslyckad tallplantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68430
halvproffs skrev:Plantera 2+2årig gran mellan tallarna för med den boniteten ska det vara gran. Tallarna kommer att bli krokiga och grovkvistiga med en sån bördig mark.

Ja med den boniteten torde stora granplantor vara bäst. Se till att få förädlade plantor, de växer 15-25% snabbare.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68431 Spara tallbuskarna så länge för de funkar som en skärm mot gräs och sly. Så får du iaf nån nytta av dom.

Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68446
OAS-forests skrev:
halvproffs skrev:Plantera 2+2årig gran mellan tallarna för med den boniteten ska det vara gran. Tallarna kommer att bli krokiga och grovkvistiga med en sån bördig mark.

Ja med den boniteten torde stora granplantor vara bäst. Se till att få förädlade plantor, de växer 15-25% snabbare.


Ja tallarna är både krokiga och grovkvistiga. Det kanske är ett bra alternativ att sätta gran imellan då. Plus att resterande delar av det hygget är planterad med gran förra året så kanske kan vara en idé så man får med den biten oxå så man får samma ålder på hela altet :smile: Ska ta en funderare på det hela! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68459 Är det gran-eller blandskogsmark finns det inget att fundera på. Plantera gran och behåll tallen som skärm. Du får upp fin gran och slipper reta dig på tallskrotet.
En markberedningsfräs på röjsågen och stora plantor så blir det bra! En knapp hektar är ju dessutom överkomligt arbetsmässigt.

Värre är det på rena tallboniteter.Här i norr lutar jag mer o mer mot att så contorta.Surt att chansa på tall,vänta i 15 år för att se om det blev bingo eller skräp.

Ett "ansat" tallbestånd torde väl ha kvar betesskadorna även om de inte syns? Iallafall rotstocken?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Misslyckad tallplantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68478
nisse skrev:Ett "ansat" tallbestånd torde väl ha kvar betesskadorna även om de inte syns? Iallafall rotstocken?


Kanske det, sågtimmer blir det iallafall. Träden var ju små, 1-2 m höga, med liten diameter. Det som hände var att det översta friska kvistvarvet blev de nya topparna, vilka minskades ner till en vartefter.

Men titta på den gamla tallskogen, den är inte felfri den heller. Jag sitter just och granskar avräkningsbesked på en tallavverkning. Det blir ganska stor del vrak från timmerhögen. Större andel än förut, undrar vad det beror på?

Avatar Fallback

Re: Misslyckad tallplantering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68485 JOhn.S, var har du skogen?

Användarvisningsbild

Re: Misslyckad tallplantering

Torparn79  
#68504
John.S skrev:
OAS-forests skrev:
halvproffs skrev:Plantera 2+2årig gran mellan tallarna för med den boniteten ska det vara gran. Tallarna kommer att bli krokiga och grovkvistiga med en sån bördig mark.

Ja med den boniteten torde stora granplantor vara bäst. Se till att få förädlade plantor, de växer 15-25% snabbare.


Ja tallarna är både krokiga och grovkvistiga. Det kanske är ett bra alternativ att sätta gran imellan då. Plus att resterande delar av det hygget är planterad med gran förra året så kanske kan vara en idé så man får med den biten oxå så man får samma ålder på hela altet :smile: Ska ta en funderare på det hela! :smile:

nu kommer det att verka som att jag tokkritiserar dig, men så är inte fallet, jag försöker bara komma med en konkret analys.. inget illa menat mot dig eller dina förfäder..

är tallarna redan krokiga och grovkvistiga så låter det som att beståndet står utom all räddning, jag får känslan av att det endast kommer att duga till energived eller om man har tur massaved och då finns det ju gott om alternativa trädslag som producerar den varan mycket fortare..

jag håller med tidigare talare om att låta tallarna stå kvar som skärm och plantera gran i mellan, möjligt att du får löpa igenom en sväng med röjsågen om det är tätt med "buskar"..

men, jag har några frågor angående alternativ med risk för att bli hatat av 83% av medlemmarna här..
-jagar du??
-är du intresserad av viltvård??
-hur ser det ut på trakten, finns det "bra" tallmarker??

nu vet jag inte hur mycket skog du/ni har, men iom att det "endast" rör sig om ett hektar så kan det ju vara så att om du "tar en smäll för laget" och skapar ett viltbete av tallarna, att du går in och toppar dom med jämna mellanrum för att dom ska skjuta nya toppskott..
på så vis så kan du ju styra älgarna till det beståndet och minska viltskadorna på andra tallmarker, vilket kan gagna både dig och dina grannar samtidigt som du gynnar älgstammen..

bara ett dumt förslag ifrån en torpare med gran- och lövmarker och som dessutom inte jagar..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).