Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven kärra, egentillverkad

126 inlägg 72522 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

OlaE  
#47756
gnisten83 skrev:Samma slangröra som i min kärra från mitten av 80 talet :lol:
Slangarna till motorn ser ut som 2 till driften o den klenare för dräneringen.


Jag tycker fortfarande att dräneringsslangen ser väldigt klen ut, jag menar bara på att alla vet att när hydraulmotorer börjar bli slitna så rinner det mycket olja i läckoljeslangen. :wink:

Henrik K skrev:De där...Ser ut som en riktigt dyr historia dom monterat dit.

Det där är nog rätt så högvarviga motorer för det är slutväxlar på dom.
Ser ut som att det är fast deplcement på dom.


Frågade Moheda vad nya hydraulmotorer kostar. 50 000kr styck, utbytespris som jag förstod. :wink:
Den tunna hydraulslangen är ju antingen ändring av deplacementet, eller läckoljeledning, men jag har inte listat ut vad. :lol:

Viggen skrev:Ursäkta .men det skulle vara intressant och se beteckningen på motorerna och växellådorna?
Jag har själv en mohedavagn med 500cc motorer och 90cc pump


Hydraulpumpar och hydraulmotorer är av märket Denison.
Dock vet jag inte hur stora de är, men fullt tillräckligt för att putta på traktor + vagn + 16m3 travad björk utan hjälp av traktorn...

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Tobias  
#67045 Trollet du har PM

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67163 Håller på med ett tippbart flak och insatshalvor till gripen bilder kommer snart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

simson junior  
#67645 Hej! Jag har nyligen skaffat en driven Mohedavagn utan bromsar. Jag har två frågor!
Eftersom hastigheten på traktorn och kärran ej kan stämma exakt, undrar jag vilken som ska gå fortast?
Kan jag använda driften på kärran som broms i branta backar?

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67650 Traktorn skall gå något fortare, framför allt för att traktorn har längre väg att gå i kurvor.

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67652 Hej!
Vore intressant att höra hur dom hydrauliskt drivna vagnarna fungerar i nerförslut, kan dom bromsa? Börjar inte motorerna att "pumpa" om dom snurrar för fort i förhållande till oljeflödet? Eller bromsar dom?

Läste tidigare i denna tråden om Norrlandsväxeln, blev lite nyfiken på vad detta är. Kan någon beskriva den lite mer utförligt eller kanske någon som har en ritning eller bild på en?

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67683 Om det är som Mohedas Robsondrift så bromsar dom inte för att fjädern drar upp dom när vagnen rullar fortare än vad drivrullarna rullar.
Enda brasklappen här är att min vagn är från 85 så de kanske ändrat på saken??

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

simson junior  
#67715 Vid närmare eftertanke så förstår jag att drivningen måste koppla ur automatiskt, för annars skulle katastrofen vara ett faktum om/när man glömmer att koppla ur driften vid vägkörning. Att traktorn bör gå något fortare är ju också rimligt och rätt. Tack för hjälpen!

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67725 Gnisten - Är det så på din vagn att när trycket i systemet blir för lågt så övervinner fjädrarna kraften i cylindrarna som trycker ner rullarna och på så sätt drars rullarna upp av fjädrarna? eller fungerar det på annat sätt?

Finns det någon annan som vet hur det är på anda vagnar?

Sen undrar jag vad det är för motorer som används för drivning med rulle som trycks ner mellan hjulen, vilken moment (Nm/bar) ger dessa? någan som kan ge något exempel?

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67766 Vet inte om det är fjädern som drar upp den, tror mer att när hydralpumpen ger ett visst flöde till motorerna som är för sakta i förhållande till hjulen så dra hjulen upp rullen.
Men rullarna lyfter inte mer än att hjulen kan snurra fortare än rullen.

Annars när det går saktare så trycker cylindrarna ner drivrullarna men de sista(centimetrarna) drar rullarna ner sig själva mellan hjulen.
Kan ha uppfattat de fel :roll:

Vet inte exakt vad jag har för tryck men lite över 210 bar, provade med 170 från början men då fanns ingen kraft alls när lassen hängde efter i backar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67797 Jag funderar på att bygga om min skogsvagn från mekanisk till hydraulisk drivning, detta på grund av att nya traktorn inte har drivhjulsberoende kraftuttag.
Tanken är att behålla rullar och bakaxel från den mekaniska drivningen och sätta en hydraulmotor på ingående axel till bakaxel.
Försöker att räkna vad man kan tänkas få för dragkragt, men jag tycker att det blir lite lågt. Kan någon hjälpa mig att räkna rätt?
Hittade ett datablad på en radialkolvmotor på 192cc, vagnens utväxling gör att motorn kommer rotera 469 rpm vid 5km/h detta motsvarar ca 90 lit/min.
Antag att man har ett arbetstryck på 200 bar.
Enligt motorns datablad ger motorn ett moment på 3 Nm/bar, vid systemtryck på 200 bar ger detta 600 Nm vid motorn.
Bakaxeln har en nedväxling på ca 5,1 gånger.
Momentet som går ut till rullarna (2st) blir 600x5,1=3060Nm
Drivrullens diameter är ca 35 cm radien blir 0,175 m.
3060Nm/0,175m=17485N detta ger 1780 Kp
Jag väljer att hoppa över att räkna om momentet över hjulen då detta ger en ganska liten ändring av dragkraften.

Hittade ett gammalt datablad på en mohedavagn med flöde på 90 lit/min och system tryck på 200 bar denna ger en dragkraft på 2650 kp

Jämför jag min dragkraft på 1780 med 2650 känns min ganska liten

Vart har jag räknat/tänkt fel? Eller kan momentet på motorerna skilja så mycket beroende vilken motortyp man använder?
Finns det någon som räknat på detta innan som kan hjälpa mig?

Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

totte  
#67798 Vad jag kan se finns det inga fel i dina beräkningar, vad du kan göra är väl att sätta dit en utväxling och höja varvet på hydraulmotorn, förutsatt att du har flöde så det räcker. Du behöver lägga på utväxling 1,5 ca för att komma upp i Moheda-kraften.

Är det specat för Mohedan vid vilken hastighet den har den dragkraften?

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Andreas B  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67816 Jo ett sätt om man vill öka dragkraften är ju att sätta dit en extra växel, men då kräver det nog lite för mycket flöde. Flödet ökar ju också med 1,5. 135 lit/min och 200 bar kräver väl ca 47 kW av traktorn.

Om jag har fattat rätt så är vridkraften på en hydraulmotor inte beroende av flödet. Med andra ord så är dragkfraften samma så länge du har fullt systemtryck. Däremot effekten varierar ju med flödet till motorn.

Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

totte  
#67821 Momentet är huvudsakligen beroende av trycket ja, och därmed ökar effekten linjärt med flödet, så precis som jag skrev, förutsättningen för att växla ner är att traktorn orkar driva flödet. Men med nedväxling får du ju den högre dragkraften men vid lägre hastighet om flödet inte räcker till. Så om 90 liter är max du kan få ut så minskar hastigheten till 5/1.5= 3.3 ca.

Återigen: Fanns det nån uppgift om vid vilken hastighet Mohedavagnen ger den här dragkraften, det måste du veta för att kunna jämföra.

Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Skogstomte  
#67825 Jag har i bakhuvudet att det är runt 3km/h på Moheda. Jag sökte men hittade inga uppgifter, någon annan kanske lyckas bättre... Med dubbelpump kan man få två hastigheter, den höga är c:a 5km/h. 5km/h är väldigt snabbt i terrängen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).