Skördare

911.4 vs 1270D -08

12 inlägg 4503 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

911.4 vs 1270D -08

mrme  
#67869 Tjena alla skogstokar
Var och körde en 911.4 med minispakar 350 aggregat och john deere 1270 d med 752 idag.
Terrängen var lite uppför och stenigt, medelstamen var ca 0.30.

Är uppväxt i en 911 för ett gäng år sedan å kör nu en gul.

Började med 911an med stor besvikelse större hytt är väl de enda som är bra. Den går som en kratta i stenarna styr inget vidare å ser inget förutom aggregatet.
Sågen gick inget vidare å de klagade dom oxå på.
Eme eller minispakar blir väl + för minispakarna men dom är långt ifrån bra en massa tryckande å bläddrande om man ska apptera.
De är säkert en bra traktor å de går ju bevisligen att driva ett företag med en sån i sin ägo.
Men med handen på hjärtat vad väljer ni framför tvn en pall eller en divansoffa.

Nu till john deeren, de var ju tyvärr en D men den är betydligt starkare i kranen och trevligare att jobba i än valmeten men klart sämre än nya E.
Driften hytten å kranen går betydligt finarepå nya deeren.

752 går finare än 350 med klart rappare såg å distinktare apptering ( är samma prislistor i båda) föredrar 3eller 4hjulsdrift framför 2.
Mycke bättre sikt å lugnare att jobba i.
Hytt nivileringen är mycke sämre på d än nya e. Valmet nivilering funkade hyfsat stog lite snett ibland men kan vara en inställningsfråga
Nya 414 är en stor förbättring.Efter dagens slut hade ja övertygat ännu en valmet förare i raden av fler att den är klart mycke sämre på allt än dom andra märkenavi kört.



   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 1270D -08

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67871 Hehe, Jodå, TJ/JDn är mkt mer smidig i terrängen än valmet - det märks särkillt på 911.3 (.4an ska väl va bättre??)
Är inte 752an lättare än 350.1? Jag upplever 911.3 som klart starkare än gamla 1270b, men d är ju starkare än b..
Komforten är väl bättre i grön, men inte stabiliteten - flytta maskin med kran ute å sånt..

Jaa, det är alltid svårt att jämföra, men i täta gallringar avgör nog sikten och arbetsområdet.. Men jag kan ändra mej.. :)

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 1270D -08

Knegarn  
#67872 jag antar att luften runt den gröna kändes renare oxå eller? :D

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

mrme  
#67874
kalhygge skrev:Hehe, Jodå, TJ/JDn är mkt mer smidig i terrängen än valmet - det märks särkillt på 911.3 (.4an ska väl va bättre??)
Är inte 752an lättare än 350.1? Jag upplever 911.3 som klart starkare än gamla 1270b, men d är ju starkare än b..
Komforten är väl bättre i grön, men inte stabiliteten - flytta maskin med kran ute å sånt..

Jaa, det är alltid svårt att jämföra, men i täta gallringar avgör nog sikten och arbetsområdet.. Men jag kan ändra mej.. :)


Tyckte oxå som dej angående sikten i arbetsområdet, har hört fler med samma åsikt, efter några dagar i en annan maskin med kranen framför istället för att den täcker hela sidan så upptäcker man snart att de enda man inte ser bättre är vägträden. Min arbetskollega å även han ja träffade idag hade kört röd i 5 år å var av samma åsikt oxå angående sikten men har nu ändrat åsikt helt.

När man gallrar vad är viktigast att se helheten i beståndet eller vägträden?

Knegarn skrev:jag antar att luften runt den gröna kändes renare oxå eller? :D


Tänkte aldrig på om luften var renare men de känns som att de kvittar de är trots allt hur ja peronligen upplever arbetsplatsen inne i maskinen där ja tillbringar 8 timmar per dag minst.

Allt ja beskriver är absolut inte de enda rätta men de är min åsikt å garanterat finns de samma uppfattning om att valmeten är mycke bättre oxå

   TS
Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 1270D -08

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67877 visst e de den den personliga trivseln som avgör!
Men.. den entreprenörn som hade min 911 i ca 10 000h, bytte den mot just en 1270d -08, och han uppgav iaf. nu att han producerar mindre volym/h i gallring nu.. Slutavv mindre skillnad. Fördel sikt, stabilitet vid förflyttning och arb.område.

Ang sikt och vägträd så äre ju rätt stor andel av uttaget i 1:agallring just vägträd, plus att man har lite bättre pejl på vägdragningen, om man kör osnitslat..


Sen vetja oxo att man har olika åsikter - å tur e väl det - va skulle vi annars ha skogsforum till :)

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67886 Produktionsminskningen håller jag oxå med om, man ser helt enkelt för dåligt i skördare med kranen mitt fram för att de ska flyta bra. Kranen brevid hytten ska de va!

