Motorsåg och handhållet

Dela ensilagebalar med motorsåg?

46 inlägg 22123 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dela ensilagebalar med motorsåg?

peter399  
#67314 Jag har en fundering som jag tänkte ta upp här på forumet.
I år har vi ensilaget i rundbalar. Problemet är att vi inte har ngt bra system för att sönderdela dem.
(Om man väl får dem delade så har vi en glidstyrd kompaktlastare att fördela ut med på foderbordet.)

Någonstans i ngn utländs katalog typ Interforst har jag sett en specialkedja för motorsåg för just
"sågning av pressat ensilage". Tänderna var vertikala, ungefär som stora ryttare. Ingen toppplatta på tänderna.
Nu hittar jag inte detta längre men funderar på att tillreda en kedja själv. Vad tror panelen ? Kan det funka ?
Skulle det funka bra kan jag tänka mig en elsåg inne i ladugården men någon smaklig kedjeolja ..



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

mrlynx  
#67315 Det finns en elektrisk såg dom man delar balar med. Den är elektrisk med två knivar som går åt vardera hållet och typ 20 cm bred. Jag har tyvärr ingen bild på den.
Min kusin körde med en sån innan han skaffade upprullare.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

totte  
#67355 Du bör nog inte använda vanlig kedjesåg, den sprider en hel del kedjeolja och jag tror väl att det inte är så hälsosamt för ensilagekonsumenterna. Möjligtvis om det finns nån vegetabilisk kedjeolja som inte är giftig.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67365 Det Mr.Lynx menar tror jag helt enkelt kallas för ensilage kniv.
Det funkar bättre än med kedja.

Har ni kompakt lastare så borde det gå o göra det lättare...

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

peter399  
#67370 Kompaktlastaren är för klen för ensilagekniv etc. Det är en Agromatic 744 så den väger inte mer än ensilagebalen.
Jag hade i så fall tänkt mig kanske vanlig matolja som kedjeolja. Ensilagekniven har jag sett men tycker det verkar fjuttigt med 20cm. Blir ju 3-4 sågningar för att ta sig in till mitten. Har någon sett en sån i drift hur lång tid varje
genomskärning tar ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Torparn79  
#67380
totte skrev:Du bör nog inte använda vanlig kedjesåg, den sprider en hel del kedjeolja och jag tror väl att det inte är så hälsosamt för ensilagekonsumenterna. Möjligtvis om det finns nån vegetabilisk kedjeolja som inte är giftig.

rapsolja eller någon annan typ av matolja funkar..
kan nog korta ner livslängden på svärdet en del men det lär ju vara bättre än att köra helt torrt..
frågan är bara hur kopplingen mår av "pressvattnet", alltså fukten i ensilaget, det brukar gå rätt hårt åt stål och betong, är ju lite "frätande" i och med den låga ph-halten..

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Torparn79  
#67381
peter399 skrev:Kompaktlastaren är för klen för ensilagekniv etc. Det är en Agromatic 744 så den väger inte mer än ensilagebalen.
Jag hade i så fall tänkt mig kanske vanlig matolja som kedjeolja. Ensilagekniven har jag sett men tycker det verkar fjuttigt med 20cm. Blir ju 3-4 sågningar för att ta sig in till mitten. Har någon sett en sån i drift hur lång tid varje
genomskärning tar ?

nu såg jag att du hade tänkt på matolja, ibland är man snabbare än Lucky Luke..
Nordpost har en ensilagekniv (klicka här), jag har använt föregångarna till den och man tuggar sig ner i en bal rätt snart, tar väl kanske 5 minuter att dela en normal bal i 4 delar, först på mitten ända ner till golvet och sen delar man halvorna på mitten igen, då blir det lättare att hantera även lite blötare ensilage, tänk på att ha en skiva under balen om det är betonggolv bara..
s1200530.jpg

men med tanke på priset på den kniven så kan det vara idé att köpa en upprullare istället, har för mig att KTS har vettiga priser på enkla upprullare, men som håller högre kvalité än Kellfri..

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

mrlynx  
#67401 Det var precis en sån jag tänkte på.
Om du vill kan jag kolla om kusin har kvar sin och vill sälja den.

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Nonkan  
#67404 Jag har inte provat, men jag kan tänka mig att ensilage borde trassla in sig rätt ordentligt runt kopplingen/trumman/drevet om man kör med motorsåg. Ensilagekniv är nog att föredra.

Hade det gått jättebra med motorsåg kan man nog räkna med att de större motorsågstillverkarna hade haft utrustning anpassad för det, och hade det bara funkat halvbra hade nog Black&Decker slängt ihop någon skit och annonserat utav helvete.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67407 Hur många balar rör det sig om?
Om man ställer balen upp så går det rätt bra att gå runt med en högffel och repa av lager för lager.
Har man tillgån till hissanordning finns det spjut som man kör igenom balen sätter en platta i botten och hissar upp sen är det lätt att repa av lager för lager....

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

peter399  
#67416 Tack för erbjudandet Mrlynx. Men Umeå är rätt långt bort ;(
Jag tänker i alla fall testa med att slipa bort topplattorna på en vanlig kedja och sen slipa
den vertikala delen av tanden snett vinklad bakåt och vass i framkant. Då borde maninte få med sig så
mycket gräs in i kopplingen, kanske ... Får återkomma efter test.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Torparn79  
#67417 ja, det kan nog funka..
frågan är bara hur mycket skit länkarna drar med sig..
men det beror väl iofs mest på vad det är för kvalité på fodret, om det är torrt eller blött, jag tror att det kan göra stor skillnad..

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

päran84  
#67446 En vanlig yxa går rätt bra.

Användarvisningsbild

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Torparn79  
#67612 men då tar det en stund om vill dela en bal i t ex. 4 delar..
blir nog inte många balar delade innan man ringer till Nordpost och beställer en riktig..

Avatar Fallback

Re: Dela ensilagebalar med motorsåg?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67658 Ingen som testat en elektrisk häcksax? Bara en tanke....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).