Traktorer och processorer

Belarus 920-06

16 inlägg 22327 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus 920-06

Skogs_mullen@hotmail.com  
#16722 hejsan vi har nyligen köpt en belarus 920 årsmodell 06 o hängt på en 10 tons mowi efter o jag har kört ett par veckor i skogen nu och jag tycker det är en mkt bra taktor i skogen vi har kasålåtar under o efterssom belarusen har så pass hög markfrigång ca 48cm så tycker jag det är en mkt bra traktor ..jag vet att många snackar skit om balarusen viss det kanske inte är någon vidare bra lantbrukstraktor för om du hänger på en lastare så är dom kända för att inte hålla för tex.stenplockning ..men i skogen är den mkt bra är det någon mer som har ungefär samma model o ochså tycker att bealrusen är underbar i skogen eller tvärt om så för fram ditt budskap..Ha De Bra :D
Bild




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16725 Va kostar en sådan?

Avatar Fallback
Skogs_mullen@hotmail.com  
#16728
Mangan skrev:Va kostar en sådan?
Vi Köpte den när den hade gått 660 timmar och dom timmarena har den körts med processor och vi gav 200 000kr för vagn o traktor

   TS
Avatar Fallback
Djang  
#33849 Har en Belarus 1025 -05 Tycker oxå att det är en mycket bra traktor i skogen. Skogsutrustad, och en Farma 9 ton med 6 meters kran.
Bild

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34042 Jag tycker att öststat traktorer är underskattade. I all tester som Traktorpower gör så förlorar dom mot en beg New Holland,Valtra, MF, eller vad det nu är. Där har dom satt mätparametarna till öststat traktorernas nackdel. Vissa vill ha en enkel, billig och robust traktor och då blir Zetor, Belarus, Ursus ett mycket prisvärt alternativ. Belarus är ett märke som har sålts i Sverige sen 70 talet och skulle det vara skräp skulle dom inte vara kvar. Portalaxlar är ett plus för markfrigång men jag tycker det ser vekt ut om man jämför med en vanlig framaxel men bevisligen så verkar det hålla.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34066 Just portalen i drivningen är ingen nackdel iom att största nedväxlingen blir i navreduktionen men du for en låååång spindelled som bryter.

Avatar Fallback
Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41496 Drivlinan har på vår 820 fungerat bra. Bara ett trasigt kors i linan till framaxeln som gick när 4wd var tvångsinkoplad efter landsvägen någon mil.
Däremot är ju bromsarna mindre bra (läs värdelösa). Har haft två likadana traktorer, och på båda har just bromsarna strulat på samma sätt. På ena sidan hugger den som om man låste drivaxeln direkt, och på andra sidan är det fasen effektivare att sätta ner foten i marken...
Annars så går den i ur och skur och är råstark som ingen västerländsk ny maskin!

Användarvisningsbild
stegmaster  
#41501 Jag hadde en zetor 7745 innan jag byte til en Valmet, enda grunnen jag bytade
den gång var at jag ville ha snurrstol til min huggarvagn.
det var inte mer fel med Zetor`n en med andra traktorer, enda minuset var
svaga bromsor

Avatar Fallback

Re: Belarus 920-06

E-J Eriksson  
#41895 Vi kör med en 820 från 95. Generellt har traktorn funkat otroligt bra förutom bromsarna. Kör en del med snöslunga också och kan väl medge att konstruktionen på kraftuttaget inte är den mest tåliga. Har fått gå igenom det ett par gånger på 13 år. I övrigt har den funkar som en klocka. Råstark från tomgång och uppåt, bra markfrigång i skogen och bra sikt. Har byggt om den med vändbar stol och lite sådant vilket är väldigt tacksamt för knän och rygg. Har kört en del i jordbruk och lyft tunga pallar och grejjer men bara man anpassar lastaren efter förutsättningarna håller framaxeln. Har en Ålölastare som tar c:a 1500 kilo på den och upplever det som alldeles lagomt efter våra behov. En annan "svag" punkt är bakhjulsnavens infästning mot bakaxeln men det går att åtgärda med svetsen.

Avatar Fallback

Re: Belarus 920-06

Naders  
#67240 Har en 920 -00.
Märker att flera av er stolta Öststatsförare har lite problem med bromsarna.
Det hade jag med på min när den var ny. Anmärkte på detta ett par gånger och de försökte lösa problemet som de var väl medvetna om. Blev väl inte direkt mycket bättre.
Inte förrän de kom med ett ombyggnadskit som de monterade med ett avsevärt bättre resultat.
Så nu är de som de ska :smile:
En sak som jag finner lite negativt är att den lägsta backväxeln inte är tillräckligt låg. Vet inte om de har ändrat detta nu :?:
Att den sen är lite "grov" i inredningen är väl en annan sak men man får väl vad man betalar för...
Och när jag fick min så var den högsta växeln spärrad, misstänker att det var för att inte fresta lådan alltför mycket?! Vet inte om de har fortsatt med det???
Nu har jag inte tagit bort spärren då jag inte haft nån användning för högre farter.
Nu var detta lite negativt men det positiva överväger lätt.
Framkomligheten i skogen....... Helt enorm för en traktor!
Markfrigången är suverän
Fyrhjulsdriften gör kedjor överdrivna....
Urstark.....
Och att man sen kan snurra stolen helt om är ju ingen nackdel direkt :grin:
Drar en Patu 9-tonare med den samt hänger en Niab där bak vilket denklarar med galans.
Inget köp man ångrar alltså.

Avatar Fallback

Re: Belarus 920-06

ryared  
#115566 hör att en del har problem med bromsarna på dessa traktorer men gäller inte detta bara dom gamla modellerna dom nya har ju våta bromsar

Avatar Fallback

Re: Belarus 920-06

Mr_Smurf  
#128134 Jag håller med om att belarusens dåliga rykte är överdrivet, men det finns en del svagheter och är man bara medvetna om dom så är det inget fel på traktorn. Reservdelarna är ju dessutom billiga vilket är ett plus, dock kan dom vara lite besvärliga att få tag på vilket då är ett minus.


Jag håller på att försöka samla ihop så mycket info jag kan hitta om belarus traktorer på http://belarus.hem.net

Användarvisningsbild

Re: Belarus 920-06

mikols  
#495933 Hej,
Jag har precis blivit ägare av en Belarus 595-00 som står på en skogsfastighet som jag precis har köpt. Jag har tyvärr aldrig kört traktor och det finns ingen instruktionsbok med heller. Är det någon som kan hjälpa mig så jag åtminstone kan starta den?

Avatar Fallback

Re: Belarus 920-06

Amatörhuggare 62  
#495959 Kan detta vara till glädje för, er??
80.1_80.2_82.1_82.2_82P_ENG_manual.pdf

Användarvisningsbild

Re: Belarus 920-06

mikols  
#496056 Tack!
Den heter visst 592 och inget annat. Verkar inte som produktutvecklarna var sådär jätteaktiva så det kanske är samma manual?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).