Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Smörjspruta med nippel passande t. ATV:n?

6 inlägg 5001 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Smörjspruta med nippel passande t. ATV:n?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65913 Jag har inte smort min ATV än, men då har den gått mkt lite sen jag köpte den för 2 år sedan.
Men du är inne på ett intressant ämne, det vore ju trist att måsta lämna på service för att man inte
själv kan smörja osv.

Användarvisningsbild

Re: Smörjspruta med nippel passande t. ATV:n?

stegmaster  
#65949 Jag har haft min atv sen 1997 och den har inte sett en fettspruta under den tiden, så jag tror inte detta e något stor problem

Användarvisningsbild

Re: Smörjspruta med nippel passande t. ATV:n?

stegmaster  
#65969 Det e fint at du vil underhålla din atv, och det tyckar jag med e viktigt. Den enda plats jag har hittad någon smörjpunkt e 2 niplar på aksel från motor til framaksel, men dessa va omöjliga at nå utan at demontera halva höjen.
Kanskje jag missat nåt her, e dit problem at nippelendarna inte passer varandra, eller e det själva nippelhylsan som e för stor.
Hadde en zetor tidigare var jag inte kunna få nippelhylsan inn i akselkrysset for smörjing, men det var bara at ta vinkelslipen och slipa lite på nippelens hylsa til den passade( man kunne slipa faktiskt ganska mycket på för den började leka grease).

Avatar Fallback

Re: Smörjspruta med nippel passande t. ATV:n?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65995 Swedol har en sats VE-75830
Bild

Avatar Fallback

Re: Smörjspruta med nippel passande t. ATV:n?

Svingen  
#68256 Jag känner igen problemet från min Kodiak som heller inte ville låta sig smörjas. Min lösning på problemet var att
byta ut smörjnipplarna mot 45gr vinklade sådana. Genom att laborera lite med planbrickor av olika tjocklek går
det att rikta nipplarna dit man vill. Hoppas att det här kan hjälpa dig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).