Skördare

Funderingar på skördare

10 inlägg 5032 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar på skördare

M,ohlsson  
#66075 Tjena!
Har funderingar på att köpa skördare att ha på gården (250ha) och möjligen köra lite åt andra också. Är ute efter en allround maskin som man kan ha i gallring men som det även går att köra lite slutavverkning med.
Har varit och kollat på en valmet 901 och funderat lite på en gremo 950 hpv som båda är från mitten av 90-talet.
Skulle gärna villja veta lite vad folk tycker om dessa maskiner, fördelar/nackdelar eller kanske förslag på andra maskiner.

/M,ohlsson



   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar på skördare

masterchief  
#66078 Personligen skulle jag gå upp till 911 på valmet.
901 kommer till korta om det blir grovt...
Sedan finns timberjack(john deere)1270 som i mitt tycke är en vettig allroundmaskin.
Rottne 5000 finns också, men den är lite väl koplicerad med pendelarmar och bråte för eget bruk.
Samma gäller Skogsjan(cat/ecolog) i mina ögon.
Mitt råd som du ser är att satsa på en storlek större maskin än vad du siktat på, det går bättre at hugga klent med en lite för stor maskin än vad det går att hugga grovt med en förliten maskin....

Avatar Fallback

Re: Funderingar på skördare

orre  
#66079 Jag har en 901 för egen huggning och den ärn i underkant för att klara "all egen " huggning och ett större aggregat (942) är inte att rekomedera tycker jag.
Vore nog bättre med 911 eller 1270 och kanske 2 olika aggregat (gallring-slutavverkning)

Avatar Fallback

Re: Funderingar på skördare

M,ohlsson  
#66080 Okej, den 901 vi har kollat på hade en vikarmskran med ett 945 aggregar på, är lite osäker på hur grovt man tar med det aggregatet men tyckte den såg bra ut för är inte så intresserad av teleskopkranarna.
Vi tänkte att man kanske kan ta det grövsta med motorsågen istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar på skördare

M,ohlsson  
#66082 Är inte så intresserad av teleskopkranarna på dom lite älldre 911:orna. Timberjack 1270 tycker jag verkar lite stor och klumpig i en gallring men har ingen erfarenhet av dom så ska kanske inte säga för mkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Funderingar på skördare

masterchief  
#66086 Vägarna måste ändå huggas för skotaren 8)

Användarvisningsbild

Re: Funderingar på skördare

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66093 1270b å 911 är lika stora..

Avatar Fallback

Re: Funderingar på skördare

M,ohlsson  
#66138
kalhygge skrev:1270b å 911 är lika stora..

Hur bred/tung är en timberjack 1270?

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar på skördare

Prorider  
#68093 945 aggregatet öppnar 45 cm har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Funderingar på skördare

Mahg  
#68245 1270B väger 15900 kg och är drygt 2,6 m med 600-hjul, är smidig i gallring med t ex 746-aggregat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).