Skogsröjning

Stängselstolp

7 inlägg 7777 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stängselstolp

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6700 För några är sedan hade Mellanskog ett sortiment som kallades stängselstolp eller oktostolp gjort av senväxt tall. Det skulle kapas i 36 dm bitar, minns ej toppdiameter men den var grövre än lägsta kravet för massa. Det fanns krav på ålder eller viss täthet mellan årsringarna också.

Vet någon vad dom betalade för detta sortiment. Finns det fortfarande kvar ? Har inte sett det i apteringsrådet på senare tid?

Kanske finns andra än mellanskog som sysslar med sånt, i så fall vilka?

Hörde att "någon" köpte senvuxna tallslanor för 18 spänn styck för att tillverka tryckt gärsgårdsvirke. Nån som kan bekräfta det?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6724 Tror sortimentet har ut gått. Finns det kvar är det nog runt Söderhamn,
där låg/ligger Rundvirke AB.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6733 synd

annars hade jag kunnat bli rik :)

   TS
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6742 Ge inte upp hoppet än! I mina trakter finns någon mindre aktör (vet inte vad de heter) som köper ämnen till gärdesgårdar och stängselstolpar. Eftersom det fortfarande byggs staket finns förmodligen fler sådana spridda över landet.

Octowood finns fortfarande och ligger i Kälarne. Någonstans måste de väl få sin råvara från. Se octowood.se

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6750 Ja ge inte upp du kan väl kolla i alla fall med Mellanskog, har du lämplig tall
så finns det säkert stolptillverkare som vill köpa. Har för mig det var skapligt pris jämfört med massaved. Lantmännen säljer ju stolp den måste komma från någon tillverkare.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6759 Ja nånting blir det. Allt bra synd att elda sånna senvuxna pinnar.
Fast det är ju ett djävulens jobb att ta reda på. Kanske måste göras på vintern rent utav. Blånad lär väl inte bli populärt.

   TS
Avatar Fallback
sven fura  
#7925 oktowood köper det mesta från andra sidan östersjön :( deras stolpar har gått av ofta pga av en kvist,tacka vet jag barkade stolp med toppdiam runt 6cm å runt8-10 i spets.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).