Vedmaskiner, flishuggar

Faxes vedklyv

23 inlägg 21787 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#66921
Niking skrev:Ja, där ser man! Agdor görs ju utav Hults bruk?
/Niklas


Ingen aning, så du har säkert rätt!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67527 Har fått hem Faxes klyven nu och klyvt några m3 är kanonnöjd. Dock är inget så bra att det inte kan bli lite bättre.
4-vägs yxan skulle ha varit höj och sänkbar med en pedal, nu kan man bara ha den i 2 olika höjdlägen.
Matarbordet kunde ha varit lite mer V-format så även små klabbar blir mer centrerade när de ska klyvas.

Annars är det en rejäl och snabb klyv som tar 70cm klabbar utan att tveka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#67538 Kul att höra! Jo småpinnar har en tendens att glida lite i sidled, det har jag märkt också, har funderat på att svetsa på ett par små styrjärn strax före kniven. Fyrklyven använder jag i stort sett bara när jag delar stora klunsar första gången, jag klyver spis- och kaminved, så för mig har den inte varit nåt problem.

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67543
Zalman skrev:Har fått hem Faxes klyven nu och klyvt några m3 är kanonnöjd. Dock är inget så bra att det inte kan bli lite bättre.
4-vägs yxan skulle ha varit höj och sänkbar med en pedal, nu kan man bara ha den i 2 olika höjdlägen.


Här tycker jag du precis som många av oss andra Faxe användare har upptäckt en viktig sak!
Det är ju inga större problem att fixa en pedal där man kan styra yxan i höjdled. Så varför finns det inte att köpa till klyven???
Om man klyver lite mer så blir det ett fasligt vändande av yxan.!

Är det någon här på forumet som konstruerat en sådan lösning själv???

En annan sak! Tycker själv att uppsamlingsbordet är på tok för litet! Snickrade ett eget i plyfa o reglar som rymmer lite mer ved. På så vis kan man köra ett moment lite längre istället för att springa fram och tillbaka efter ett par klyv.

Eder vapendragare i Vedklyvningsjungeln!

Hubertus Vessla den yngre

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

swemil  
#68075 Saknar en 6 klyv yxa (heter det så ?) til min 700mm Faxe. Man vill ju gärna klyva allt i en operation och inte behöva lyfta kubbarna i onödan.
Men hos oss är uppsamlingsbordet avsett för de kvinnliga arbetarna. Mor och syster får springa iväg med de klyvda vedträna och lägga upp dem i vedraden.. hehe.. :lol:
Männens uppgift äro å lyfta kubben på plasts å handhava vedklyvens spakar och knappar :))

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

Sparkz  
#70914 Det där med pedal kanske man skulle titta på!
Nu har jag en Bala-Agri, men det ser likadant ut. Faktum är att jag köpte en fyrklyv till en NE-MA-klyv, och den passar klockrent på Balan, bortsett från att den kom lite lågt så jag fick svetsa på en plattjärnsbit för att höja den. Men det är ju inte direkt komplicerat att bygga om till något som är justerbart. Det enklaste är väl en pedal som lyfter kniven, och sen ramlar den ner när man kliver av. Men det känns som det blir lite extra jobb med att trampa lagom långt för varje bit man klyver... :-? Kanske hellre ett stopp som stannar där man sätter det. En spak i ett spår med hack... :-? :-?

Iofs är jag inte så pedantiskt noga med att få perfekta fjärdedelar, jag bestämmer en maximal storlek och sätter kniven på den höjden. Om det sen hyvlar av ett par flisor på en bit som är precis över gränsen kallar jag det tändved och är lika glad för det! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Faxes vedklyv

totte  
#70993
Sparkz skrev:Det där med pedal kanske man skulle titta på!
Nu har jag en Bala-Agri, men det ser likadant ut. Faktum är att jag köpte en fyrklyv till en NE-MA-klyv, och den passar klockrent på Balan, bortsett från att den kom lite lågt så jag fick svetsa på en plattjärnsbit för att höja den. Men det är ju inte direkt komplicerat att bygga om till något som är justerbart. Det enklaste är väl en pedal som lyfter kniven, och sen ramlar den ner när man kliver av. Men det känns som det blir lite extra jobb med att trampa lagom långt för varje bit man klyver... :-? Kanske hellre ett stopp som stannar där man sätter det. En spak i ett spår med hack... :-? :-?

Iofs är jag inte så pedantiskt noga med att få perfekta fjärdedelar, jag bestämmer en maximal storlek och sätter kniven på den höjden. Om det sen hyvlar av ett par flisor på en bit som är precis över gränsen kallar jag det tändved och är lika glad för det! :wink:


Intressant! Kommer du upp med nån lösning som funkar bra så vill jag gärna se bilder på hur du gjort, har som sagt lite funderingar på att gör nåt på min Faxe. Välkommen till skogsforum förresten!

Avatar Fallback

Re: Faxes vedklyv

Sparkz  
#71427 Tack tack! Jag har smygläst här ett tag. Jobbar inte i skogen mer än lite gallring i utbyte mot veden ibland, men jag verkar dras till forum där det finns lite hembyggen och såna projekt...

När (om) jag bygger nånting ska jag lägga upp lite bilder, men räkna inte med att det händer nästa vecka eller så. Dygnet har ju så få timmar... ⏱

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).