Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöskoterdax

18 inlägg 17147 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snöskoterdax

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67284 Howdy folks.
Det är så att det är dax att köpa en skoter pch vilka ska man fråga om inte de kunskapsstinna skogsforum medlemmarna.
So...
En bredbandare ska det vara. Lånade en viking 3'a i vintras och tyckte den var otroligt bra på egentligen alla sätt och vis. Så det enkla vore kanske att köpa en sån, men den känns lite stenålder.
Vi är 6 i familjen så skotern kommer många gånger att ha 3 passagerare och 3 i pulkan, detta gick hur bra som hellst på en viking måste jag tillstå.
Skoter kommer nog bara nångång ibland vara skogs skoter med timmerdoning utan mesta vara en rekreations och korvgrillningsskoter.
Max absolut Max är 50 loppor gjärna närmare 35 loppor.
Mina tankar är
Lynx st 550
Lynx yeti 1000
Bearcat 660 utan turbo
Viking 3
Egenligen rymms dom alla inom prisramarna. Fyrtakt känns som framtiden men dom kanske blir tunga och sävliga?...
Ja all input i frågan är välkommen.
Kanske har nån snäll forummedlemm en lämplig maskin till salu? PM'a mig i så fall...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

H-E  
#67313 Lynx 5900 FC (fläktkylda 503-motor) är ju en säker och lätthanterad maskin. Och garanterat en av de bästa när du drar timmerdoning.
Men vill man ha lite mer touring så funkar de vätskekylda 5900 och ST600 säkert bra också.

Sen tror jag inte själva modellen är så viktig. Det viktiga är att du hittar ett bra exemplar. Många maskiner i den prisklassen har gått långt och kan vara ganska färdiga.

Avatar Fallback

Re: Snöskoterdax

Gubben  
#67324 Yeti 1000 är mitt val. Jag har sett att dom går för mellan 35 000-50 000. Jag provade en i våras i värsta blötsnön. Trodde det skulle vara en drög men tji fick jag den gick som en dröm. Men det är klart jag har 100 kg att sätta mot när man bryter i kull skotern.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67339 Jag kör Polaris WideTrak LC och trivs mkt bra med den, billig i inköp och rejäl.
Dessutom den snyggaste bredbandaren.
Min tredje i följd.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67406 Var idag och provsatt en massa skotrar hos några handlare.
AC Bearcat ryms man lätt 3 på
Polaris Widetrak ryms man inte 3 på, den som stod i hallen var en gammal variant jag vet inte om den skiljer sig nämnvärt från senare modeller.
Ingan Lynx hittades tyvärr då jag mer och mer snöar in på st600 som ett vettigt alternatv'

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

H-E  
#67421 ST600 är en fin maskin. Bra med effekt och bekväm. Det enda negativa som jag hört är bränsleförbrukningen. Men i skotersammanhang är det enligt mig en struntsak. Haha. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67501 Polaris WideTrak finns i två modeller LX & IQ, LX är den gamla vanliga som den jag har, ca pris 65papp.
IQ är den nya med 4t och allt, enda felet är väl att den är dubbelt så dyr.
Min inriktning för familjeskoter har varit att ha en WideTrak och en liten sportigare till så att man kan
lasta bredbandaren med kälke och allt och frugan kör den lilla med en rattkälke som tolkar.
På så vis åker alla bekvämt och man har en skoter till med sig för alla eventualiteter.

Lynx ST600 är inte tresits men mkt dyr, inte riktigt jämförbar.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67504
Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67529 For och köpte en st550 idag som jag hittade. Kunde bara inte motstå då det var rätt pris och lite mil och ett oväntat super skick.
Näe den kanske inte är tresitsig men man kan åka tre på den. Det kan man på en viking också. den widetrak som jag provbröt hos handlaren var grön och av gammal modell alltså på den tiden då polarisar hade den klassiska polaris huven, kanse -93 eller nåt. Och den hade en kortare dyna än övriga bredbandare jag hittills snubblat över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67530 Det är alltså en sånhär

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

H-E  
#67534 Grattis!!

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67551 Kul med skoter, det börjar onekligen rycka i gastummen.
Bifogar en bild som illustrerar hur det kan gå när inte haspen är på.
Bild

Obs, inte min skoter.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67561 Det där var en riktig mösarivare. Så sa grannen alltid om min gammla yamaha gp440 som jag hade i unga år.
Det verkar ha blivit värsta flugan att köra snöskoter i vatten på sommaren. Nästa flyga blir nog att man kommer möta aluminium buster efter skoterleden....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67700
Slurfi skrev:Kul med skoter, det börjar onekligen rycka i gastummen.
Bifogar en bild som illustrerar hur det kan gå när inte haspen är på.
Bild

Obs, inte min skoter.



*host* trodde det var en "SNÖ"skoter inte en vattenskoter men du kanske skulle skaffa dig en okelbo 500 så du får för dig massa konstiga saker :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snöskoterdax

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67706 Jag har kört mkt Ockelbo 600 i mina dar, men nu suktar jag efter en Polaris RMK, den går på vatten
enligt flera som provat. Iofs så ska jag bara köra i meterdjup pudersnö. Oj oj snart är säsongen här.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).