Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69324 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67103
skogskonsult skrev:Satt och filosoferade över detta med förröjning i maskinen i dag
Hade en tanke på att det skulle vara en annan taxa som gällde när det inte var förröjt.
Dels så blir skördarföraren irriterad för att man kan få en massa krångel, typ kedjeavhopp osv vilket leder till att man ofta gör ett sämre jobb när allt strul får humöret att sjunka till "fryspunkten"
Sen tar jobbet ofta längre tid vilket blir en merkostnad när maskinen och föraren kostar pengar.
Visst, det är bara en tanke som nog inte kan förverkligas men lite vettigt är det.

Även om man har betalt för att köra oröjt så drabbar det humöret med allt strul omkring..
Om inte annat när man tittar bakåt efter att ha gallrat och ser slagfältet.....då vet man hur andragallringen kommer att se ut... 😡

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67124 Varje höst brukar det dyka upp ett antal akutfall med förröjning för min del, så visst slarvas det lite hos bolagen också.
Faktiskt så har de, StoraEnso, gjort en rejäl uppryckning och i år har jag nästan uteslutande röjt såna trakter som skulle ha blivit förröjningar vid nästa gallring om några år. De försöker ligga ett steg före helt enkelt.
Jag vet inte om det är så kul att röja sånt för det blir ett jäkla springande på vissa trakter där det inte finns mycket att ta men det blir ju mycket bättre för skördaren när det blir dags för det...

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67126 Mycket springande blir det! Ibland har jag använt GPS för att hitta tillbaka till bensindunken och för att hitta sågen nästa dag.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67282 Så tillbaka till förröjningsskolan
Idag har jag lite exempel på där röjningen tippat över åt fel håll :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67311 Hurdå tipppat över åt fel håll? Är det för mycket röjt menar du och i så fall vad gör det?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67316 Känns som det var en del som man kunde tagit med ut ur gallringen...

Kul att du tar lite bilder från din vardag Masterchief!

//.D

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67323 En del hade man defenetivt kunnat ta med i gallringen.
Här är ett exempel på vad en stor del av röjstammar håller i kubik...
Tar ned uttaget en del när det är röjt för friskt.
Iofs så är det bättre att det är röjt hårt än inte alls, men tänkte visa exempel på båda sidor så det blir förståelse för medelvägen 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67328 Nu anser jag mig själv vara datorvan, men ja kan för mitt liv inte begripa var man ser fubben?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67329 Kanske inte lätt om man inte är van vid skördardatorer..
De här siffrorna ger 1007 ihop vilket ger drygt 0,10fub på det trädet.
Det är saxat ur kaplistan som visar senaste trädet 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67330 Okej, jag är med. Bruikar du plocka upp "stora" röjstammar?

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67331 Brukar inte plocka upp dem då i regel inte håller...
Körde några stammar idag mest för skojs skull, och stor del av röjstammarna håller 0,10..
Snittmedelstammen i gallringen ligger nu på 0,06.
Skulle tippa jag haft 0,07-0,08 i medelstam om de röjt det rätt....med den besparing i avverkningskostnad för markägaren det gett...
Själv tjänar jag ungefär lika mycket i timmen, kanske lackar lite pga färre stammar och mer åka...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67336 Nu är jag inte riktigt med på allt det med medelstam, men i stora drag. Har hursomhelst fått "lära mig" av min virkesköpare inför gallringen i vinter (om jag nu lejer ut den) att förröja "allt som röjsågen tar". Utan att ta omtag förstås. Så har jag också gjort, och förröjt allt under sommaren, blev klar igår. Ska ta en del bilder så jag får "domen" här :grin:

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67338 Allt som röjsågen tar är en bra regel. Är det 0.10 träd nerröjda så är det lite väl brutalt. Men röjaren kanske inte visste om och när det skulle gallras. Ibland kan det vara idé att göra en riktig brutalröjning och avstå gallringen. Tex i svår terräng.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#67340 Ta lite bilder så ska vi bedömma.....
Precis sett idol så jag är laddad :lol:
Har du tagit det du kan med röjsågen utan att bökat och donat alltför mycket så är det säkert bra.
Fäller man träd med 2 fallandebitar i tycker jag man ska ta sig en funderare...
Man ska inte röja de förhärskande träden i en förberedande röjning. Har de stått så länge kan de gott stå till maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67364 Det händer att jag tar tvåbitsträd med röjsågen. Om det är så att de står så inpå varann att jag räknar med att skördaren tar inte den ena utan att skada den andra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).