Avverkning (slutavverkning)

Manuell avverkning, nått att starta med?

25 inlägg 13820 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell avverkning, nått att starta med?

duff  
#68129 Jag är total nybörjare men vill gärna lära mig inom detta! Not:Nybörjare inom avverkning, men har sågat motorsåg=)

Frågan: Hur är marknaden för manuell avverkning. För det är ju så att jag har funderat ett tag på att börja med nån sorts "skogsjobb". Men att pynta ut en skotare tex känns lite drastigt, okunnig som man är på området.

om det finns marknad ?
hur kommer man i kontakt med dessa typer av tjänster??
är det stor fördel om man har motorsågskörkort eller är det bortkastade pengar???


Aja... det var några av många frågor. Tror jag börjar där. :mrgreen:

Tacksam för svar



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

swe#kipp  
#68174 Kolla om du kan få börja med att gå med nån som du känner som håller på med manuellt skogsjobb så att du kan lära dig lite av honom och även kanske få lite kontakter så att du kommer in i branschen :)

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

duff  
#68177 Ja så tänkte jag med, kom snabbt över mig att jag icke känner nån som sysslar med sådant=/

Men jag har funderat på motorsågs kortet, synd bara att det kostar så pass. Men det indikerar ju iofs på att det är viss kvalite på utbildningen?!


Får se vart allt landar, men det vore skoj med lite annan sysselsättning.
Såg har jag en Husq. 346 xpg-07.(vedsåg? lite overkill kanske men det e skoj med leksaker)

Är det nån som kommer på nått som kan vara nyttigt för mej eller nån som söker arbetare/lärling i mälardalsområdet så skriv här eller ring mig på 073-6003274.//Christian


Ha de fint!

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Jakob_Patring  
#70241 Manuell avverkning är på gång igen i och med klimatförändringen som medför blöta marker med dålig bärighet.
Och eftersom miniskotare inte ger ifrån sig betydliga spårbildningar så kommer det att uppmärksammas inom skogsvården. Man kanske vill gallra i ett miljökänsligt område, men drar sig för att ta dit en skördare som väger 30 ton. Även i hagmarker kan det behövas ta ner träd för att det fortfarande ska räknas som hagmark och då är det inte ekonomiskt försvarsbart för en ordinarie skogsentreprenör att åta sig ett sådant uppdrag. Det lämpar sig bättre för manuell avverkning.

Om du är nybörjare, så bör du ta motorsågskortet. Det kostar lite, men du får en god kunskap om säker hantering av motorsågen. Du får också ett större förtroende från arbetsgivarna om de inte känner dig. Gör detta: googla efter skogsvårdsföretag. Det är svårt att hitta olika företag i de vanliga telefonkatalogerna eftersom det är en ganska dold bransch. Men dem finns.

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Robertberg  
#70276 Jag går motorsågskursen i nybro, kursavgiften ligger på 2750 kr, det ser inte jag som dyrt?
Vi kan sedan söka eu-bidrag för att vi går kursen, 2000 kr, så särskilt dyrt blir det ju inte...

Måste man inte ha genomgått godkänd utbildning för att få köra motorsåg inom arbetet?

Användarvisningsbild

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

swe#kipp  
#70285
obantteg skrev:Jag går motorsågskursen i nybro, kursavgiften ligger på 2750 kr, det ser inte jag som dyrt?
Vi kan sedan söka eu-bidrag för att vi går kursen, 2000 kr, så särskilt dyrt blir det ju inte...

Måste man inte ha genomgått godkänd utbildning för att få köra motorsåg inom arbetet?


Nej det måste man inte ha gjort ännu ,,, men här i landet som är fyllt av regler/intyg/diplom för allt som man kan komma på det för, så är det nog bara en tidsfråga !!

Tycker dock att det är bra att finns sånna här kurser men jag tycker inte att det skall vara ett tvång !!

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

drängafan  
#73272 Motorsågs körkortet är ett bra sätt att lära sig köra motorsåg även om man kört innan är det bra å gå kursen å jo det är på g att man måste ha det om man jobbar som huggare har själv a och b men funderar på å gå c steget me måste klart vara en fördel å visa upp ett sådant intyg när man söker jobb. Funderar själv på å börja i skogen på heltid å tror man ska vända sig till komuner å dyligt det är de som är berädda att betala lite extra för å inte få sönderkört av stora maskiner.

346xpg is the shit:)

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Valmet830.3  
#76548
obantteg skrev:Jag går motorsågskursen i nybro, kursavgiften ligger på 2750 kr, det ser inte jag som dyrt?
Vi kan sedan söka eu-bidrag för att vi går kursen, 2000 kr, så särskilt dyrt blir det ju inte...



