Skördare

äldre skördare ( processor)mm

10 inlägg 5716 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

äldre skördare ( processor)mm

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27333 har kollat på elmias sida och kan konstatera att det finns massor med maskiner som man aldrig har sett. som tex : bm 900 processor, (eller vad den hette), var har alla dom tagit vägen.
dom flesta ösa maskinerna: processor, lunnare, fällare.
dom måste ju kunna användas även fast dom är gamla
VAR ÄR ALLA MASKINERNA NÅN STANS?



   TS
Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27334 Har du kollat i skogen? :wink:

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27336 ja har ALDRIG sett en av dessa äldre bm processorer.
går dom alltså fortfarande

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27342 Dom är på Blocket.se
I alla fall många brukar vara där å hellst under stormarna som Gudrun oj oj va maskner det trillade in då i varierande skick.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27396 ok. finns alltså en hel del kvar i drift,
bra , då vet man

   TS
Användarvisningsbild

Re: äldre skördare ( processor)mm

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27450
getost91 skrev:har kollat på elmias sida och kan konstatera att det finns massor med maskiner som man aldrig har sett. som tex : bm 900 processor, (eller vad den hette), var har alla dom tagit vägen.
dom flesta ösa maskinerna: processor, lunnare, fällare.
dom måste ju kunna användas även fast dom är gamla
VAR ÄR ALLA MASKINERNA NÅN STANS?



Ja, många olika skogsmaskins-modeller har sett dagens ljus.
Vad jag lagt ut på Elmia Classics är dock en liten del av alla olika slags skogsmaskiner.
Vad jag som samlat skogsmaskinsmatrial i 25 år märker, är att även idag får man reda/hittar broschyrer på modeller man aldrig hört talas om (enstaka prototyper/handful serietillverkade maskiner). Och då tänker jag på endast svenska tillverkare.

Har en liten enkel "skogsmaskins-klubb" för just alla dessa äldre maskiner:
http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=1103
(ca: 35 äldre makiner ärmed, 40-tal medlmmar) Efter stormarna här nere i södern har jag dock inte lagt så mycket tid på den.
Blocket är som nämts innan, en mycket säker plats att se nostalgiska skogsmaskiner !!!!


Vad Ryssland och Amerika har haft för monstermaskiner, har jag "snokat" i i några år men där är ju lite andra förutsättningar, men grymma ? -Javisst !

Se bara här :-) :

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27537 :D :D . dom där brochyrerna på elmia kan man tacka mycket för. riktigt kul å se vad som gick i skogen för några år sedan. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: äldre skördare ( processor)mm

lamt  
#68051 Jag har två . En bm 880 ombygd till skotare och en Aktiv skotte engreps skördare

Avatar Fallback

Re: äldre skördare ( processor)mm

Naders  
#68076 Jag såg något kul på blocket direkt efter stormen GUDRUN.
Det var något slags monster byggt i Ryssarland eller nånstans i närheten.
Det såg ut som en stegmatare byggd på en kranbil. Istället för kolvar så sköttes det med hjälp av vajrar och linor...
Någon som vet vad jag talar om?
Sparade aldrig bilden, tyvärr :sad:

Avatar Fallback

Re:

novis??  
#68077
getost91 skrev:ok. finns alltså en hel del kvar i drift,
bra , då vet man

du sädana maskiner har inte vatit i drift sedan 80 talet en del försvann redan mitten 70 att det finns någon som perkat ner 1 eller 10 kubik sedan är ej drift när dom var nya så var det 2 förare +ett skifft lag med mekar för att holla dom igång men kul maskin porr finns att köpa på maskin skyddarna :grin:dom maskiner som dök upp under gudrun var maskiner som stått uppstälda i 15-20 år som riktiga stållar köpte för dyra pengar(3dubbla skrotpriset) som sedan ej gick att köra med i bässta fall starta dom men hört talas om dom dom fick dra upp på trailern lite små fix 8) så tömdes norrland på skrot å nu står dom i södra sverige å väntar på en ny storm å nya ägare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).