Bioenergi

Till alla grot förare!!!

34 inlägg 14185 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

masterchief  
#67100 Jag anser statusen på grothantering måste höjas...
Ser man för 10 år sedan så de skotare som rullade i grothantering var skotare som inte längre dög till virkesskota.
Idag så ser man visserligen en del skotare i bättre skick, men de rullar i regel hos firmor som sköter hela hantering inklusive flisning..

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

grotförare  
#67101 du helt klart rätt masterchief att status måste upp när de grothantering. men jag tycker att den har kommit en bra bit på vägen:) men de finns mycket kvar att göra som sakt var!

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

sködarförare  
#67147 Vissa bolag har ju hanterat biobränsle under snart 40år o många skördarförare har kört grot anpassat men varför har man inte kommit till rätta med problemet med föroreningar i groten.
Pratade med en flisentreprenör som fick in en sten på 40*30cm i tuggen kostnad 60000kr uppdragsgivaren fick betala.
Men problemet kvarstår så fort man försöker diskutera problemet med skördarförare då får man höra att "ni ska inte lära oss o köra".
Men uppenbarligen så klarar ni inte av att grot anpassa slutavverkningarna nu finns det säkert dom som fixar det här medan många tror jag inte har en aning om hur man lägger upp riset vid avverkning dels för o undvika föroreningar o dels hur riset ska kunna torka på ett bra sätt.

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Knegarn  
#67161 Hö? Skördarförarn är nog det minsta problemet! största orsaken till att flisarna byter stål ofta är att det mesta av groten blir skotad med vanlig grip av en lite ovan förare. Alla spakbrända tonnåringar sitter ju o gräver groten ur marken på helgerna.
Vi skulle behöva en risgrip men man orkar inte byta grip så ofta som det skulle krävas.

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

sködarförare  
#67214 Vi flisar inte grot som är körd med vanlig grip då blir ni utan betalning, naturbränsle vägrar befatta sej med sån grot.

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

erik1234  
#67220 Jag tror att mycket av problemt med föroreningar i groten skulle försvinna om man slutar att grota skiften som är steniga och blöta, som det är nu så skall allt grotas till varje pris, och det funkar inte för vi får ju inte med skördaren lägga rishögen över stenar tex det kan man ju förstå, men det jag vill komma till är att det blir halvdant gjort på många poster för det finns inte plats för groten och då hammnar den lite i vägen och skotaren måste köra lite på den.
Men jag tror att den mesta jorden och små stenarna kommer från att det är dåligt hyggesränsat. Tack och hej

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

Bonden/Ramnäs  
#67448
Knegarn skrev:Hö? Skördarförarn är nog det minsta problemet! största orsaken till att flisarna byter stål ofta är att det mesta av groten blir skotad med vanlig grip av en lite ovan förare. Alla spakbrända tonnåringar sitter ju o gräver groten ur marken på helgerna.
Vi skulle behöva en risgrip men man orkar inte byta grip så ofta som det skulle krävas.




hur fan kan du säga att det bara är tonåringar som sitter och plockar i skit i groten??? jag är 17 år och har kört flishugg och risskotare i 2 år nu.. och dom som flisat mina vältor säger att det inte har funnits ngn förorening i... så ta tag i alla gammla gubbar som inte ser vart fan dom har gripen ist......

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

sködarförare  
#67449 Det är ju så här.
När flisentreprenören kommer o klagar på grot o sködarföraren så tänker dom "du ska inte lära oss o köra" men det handlar inte om det.
Jag har själv kört slutavverkning o grotanpassat tog för vana att sissta stammen jag körde på varge hög var en gran (om det nu fanns) när jag bytte hög så tog jag med toppen till nya högen (o då gärna en yvig gran) lade den i botten på tvären o gärna över en stubbe eller sten så den kom upp från backen lite o så lade jag den nya högen över toppen o det blev toppen.
Fick mycket beröm från både grotföraren o flisföraren.
Riset blev inte o ligga direkt på backen utan kom upp lite vilket gorde att det torkade bättre o så fick grotföraren något grovt o ta i ibotten på högen vilket gorde att riset lättare följde med utan att han behövde ner i gruset med gripen för o få med allt.

Tänk på det ni som kör skördare vi försöker inte lära er o köra men man bör ju kunna lyssna o utväcklas som förare o ta till sej andras erfarenheter så gör då jag när jag kör o träffar äldre förare.

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

tantgron  
#67493 Jag har förstått att 20% av grothögen ska lämnas kvar för att undvika föroreningar i groten och inte helt utarma marken? Är det inget som tillämpas, och/eller är det föråldrade hänvisningar?

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Ezzelino  
#67497 Om alla har samma inställnig som knegar så kan vi ju lägga ner grot hanteringen.
Jag vill nog inte någonsin köra efter dig knegarn!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

Bonden/Ramnäs  
#67854
Ezzelino skrev:Om alla har samma inställnig som knegar så kan vi ju lägga ner grot hanteringen.
Jag vill nog inte någonsin köra efter dig knegarn!!



håller med dej.. 😈

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

dexter  
#67891 Alla har alltid nåt å klaga på! " de lutar för mycke, för långt bak, för långt fram, för liten välta" bla bla bla! de går fan inte å göra nån glad eller nöjd i denna branch verkar de som. för så fort man rättar till en välta och inte gör den för hög så är de alltid nåt annat skit som inte är bra!

och skit i risvältorna kan ja hålla me vissa här, de får inte finnas någe skit i vältorna. flisa i början på året och fick in en sten på kanske 5-8kg in i tuggen. rasla till som fan, va bara dunka in nödstopen och be en stilla bön att inte allt va sönder slaget.

ja har flisat, skota gallring, slutavverking, ris och markberett. och ja förstår fan vaför folk klagar ibland, de måste ja erkänna.

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

skogstok88  
#158348 Alla människor kan inte köra grot utan att få med skit punkt slut. De är en speciell känsla för grot körning

Jag har själv kört flismaskin i 1½ år

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

nickev8scania  
#158639 krossa groten istället! de blir betydligt minde haverier, sten o jord bara följer med.
körde en CBI på värmeverket lugnvik östersund. de var sällan stillestånd om det inte va storsten.

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Sedvall  
#158713 Tror korsnäs ska börja med nu å, dom kör iaf allt grot oflisat till fabriken. Antar att dom ska krossa det. Någon som vet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).