Före och efter jobbet

Skoglig utbildning

11 inlägg 9200 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoglig utbildning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67568 Vad finns det för utbildningar som man kan ha nytta av inom skogsbranchen?

Vet inte om jag vill studera igen men vill gärna se vad som finns, jag kommer ju bara på jägmästare :???:
Så vad har jag att välja på?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skoglig utbildning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67619 Skogsmästare i Skinnskatteberg finns ju också den är även något år kortare utbildning än jägmästare....

Själv började jag med en distanskurs nu i lördags som hette "fiskbiologi med inriktning fiskevård" på slu
Dom första 2 dagarna var riktigt bra, får hoppas att det blir lika bra föreläsningar sen framöver!

Avatar Fallback

Re: Skoglig utbildning

erm  
#67642 Hej,

Växjö universitet har en utb som körs på distans som heter "hållbart familjeskogsbruk". jag läser den själv det är sjukt bra!!
http://www.vxu.se/td/privatskogsbruk/utb/kurser/

Rekomenderar den starkt! :grin: :grin:

MVH ERIK

Avatar Fallback

Re: Skoglig utbildning

Valmet830.3  
#67984
erm skrev:Hej,

Växjö universitet har en utb som körs på distans som heter "hållbart familjeskogsbruk". jag läser den själv det är sjukt bra!!
http://www.vxu.se/td/privatskogsbruk/utb/kurser/

Rekomenderar den starkt! :grin: :grin:

MVH ERIK



Har läst första delen i Växjö och kan bara instämma i att den är riktigt bra. Men den är mer inriktad på dom som äger elller ska ta över en skogsfastighet, inte så mycket mot att jobba i skogen även om den innehåller mycket nyttigheter för den som vill jobb med det också.

Avatar Fallback

Re: Skoglig utbildning

erm  
#68031 Valmet830.3 läste du hösten 2008 och våren 2009?
Om så så har vi läst samtidigt...

Avatar Fallback

Re: Skoglig utbildning

Valmet830.3  
#68363 HT-07 VT-08

Användarvisningsbild

Re: Skoglig utbildning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68810
SkogsGotte skrev:Skogsmästare i Skinnskatteberg finns ju också den är även något år kortare utbildning än jägmästare....

Själv började jag med en distanskurs nu i lördags som hette "fiskbiologi med inriktning fiskevård" på slu
Dom första 2 dagarna var riktigt bra, får hoppas att det blir lika bra föreläsningar sen framöver!


Jag fick inget grepp om vad en skogsmästare gör, har du nån aning?

Ska ta och kolla upp fiskbiologiutbildningen, blir man nånting efter den kursen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoglig utbildning

H-E  
#69675 Verkar intressant den där utb "Hållbart familjeskogsbruk". Funderar starkt på att söka! Krävdes det nå förkunskaper?

Läste att den på distans var helt utan obligatoriska träffar, stämmer det?

Avatar Fallback

Re: Skoglig utbildning

Valmet830.3  
#70022
H-E skrev:Verkar intressant den där utb "Hållbart familjeskogsbruk". Funderar starkt på att söka! Krävdes det nå förkunskaper?

Läste att den på distans var helt utan obligatoriska träffar, stämmer det?



Helt klart intressant, Har för mig att det enda som krävdes var grundläggande högskolebehörighet.

Tror vi hade 7 träffar på två terminer.

Användarvisningsbild

Re: Skoglig utbildning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70033 Har även läst hållbart skogsbruk på umeå universitet, var ingen höjdare....
Jaktturism på SLU var också en spännande distans kurs att gå...

Sen tycker jag det är lite synd att om man inte går exempelvis jägmästare så är det väldigt få skogliga kurser man kan gå :/ Trots att man själv anser att man gott och väl har dom kunskaper som krävs...

Avatar Fallback

Re: Skoglig utbildning

Lnu.se Skog och trä  
#117969 Hej!
Sedan dessa inläggen publicerades har Växjö universitet blivit Linnéuniversitetet, en sammanslagning mellan Kalmar och Växjö. Distansurserna i Hållbart familjskogsbruk finns fortfarande kvar och 2011 firar vi 10-årsjubiléum. Det firar vi bland annat med Skogsdagen 2011 som har temat Skogsföretagaren.

Förutom kurserna i Hållbart familjeskogsbruk har vi också två program som går att läsa på distans. Skogs och träprogrammet har en lite mer grön inriktning med allmän behörighet medan Högskoleingenjörsprogrammet i Skog och träteknik har särskild behörighet. Båda programmen går att läsa på hel- och halvfart.

Läs mer om kurserna och andra utbildningar inom Skog och trä på http://lnu.se/amnen/skog-och-tra

Du kan också följa oss på Facebook:
http://www.facebook.com/pages/Skog-och- ... 2442689479

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).