Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 84933 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Malwa 460

Harald  
#67048 Det verkar som om Malwa har fått fram sin större modell av miniskotare, hittade denna annonsen på blocket:
http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... w=3&last=1

Kollade på hemsidan och den visas i Halland idag, om det är någon som åker dit så fixa lite mer bilder och gärna lite omdömen. Tycker att denna maskinen verkar intressant.
Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67062 Dyrt, men intresant!

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Kjt  
#67064
Zixten skrev:Dyrt, men intresant!


Vad går dom lös på?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67065 Vet inte så noga... men minns jag rätt så går det väl på mellan 5 - 700 000 på ett ungefär... Någon som vet bättre?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67067 Här finns det bilder på Malwa 460 (klicka på bilden):
Bild


Och en liten film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sdYCDOdBbA8[/youtube]

//.D

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67069 går det inte att bygga en miniskotare där kranen inte går som en gräddvisp? eller lyckas dom alltid sätta en som inte kan köra bakom spakarna varje gång en filmkamera tas fram? en fundering bara??? för ja tror att det vispas runt på varenda filmsnutt som finns när det gäller miniskotare.....

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67071 Är det möjligt få ekonomi i en sån? Eller är dom bara tänkt för vedeldaren med stor börs?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

halvproffs  
#67092 Håller med dig Nutte, det synd om kranarna med den körningen och ingen vidare reklam för produkten. Sen ska man aldrig sätta fast gripen runt ramen. för kör man på en sten är gripen garanterat krokig!

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Harald  
#67165 Har pratat lite med Wallin på Malwa igår ang kranen. Killen som kör hade lite synpunkter och det som kan förbättras är en pump med större kapacitet, som det är nu så tryter visst oljan i vissa lägen. Nu hade dom en 10 cc pump men dom tänker sätta dit en på 18 för att testa.

Tack för bilder och video Sundhult ! Vad tyckte du om maskinen ? Den verkar ha fått lite bättre proportioner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67172 Jag är lite part i målet, eftersom jag beställt en Malwa.

Visst finns det en del kvar att göra, men Magnus arbetar hårt. Det är ändock en prototyp som inte gått så mycket i fält än. Det finns en lista på saker som skall fixas och förbättras.

Men visst är det så att proportionerna stämmer mycket bättre nu. Dessutom finns det en hel del småsaker som jag tycker är genomtänkta, speciellt för att fungera som en beståndsgående, liten maskin.

Den maskin som visades i helgen har inte helt rätt konfiguration vad gäller pump och dylikt, men den ger en bild på hur de maskiner som ligger i produktion nu kommer att se ut.

Själv tycker jag det är spännande med en liten maskin som har hydrostatisk transmission, "riktigt" styrsystem där piloten kan göra inställningar på kranfunktioner mm, full sexhjulsdrift (utan rullar), lågt arbetsvarvtal etc.

Som sagt var, maskinen är inte helt färdig än, och det kommer presenteras förbättringar inom kort.

//.d

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Elias  
#67174
Sundhult skrev:Jag är lite part i målet, eftersom jag beställt en Malwa.

Visst finns det en del kvar att göra, men Magnus arbetar hårt. Det är ändock en prototyp som inte gått så mycket i fält än. Det finns en lista på saker som skall fixas och förbättras.

Men visst är det så att proportionerna stämmer mycket bättre nu. Dessutom finns det en hel del småsaker som jag tycker är genomtänkta, speciellt för att fungera som en beståndsgående, liten maskin.

Den maskin som visades i helgen har inte helt rätt konfiguration vad gäller pump och dylikt, men den ger en bild på hur de maskiner som ligger i produktion nu kommer att se ut.

Själv tycker jag det är spännande med en liten maskin som har hydrostatisk transmission, "riktigt" styrsystem där piloten kan göra inställningar på kranfunktioner mm, full sexhjulsdrift (utan rullar), lågt arbetsvarvtal etc.

Som sagt var, maskinen är inte helt färdig än, och det kommer presenteras förbättringar inom kort.

//.d



Vad skulle den gå på mellan tummen och pekfingret?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67180 Jag skulle tro att den hamnar kring 750', lite beroende på vilken utrustning man plockar på. I det priset är det i alla fall minispakar och dörrar mm.

Fast jag är inte rätt person att uttala mig om priset, för det beror helt och hållet på vilka komponenter det blir i slutändan.

Och vad det gäller prestanda får jag återkomma när jag fått min maskin och kört den lite "på riktigt".


Om det går att få lönsamhet i en sådan maskin? Tja, det visar sig. Jag har försökt ställa upp noggranna kalkyler och enligt mina beräkningar skulle det fungera. Återstår att se om praktik och teori sammanfaller.

Vad jag vet är att många efterfrågar mindre maskiner, vilket jag verkligen fick veta i helgen på skogsdagen. Dessutom visade det sig att det finns entreprenörer som kör Scorpion, Vimek och liknande. Jag anser att Malwa är ett strå vassare och borde kunna konkurrera bra i klassen beståndsgående skotare.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Elias  
#67183 Antar att de stora skogsbolagen inte är lika intresserad av beståndsgående skotare utan det blir mer privatpersoner som inte vill ha sönderkörd skog eller stora gator genom hela skogen.?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67186 Självklart handlar det speciellt om de mindre skogsägarna. Det är upp till skogsägaren att välja hur skogen skall skötas.

Själv tror jag på att det finns utrymme för mindre maskiner (redovisar mina ståndpunkter på www.skogspysslingarna.se ), men jag kan ha fel.

Mindre maskiner kan inte köra ut lika stora volymer per lass som en stor maskin, och idag är det bara volym som räknas. Med energiskog och ett större fokus på timmerkvalité så ser bilden troligen annorlunda ut framöver. men det är min personliga reflektion.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

Elias  
#67187 Jag anser också att man ska bruka skogen på ett smart sätt. Inte göra en massa stora stickvägar med 10m avstånd kors och tvärs. Man hugger bort mycket av arealen bara för stickvägarnas skull. Tyvärr är det bara volym per timme som är relevant men jag antar att du kommer köra på timpris när du väl får den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).