Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven kärra, egentillverkad

126 inlägg 72533 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Fisketorp  
#6755 gratulerar till ett mycket snitzigt bygge=)

tänkte höra vad man får ge för en kran? en ny ligger runt 30 eller är det tok för billigt?=)

FTG
Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6757 Materialet i kranpelaren är 50 gånger 50 gånger 5 den är också fäst i grinden.
Tänkte köra denna säsongen med höjden på pelaren bättre att kapa en att bygga på. Köpte kranen och volvo bm 430 som den var monerad på taket på för 57000 vet ej om det var ett överpris men kranen såg rätt ut för mitt bygge.
Håller på att monera på en radiostyrd vinch weimer 1700.
Stödben behöver jag ej har lastatpå så stora stockar kranen mäktar med utan att behöva trixa allt för mycket.

   TS
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14598 nu har det gått en tid.... hur går det, funkar det bra? ombyggnationer? har du vagnen kvar? :?:

Avatar Fallback

Re: Billiga axlar för drivkärror

Bo Petersson  
#14712
trädsamlare skrev:Har lekt med tanken att bygga en driven boggiekärra, inte för att jag behöver någon men ändå. Det finns mängder med militära traktorkärror med drivning ute "på marknaden". De är väldans klumpiga men har fina axlar med, vad jag tror kallas, överliggande pinjong. Diffklumpen stjäl i alla fall inte så mycket markfrigång. Drivaxeln in i diffklumpen är genomgående, med färdig fläns för kardan mellan axlarna. Det borde därför inte vara något större problem att koppla samman två axlar. Nackdelen (bl a) är att det inte blir någon pendelboggie utan något slags fjäderboggie ungefär som en lastbil och att man nog måste bygga ett nytt chassie. Orginalchassiet tror jag är svårt att få till något vettigt av. Men axlarna är fina med diffspärr, elektriska bromsar etc. Kärrorna verkar kosta 2-4 tusen styck och det får man väl inte så mycket vare sig mekanisk eller hydraulisk drivning för.

Vore ett kul projekt om man plötsligt skulle drabbas av överkott på tid och energi...


Var kan man få tag i lämplig militär kärra med driv?

/Bosse P

Användarvisningsbild
XP  
#14713 Här har du en annons! http://www.blocket.se/vi/13996468.htm?ca=7_s

Avatar Fallback
Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14772 Jag har fällt en del och väntar bara på att det ska bli lite tjäle i marken.
Stödben ska jag montera på men har ej tid lust just nu fungerar utan men ska man kunna utnyttja vagnsstyrningen fullt ut så fordras stödben.
Dom som har en griplastarvagn utan winch bör skaffa en.
Drivningen på kärran är jag väldigt nöjd med, jag har kört i tio år utan och det var ofta som man tänkte vad smidigt det hade varit och backa in och lasta men så kanske det var för blött eller kuperat.








Bild

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14774 han ser allt lite lätt ut där fram... Planer på frontvikter?

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14776 vagnen ser ju rikigt fin ut...bra jobbat!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14794 Kan bara hålla med dej att driving på vagnen är kanon när de börjar att ta emot vare sig om man ska framåt eller bakåt och ahr man sen som du mekanisk drivning med ska det mycket till innan de tar stopp 8)

Hehe men tar de stopp sitter man mycket värre.... :lol:

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15307 Hydraulisk drivning på kärran funkar oxå väldigt bra och det har aldrig
varit så att inte drivningen på kärran orkar, för det gör den. det är
snarare att fästet man får med däcken inte är tillräckligt, men det är inte ofta man fastnar när man har en 4wd traktor med 4wd på kärran med.

kärran du har gjort ser bra ut, men själv så gilar jag inte enaxlat, de ska vara boggie!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15354 Har du en öppen drivrulle eller har du som min av en veckad plåt?
Den slirar i bland när boggien pendlar mycket.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15374 det är öppen drivrulle. men driften hjälper inget ifall man redan har satt sig så man varken kommer fram eller bak för när man sätter igång driften då så kommer inte rullarna ner så bra och då slirar dom bara, så det gäller o lägga i driften i tid.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15425 Hur högt tryck har du i däcken?

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15431 kan inte det i huvet, men man får oftast grepp med däcken på kärran det är när det är riktigt surt och när man har för litet virke på kärran som däcken slirar istället. och när man inte har nåt på så brukar den ju snästan bara stå och hoppa!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15474 Problemet med denna typ av drivning är jag ska högt tryck i däcket för att rullen inte ska slira men jag hade fått bättre grep i backen om jag kunde ha ett lägre tryck ist så att däcket kan flyta ut lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).