Traktorer och processorer

zetor 7045

16 inlägg 23113 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

zetor 7045

robertsson  
#68170 Godmorgon!!! Har precis köpt en zetor 7045 o blir inte klok på spakarna till yttre hydrauliken!
Har instruktionsbok men tycker inte den är så tydlig.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Mikael A  
#68183 Hej.
Spaken med den runda knoppen är till det enkelverkande uttaget. Du för det bakåt när du skall tippa en inkopplad tippkärra och framåt när du ska fälla ner flaket igen.
Spaken intill med en avlång knopp är till det dubbelverkande uttaget. Denna spak fjädrar alltid tillbaka till utgångsläget. Skall du köra griplastare eller annan utrustning som kräver kontinuerligt oljeflöde måste du ha en ståltråd, snöre eller liknande för att hålla kvar den i aktivt läge. Beroende om du för den bakåt eller framåt går oljan i olika riktning.
Var detta till någon hjälp? Mvh Micke.

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

alias  
#68184 Hej Robertsson!

Vad, mer exakt, är problemet?
Om den är ungefär som den Zetor 6045 -84/-85, som jag kört, så har du två spakar till höger om stolen, en för dubbelverkande uttag och en till enkelverkande med retur. Har för mig att den spaken till den enkelverkande var närmast hjulhuset och den till den dubbelverkande mot förarstolen.
Sen vill jag minnas att det satt gemensamma väljare för PTO-alternativ och av/på för hydraulpumpen på hyttgolvet mellan ratten och förarstolen.

Hoppas att jag inte lurar dig, vi bytte bort traktorn ifråga 2005 så minnet börjar fallera.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

robertsson  
#68189 Då ska detta prövas. Pratade med en som sålt zetor o han pratade om att man kunde öka flödet på pumpen genom att ha på det 1000 varvjga kraftuttaget- någon sanning i det

   TS
Avatar Fallback

Re: zetor 7045

alias  
#68190 Hej igen!

Har för mig att vi brukade dra vredet framför förarstolen åt höger när man la i PTO och hudraulpumpen, vill minnas att det var som följer:

vänsterläge->540 rpm PTO

mittläge ->avstängt

högerläge ->1000 rpm PTO


Tycker dock att resonemanget, om att hastigheten på PTO och hydraulpump skulle vara sammankopplade, haltar något - då skulle man ju inte få något hudraulflöde alls om man valde drivhjulsberoende PTO och traktorn sedan stod stilla.

(Visst har väl även 7045:an drivhjulsberoende PTO?)

Vänligen rätta mig om min kritik mot resonemanget haltar!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: zetor 7045

stegmaster  
#68239
robertsson skrev:Då ska detta prövas. Pratade med en som sålt zetor o han pratade om att man kunde öka flödet på pumpen genom att ha på det 1000 varvjga kraftuttaget- någon sanning i det

Detta e sanning ja, har själv haft en 7745 och har fortfarande instruksjonboken til denna.
Man öker flödet ved at välja 1000rpm , fast det rekomanderas inte över länge tid(altså öka flöde över det som er max ved 540rpm). men det e ju fint at kunna ta ut et högt flöde på låga varv på motor. Jag brukte gjöra så når jag kjörte med huggarvagnen. Kommer inter ihåg hur detta va när man kjör vägavhengig, men det fanns ju en posisjon der pumpen var helt urkopplad som man skulla använda när man kjörte langs vägen.(för at minimera slitasje på pumpan). Dette står det skrivit om i instruksjonboken.

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

robertsson  
#68247 Nu har jag fått veta mycket! En liten sak till bara-kallstarten på pumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Mikael A  
#68295 Du drar först upp hand gas handtaget till ca mittläge. Handtaget måste stanna där uppe för att du skall kunna trycka in kallstarts-knappen. Stannar inte gashandtaget dit du drar det måste du skruva fast skruven som håller det lite med en skiftnyckel.
Kallstartsknappen sitter längst fram på dieselpumpen på den runda knoppen som sticker ut, och när du trycker in den hörs ett tydligt klick när knappen åker in och fastnar i intryckt läge. Sen är det bara att starta. Du får inte dra ner handgasen innan motorn startat, då du i så fall skickar ut kallstartsknappen igen. Skulle du inte lyckas få in knappen kan det bero på att du inte dragit upp gashandtaget tillräckligt långt.
Som en extra hjälp om traktorn stått ett tag kan du skruva upp handpumpshandtaget genom att vrida det till vänster tills det släpper och handpumpa diesel upp till pumpen tills du hör det överströmmar. Sen trycker du ner handtaget och skruvar det åt höger tills det fastnar.
Lycka till med din Zetor.

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

robertsson  
#68296 Godmorgon!! Tack för hjälpen!! Måste säga att det finns mycket hjälpsamma människor på denna sidan !!

   TS
Avatar Fallback

Re: zetor 7045

robertsson  
#74127 Hej igen!! En liten fråga till- det sitter ju 3 uttag bak på traktorn- 1 till vänster o 2 till höger- vad är till vad?

   TS
Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Mikael A  
#74379 Hej igen Robertsson.
Det ensamma uttaget till vänster (enkelverkande uttag) kan endast aktivt trycka ut olja och det använder du till tex tippkärror där trycket används för att höja flaket. Du trycksätter uttaget genom att föra spaken för enkelverkande uttaget bakåt. Pga flaktes vikt trycks oljan sedan automatiskt tillbaka in i traktorn när du drar spaken för det uttaget framåt.

Det andra två uttagen (dubbelverkande) använder du när du behöver oljan pumpande i en krets, till t.ex. en griplastare.
Du måste koppla in två slangar för att få det att fungera. Riktningen på oljan i kretsen beror på om du för spaken framåt eller bakåt. Denna spak fjädrar automatiskt tillbaka till neutralläge när du släpper den, och du för låsa fast den med tex ståltråd eller o-ring för att slippa hålla den om du skall köra kretsen under längre tid.

Hoppas min beskrivning var begriplig.

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Lego  
#110779 Hitchkrok fråga.
Jag är oxå nybliven ägare av en Zetor 7045.
Jag kan inte sänka hitchkroken.
Om jag fattat rätt skall 3punkten ända upp och då skall man kunna dra i axla hitch spaken och sedan sänka hela paketet.
Dock är axla hitch spaken orubblig.
Vad gör jag för fel?

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Matts  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110835 Troligtvis lyfter du inte armarna tillräckligt högt.Pröva att ändra läge
på spaken närmast stolen på höger sida och dra sen spaken närmast skärmen
ända i botten bakåt.Om de inte funkar testa att lyfta upp en av armarna för hand
och se om det då går att få låset att släppa.

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Mikael A  
#111040 Om det inte hjälper att lyfta armarna i topp som Matts helt riktigt föreslår måste du antagligen justera lyftstropparna till hitchkroken. Dessa är teleskopiska och skall vara inställda så att de precis lyfter upp hitchkroken tillräckligt mycket när hydraularmarna är i topp. Skruva in dessa till hitchkroken lyfts upp tillräckligt och se till att båda blir lika långa.

Avatar Fallback

Re: zetor 7045

Lövnäsen  
#111392 Stämmer det att Zetorns växellåda på 7045 o 7745 är delsynkroniserade, alltså synkroniserade på vxl 2 -5. :?:

Vad blir flödet om man kör på 1000 rpm, flödet på en 7745 är annars 37 lit/min. :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).