Bilar

Provat chiptrim?

18 inlägg 7394 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Provat chiptrim?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67086 Om man tittar på databladet för en Valta N91 till en N141 så skiljer de sig inte så mycket åt.
Original så har N91 101hk och N141 150hk. 20-25% mer hk ska tydligen ett trimchip ge.
Exempel:
Men med en ny styrbox till N141 så ger den 180hk.
http://www.chiptuning-direct.dk/valtra/n_da/

Är det någon som provat chiptrim?
Vågar man testa, eller håller inte prylarna ihop?
Får man bättre bränsleförbrukning?



   TS
Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

Valmet830.3  
#67138 Har inte provat på tyngre maskiner, Men provade på en Audi 2,5TDI
Visst märktes det skillnad på bilen, men ingen större skillnad på bränsleförbrukningen.

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

Torparn79  
#67152 är du stensäker på att det är samma bakända på 141'an som på 91'an..??
tycker att det verkar lite lurt, bör vara klenare på 91'an och då skulle inte jag plocka ur alltför mycket hästar extra..

hur har du med garantier och maskinskadeförsäkring på traktorn, dom gäller inte om du chippar..

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719206 Väcker liv i tråden, tänker att det finns säkert många som chiptimmt på forumet!! ??

Det pratades en del om detta på jobbet, vad är era erfarenheter?
Att det blir en lite roligare bil förstår jag ju, men hur är det med bränsleförbrukning? Kan man spara något? Hur möe?

Jag kör med en Passat Alltrac, Diesel på runt 170 hästar,

Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

masyngel  
#719228 Hej.
Nu var det länge sedan jag lekte med bilar
(Subaru impreza). De krävde turbobyte för att komma över en viss gräns, och då var det ju bäst att ha annan koppling, kolvar osv.

Så själv modifierade jag bromsar och väghållning. Hade en från generalagenten som kollade att bilen fick ur sig alla hästar (då man till slut tycker att det går för sakta).

Finns ju många chip, men ska du ha en optimerad bil, med bra effektkurva och optimal bränsleförbrukning ska bilen mappas, chipet blir personligt för just din bil.

Mer kan jag inte hjälpa till med.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719230 Ja, chiptrim är kanske fel ord, verkar som om dom mer kallar det för motoroptimering, om jag förstår det rätt är det bara en ny mjukvara dom stoppar in i bilen??

Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

ÅsaNisse  
#719264 All effektökning kräver mera bränsle. Annars vore det lite för bra.

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

hlb  
#719267 Näää och det är väl bra, men inte för bra. Tycker jag i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

Tikka  
#719292 Har provat trimbox på Hilux 2,4 och det gör jag aldrig om jag igen.
Med oregelbundna intervall gick motorn ned i felsäkert läge och medicinen var att göra bilen strömlös en kort stund sedan kunde det funka ett par hundra mil till. Boxen beställdes ny från leverantören till aktuell bil och skulle vara kompatibel med programvaran som styr motorelektroniken.
Misstänker att utmaningen för tillverkare av boxar/chip ligger i att biltillverkarna ständigt uppdaterar mjukvaran i motorns styrenhet.

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719296 Jepp, har en KCR box i Malibun och den ger kännbart mer tryck, ca 2sek snabbare 0 till 150kmh.
I Silveradon är den optimerad från 360 till just över 400hk
och den känns helt okej, dock inga siffror före/efter.
Så det verkar vara en bra grej.

Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

jannee  
#719298 Jag optimerade frugans Audin hos GDM (Vallåkra) och min BMW. Väl värd investering.
Bilen tar mindre med bränsle om man kör som innan optimeringen och framförallt när man kör med släp.
Utnyttjar man dock de nya hk men erhållet (kör fortare/hårdare) gasar mer så går det självfallet åt mer bränsle.
Den stora fördelen är dock det betydligt högre vridmomentet, motorn orkar mer utan att den växlar ned.
Bekanta har nyttjat s.k. effektboxar, problemet med dessa har inte sällan varit driftsäkerheten, fungerat något/några år för att sedan varit helt odugliga (självklart efter att garantin gått ut).

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

anersimyra  
#719315 Min Fiat strada fick med en ferittabox 15 fler kusar under huven och blev en helt annan upplevelse att köra och då särskilt i stadstrafik när man kunde ligga kvar på fyran och ändå ha kraft att öka farten. Förra sommaren var första gången som en ungtupp till besiktningsman började tugga om ny registreringsbesiktning vilket var tur då jag i samband med detta upptäckte att boxen var urkopplad och att så varit fallet under flera år..😅

Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719347 Köpte en begad xc70 som jag rätt fort fick byta topp på. Enl verkstaden var en vanlig orsak att man använt billig trimbox som höjer turbotrycket innan motorn fått rätt temp.

Användarvisningsbild

Re: Provat chiptrim?

hlb  
#719358 "en ungtupp till besiktningsman började tugga om ny registreringsbesiktning" Jag fick ombesiktiga p, g. a. trimbox och motsvarande ungtupp. Vid ombesiktningen sa jag att jag hade gömt boxen. Man letade under överallt en bra stund, sedan frågade han var jag hade gömt den. Då avslöjade jag att jag hade gömt trimboxen hemma i källaren. 😀 Mappade bilar med stor effekthöjning går igenom utan en suck på samma besiktningsställe.
Senast redigerad av hlb tis 13 jul 2021, 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Provat chiptrim?

jannee  
#719360 Vi tog även bort partikelfiltret, bara det gör "ganska" många hästar :mrgreen:
Det bästa av allt är att bilprovningen INTE kan göra någon avgastest :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).