Var hittar man information om bidraget? :???:

Användarvisningsbild

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

ojvan  
#76562
Valmet830.3 skrev:
obantteg skrev:Jag går motorsågskursen i nybro, kursavgiften ligger på 2750 kr, det ser inte jag som dyrt?
Vi kan sedan söka eu-bidrag för att vi går kursen, 2000 kr, så särskilt dyrt blir det ju inte...



Var hittar man information om bidraget? :???:


Här har du en länk till säker skogs hemsida med info osv om "säkerhets checken" eu bidraget.
http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=35737

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Fredde73  
#76572 Motorsågskort m.m. är (eller blir) nog mer eller mindre ett krav för försäkringar och liknande om du ska jobba yrkesmässigt i skogen. Men att kliva från nybörjare till yrkesarbete kan nog vara rätt svårt ändå...hugger själv i egen skog och på svart nivå i mindre skala åt bekanta. Har varit aktiv från 15-16 års ålder och närmar mej 40 nu. Och vill verkligen inte avråda dej men du behöver rutin för att få arbetet att flyta snabbt och effektivt...

Bästa "skola" du kan hitta är att få arbeta tillsammans med någon gammal kunnig yrkeshuggare och på det sättet lära alla dom små knepen som underlättar och skyndar på. För den där rutinen som kommer med tiden behöver du...inte bara rent praktiskt i att hantera motorsågen utan egentligen än mera i att planera arbetet och få ett riktigt flyt...

Men stort lycka till hur än det går...bodde jag lite längre söderut skulle jag själv fundera allvarligt på att ta steget från "hobby" till yrke...

Användarvisningsbild

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

swe#kipp  
#76595 Håller med Fredde om att planerings rutinen/flytet är så viktigt att få till ger som jag ser det nästan mer säkerhet än vad motorsågskörkortet ger, eftersom en bra planering spar ruskigt mycket energi och kraft vilket gör att man håller sig klarare i skallen och på så sätt undviker olyckor :)
När jag började att "jobba" lite i skogen hade jag turen att få gå med en pensinerad huggare och oj vad man fick lära sig saker vilket enormt flyt han hade, medans jag släpade och kånkade mina stockar till högar så såg man hur han oftast bara sparkade till dom lite så rullade dom iväg och la sig bra utan massa krängel en riktigt bra undervisning var det jag satt ofta och bara tittade på honom när han jobbade otroligt givande och bland det roligaste jag gjort i skogen !!!

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81854 Nu är det ju inte detta svaret på din fråga egentligen, men jag tror dina chanser att lyckas som företagare är oändligt mycket större om du istället nischar dig mot röjning. Där finns ett jättebehov och än så länge finns väl ingen riktigt bra maskinell metod. Ett annat tips kan vara att gå de kurser Banverket kräver för att jobba i närheten av spår. Det är bra betalt och det finns ett stort behov, både av röjare och huggare.

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

swelog  
#81872 framtiden är inte motorsåg utan skördare.Maskin avverkning är framtiden sen får man tycka vad man vill om kör spår eller ej.I slutänden är det ekonomi som styr.Gå en skördarkurs istället.

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

Fredde73  
#81932 Jo dessvärre har nog Swelog alldeles rätt i detta. Självklart kommer det att finnas en liten marknad för manuell avverkning t.ex vid ledningar, nära tätorter, ädla lövträd o.s.v. Men motorsågens tid i det riktiga skogsbruket är förbi...

Bara en sån sak som ständigt nya önskemål om aptering är ett hinder...motorsågen har inte mycket till apteringsdator och program...

Hugger själv i ett naturvårdsområde nu. Där får jag göra lättare "städningar" och plockhugga enstaka timmer. Kämpar på med snö till midjan och uttransport med snöskoter. Räknade väldigt grovt ut att timlönen om jag sålde virket i bästa fall skulle bli 30 kr / timme. När jag går där och kvistar i blindo under snön, handlastar på doningen och behöver 5-10 minuter för en liten en-timmers tall känner jag mej inte fullt så produktiv som en skördare...

Däremot ligger ju en väldig glädje i att hugga manuellt. Speciellt om man kan välja att stanna hemma när det regnar. Och midjemåttet mår bra av det hela...

Avatar Fallback

Re: Manuell avverkning, nått att starta med?

skotarmasse  
#81934 Jag håller inte med om att det inte finns någon framtid för manuell avverkning.Jag tror absolut att det finns en nisch för manuellt arbete,men givetvis kan man inte konkurrera med en skördare i tex vanlig barrskogsgallring.
Däremot i grovt löv,hagmarker,ekskog,bokskog grovgrenigt m.m.
Men för att få upp statusen på skogsarbete och därmed lönerna på sikt, så tycker jag man ska ha en utbildning inom området.
Alltså,jag vill ju inte ta ifrån dig din entusiasm och vilja att starta eget företag inom skogen,men ett tips är att skaffa en utbildning,och sedan kanske samarbeta med någon med lite erfarenhet i branschen. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).