Skogsnyheter

Pris per ton när skogsägarna får bestämma

5 inlägg 2543 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pris per ton när skogsägarna får bestämma

Fredrik Reuter  
#67233 ...i Skellefteå med omnejd, allt enligt Land:

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=40980



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Pris per ton när skogsägarna får bestämma

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67246 Är det bra?


Då gäller det att alla går med att betala per ton efter "färsk" energived. Det vore mest rättvist för entreprenören i skogen som jag förstår det. Stämmer det tycker ni?

//.D

Användarvisningsbild

Re: Pris per ton när skogsägarna får bestämma

Elias  
#67248 Precis det är ju en avsevärd skillnad mellan torr och rå grot. Men iaf i mina trakter så blir det rå grot och det är positivt!

Användarvisningsbild

Re: Pris per ton när skogsägarna får bestämma

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67358 Det måste väl rimligtvis vara betalning per ton ts (torrsubstans) som avses? Annars är det ju upplagt för röta - i dubbel bemärkelse!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Pris per ton när skogsägarna får bestämma

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67521 Självklart ton/ts.
Åkarna betalas i ton. Undrar om det går att övertyga åkarna att de kört viktlöst MWh.
Energiveden mäts ofta in i ton, med ts prov ock omräkningsfaktor till MWh.
Har varit i kontakt med Mellanskog, Gabrielsson svarade, Mellanskog betalar i M3s eller M3Fub.
De som har tidningen Skogsland från förra fredagen kunde själva läsa vilken djävla röra prissättningen är.
Har också fått info, om att skogsägarföreningarna har svårt att dra jämt oavsett fråga.
Tyvärr verkar det som att södra finns på ena planhalvan, de andra verkar inte ens kunna vara på plan.
Sist en fråga, Kan någon av er här på forumet säga hur många KW en virkes hög innehåller, med att se på den ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).