Användarvisningsbild

Re: 911.4 vs 1270D -08

masterchief  
#67887 Varför gå miste om känslan när man kör rakt in i ett vägträd med kran och aggregat så det snurrar och rycker loss tryckslangen??

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

tantgron  
#67896 Frågan här är inte "911.4 vs. 1270D" utan kranfot framför eller brevid.

Alla har en åsikt om vad som är det bästa, slutligen handlar det om vad chauffören tycker om.

Valmet och Eco Log har fördelen att du alltid arbetar rakt framför dig. Ponsse, JD osv. har en fördelen att vibrationer och slag inte fortplantar sig in i hytten på samma sätt.

Produktionsmässigt så tror jag att det handlar om vilka objekt och vilken terräng man tagit sig an. MrMe har uppfattningen att JD har bättre maskiner, men samtidigt kan jag säg att vi enbart har Eco Log och Valmet-skördare här på Åland. Till stor del handlar det om vår varierande terräng och vårt behov att vara mångsidiga.

Ska dock säga att jag är jävig i denna diskution, jag är glad chaufför av både en 921.1 och en 911.4. :)

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

mrme  
#67901
tantgron skrev:Frågan här är inte "911.4 vs. 1270D" utan kranfot framför eller brevid.

Alla har en åsikt om vad som är det bästa, slutligen handlar det om vad chauffören tycker om.

Valmet och Eco Log har fördelen att du alltid arbetar rakt framför dig. Ponsse, JD osv. har en fördelen att vibrationer och slag inte fortplantar sig in i hytten på samma sätt.

Produktionsmässigt så tror jag att det handlar om vilka objekt och vilken terräng man tagit sig an. MrMe har uppfattningen att JD har bättre maskiner, men samtidigt kan jag säg att vi enbart har Eco Log och Valmet-skördare här på Åland. Till stor del handlar det om vår varierande terräng och vårt behov att vara mångsidiga.

Ska dock säga att jag är jävig i denna diskution, jag är glad chaufför av både en 921.1 och en 911.4. :)


Kranfoten bredvid framför är nog en del av varför ja gillar deeren bättre, men har oxå hört att ecologen ska ha en annan körkänsla så en sån ska ja prova med glädje framöver, men ja är ändå lite tveksam till mer saker än bara kranfoten.

Produktion tror ja är väldigt beroende på föraren kan svära på att ja gör mer virke med kranen bredvid för besluten blir mycke snabbare pågrund av att ja ser en större yta av där ja gallrar. Båda aggregaet ja körde är för stora för att vara effektiva i veka medelstammar men testet var ändå kul å de var kul att träffa fler som har bytt åsikt som ja gjort. Ja är en av alla som tyckte att valmet var en grym med otroligt bra sikt å smidig ända tills ja fick 6 dagar i en annan maskin. Skulle vara kul att sitta en vecka i rottne å ecolog oxå.
Rottne skotaren är iallafall helt grym sikt å komfort i å de tror ja nog ingen kan säga om valmetskotaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

novis??  
#67903 jag vet att valmet med eme spakar är det du ska ha mister eller varför inte en ponsse fox :lol: du kommer att sitta å MYSA

Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

mrme  
#67919
novis?? skrev:jag vet att valmet med eme spakar är det du ska ha mister eller varför inte en ponsse fox :lol: du kommer att sitta å MYSA


blir nog inget dera, men vem vet ecolog rottne gremo finns väl på listan för möjliga maskiner . nä inte gremo den har ju inte medföljande hytt så de blev en mindre å ponsse kan man oxå stryka från listan då fast de är en potent maskin :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: 911.4 vs 1270D -08

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67994 jag fick ju också en vecka i en 1270D med 414 förra sommaren efter att ha kört valmet sen just innan jag nådde ner på golvet ;)
Och visst jag gillade gröningen, tyckte den gick jättefint, lugn och fin i hytten och aggregatet gick också bra, kändes ganska likt 360:t i gången.
Men inte var då kranen starkare än på våran .4 vi har nu, orkade inte lyfta 414 där ute utan det stod still, .4an lyfter ju 360 som är 200 kg tyngre nästan obehindrat.
Sen var det ju det där med stabiliteten där ligger då valmet på stort +!
Och att kapen kändes slö på den 911.4 du provade lät konstigt då det är en sak som är vassare än förut på .4:orna iaf dom med 360.

Sen det här med sikten då, jag vet inte men jag anser att det nästan enbart är en vanesak var man har kranen. Nog går det bra att köra med kranen framför sig då man vant sig med det, och nog ser du helheten i beståndet med kranen på sidan då du vant dig med det!
Säg då du kvistar ett träd utifrån på högersidan med valmeten då passar man ju på att se över den där högra sidan som kranen skymmer delvis annars.

Jag sa då när det var dags för byte för oss att jag kunde tänka mig en 1270e också, men det blev ändå en valmet tillslut då mina kollegar föredrog rött och så var priset också 300 000 till valmets fördel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).