Virkesmätning och Matrisfub

2% vrak på massaveden?

15 inlägg 7475 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

2% vrak på massaveden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67822 Fick ca 2% vrakandel på massaved (och kubb). Mest var tillredning, men också skogsröta och lagringsröta. Låter in det lite i överkant?



   TS
Användarvisningsbild

Re: 2% vrak på massaveden?

masterchief  
#67829 Lagringsröta ska du inte acceptera om det är avverkningsuppdrag..
Inte ditt bekymmer att veden ligger och blir för gammal...
Om du inte satt körförbud iom väderlek iofs...

Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67832 Tja, de började hugga i februari och hämtade sista slutet juni... De enda jag hade velat undvika var att de körde i tjällossningen, men de gjorde de ändå. :-)

Frågan är om jag skall acceptera det andra då?

   TS
Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

massa-ved  
#67839 Vrakprocenten har en förmåga att öka om det inte är stor efterfrågan på massa och minska när det är brist. Är det 30-40 fub eller mer brukar det vara 1,5-2% vrak är det däremot en liten trave på 10-15 fub så kan man klara sig helt utan vrak. Även om man har ett helt billass som är perfekt så blir det lite vrak.

Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67840 Ja, det blev väl en 350 m3fub eller så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 2% vrak på massaveden?

masterchief  
#67843 Iofs skulle lagringsrötan kunna komma av att en del torrträd hittat i massaveden.....
Skogsrötan är felsortering.
Om jag minns rätt så ligger procenten inom kraven entrepenören ska uppfylla som högg det hela.
Kubben verkar kunna bli ett sorgebarn nu i höst 😡
Verkar mycket hårdare krav på den nu än tidigare, främst diameter, då tex Rörvik gått över på max rotmått istälelt för tidigare toppmått.

Användarvisningsbild

Re: 2% vrak på massaveden?

Knegarn  
#67848 förklara lite detdär med rotmått, är det ett minimi rotmått ni utgår från med massaveden då? wierd isåfall :)

Användarvisningsbild

Re: 2% vrak på massaveden?

masterchief  
#67850 De har tydligen svängt från max toppmått 24cm som är gängse aptering till max 24cm i rotmått :???:
Anar att de vill ha gratisvirke....
Inte många entrepenörer och uppdragsgivare som hängt med i svängarna tyvärr...
Misstänker att listor blivit liggande på en del skrivbord och inte kommit längre än dit...
Och hur i hela friden ska man kunna mäta rotmåttet exakt med ett skördaragregat utan alltför mycket bök??
Det är sågkubb vi pratar om, kanske skulle tilläggas 8)
Den berömda massaknappen ligger nära till hands, för en massa vrak får varken skogsägaren eller entrepenören betalt för...

Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

mrlynx  
#67851 ursäkta en dum fråga.
vad är sågkubb?
har aldrig stött på det sortimentet annat än som sällskapsspel där man kastar träklossar på varandra.

Användarvisningsbild

Re: 2% vrak på massaveden?

masterchief  
#67855 Ett alternativ till klentimmer.
Misstänker de sågar typ reglar i en given längd eller dylikt av dem...

Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

martinga  
#67858
masterchief skrev:Om jag minns rätt så ligger procenten inom kraven entrepenören ska uppfylla som högg det hela.


Har du några siffror på vad man brukar tillåta? Jag fick 3,7m3 vrak pga upparbetning på 100m3 lövmassaved på ett avverkningsuppdrag. Kanske värre med maskinavverkat löv pga klykor etc?

Användarvisningsbild

Re: 2% vrak på massaveden?

masterchief  
#67865 Här är urdrag ur Södras krav på entrepenörerna.

Södras kvalitetsnormer
Virkestillredning
Gäller barrsortiment
o Medelövermål, uppföljning i PRINS mindre än 8 cm för 3-dm modul
mindre än 10 cm för 6-dm modul
o Diametermätning , kalibreringsuppföljning på förarvalda träd minst 60 % av stockarna inom
+/- 4 mm
o Vrakandel
o Normaltimmer mindre än 1,5 %
o Klentimmer mindre än 2,5 %
o Kubb mindre än 3,5 %
o Massaved mindre än 3,5 %

Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67875 På lövet ligger vrakandelen här på 4-5 %. Breder man ut varje traktorlass och fixar till klykor m.m. med sågen så får man ner den till 2-3 %. Om man manuellhugger absolut felfri ved och tar allt tvivelaktigt till brännved så tillgriper bolaget nåt som kallas stickprovsvrakning och vrakar ändå 1,5-2 % . Ligger nära till hands att sälja brännved istället.
i

Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67879
masterchief skrev:Kubben verkar kunna bli ett sorgebarn nu i höst 😡
Verkar mycket hårdare krav på den nu än tidigare, främst diameter, då tex Rörvik gått över på max rotmått istälelt för tidigare toppmått.


I mitt fall fick jag mindre betalt per m3fub för kubben än för massaveden. Massan hade jag fast priis på, medan det var dagsnotering på kubben. Så det fick jag säga till att så kunde det inte vara.

   TS
Avatar Fallback

Re: 2% vrak på massaveden?

massa-ved  
#67885 Man förutsätter att det är en viss mängd vrak på ett billass även om det skulle vara perfekt så blir det en viss procent vrak. Är det maskinavverkat så är det alltid vrak för dålig kvistning och manuellthugget så kan det vara liten toppdiameter om det inte finns nåt annat som går att anmärka på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).