Gallring

Gallra nu?

32 inlägg 14808 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra nu?

joppe  
#58780 Jag är lite sugen på att gallra ett ojämnt växt bestånd med gran och tall. Kan man göra det på sommaren? Tänker mycket på körskador osv.
Om man tar in en mindre beståndsgående skördare borde markskadorna hållas minimala.
Men huvudfrågan är: Är det dumt att skörda på sommaren? Gärna motiverat!

Det här forumet är fantastiskt för mig som är helt okunnig! :shock:



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58782 Om du bara tar ut bränsleved så har det mindre betydelse, men om du vill sälja gagnvirket så måste du tänka på att sommaravverkat virke (1/6-31/8) måste köras ut ur skogen inom två veckor, pga risk för insektsangrepp. Sedan bör du tänka på att många industrier drar ner på verksamheten under sommaren, innan du påbörjar gallringen borde du säkerställa att någon vill köpa ditt virke. Tala med skogsägareföreningen eller något skogsbolag som köper virke.

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

Skogstomte  
#58789 Hej!

Själv skulle jag avstått, främst med tanke på rotrötan, går iofs att stubbehandla men det är ju lätt till att skava lite bark den här tiden. I de trakter där jag bor (småland) är jag lite tveksam även pga barkborrar, nyhugget luktar ju gott (iaf för barkborrar :wink: ). Stammen med barkborrar ska ju vara något mindre i år, men det kan ju ändra sig snabbt om det blir varmt och torrt...

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58796 Jag skulle också avstått, brukar ägna sommaren till plant- och ungskogsröjning.

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

joppe  
#58851 Det verkar onekligen som det stora mertalet talar mot, så jag väntar nog tålmodigt.
Apropå röta, så har jag nog tyvärr en hel del av det, så det är inte den avgörande faktorn.
Tack för svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Aberg31  
#67104 Någon som vet vad en skördare ligger på i timmen i gallring, Tänker mig en Rottne 2004 typ?

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

masterchief  
#67105 750-820kr i timmen 8)

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Aberg31  
#67112 okej tack så mycket, om terängen är fin och det är röjtföre hur många ha hinner man på en dag? ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

masterchief  
#67114 Om det är medelstam 0,05, dvs klen gallring så hinner man ca 4,5-5fub i timmen.

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Aberg31  
#67115 ok tänker att ta hjälp av en skördare i gallring och köra ut det själv sen, bra att veta va en skördare ligger på i timmen

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

masterchief  
#67116 Vad för maskin tänker du köra med?

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Aberg31  
#67117 har en alstor och en valmet 205 med en patukärra efter, tanken är att inte behöva ha så stora vägar

Användarvisningsbild

Re: Gallra nu?

masterchief  
#67119 Då är en beståndsgående rätt maskin att välja 8)
Blev lite orolig för att du tänkt handlasta på en 4hjuling eller något liknande...
Blir rätt mycket pinnar då :???:

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Aberg31  
#67120 ja då hadde det blivit en massa jobb, tänkte lunna ut till traktorn med alstorn och köra ut det till vägen sen

Avatar Fallback

Re: Gallra nu?

Skogsmullle  
#67279 hej hej :D om det gäller en förstagallring tycker jag att du ska ta in en stickvägsgående direkt för att inte i andragallring osv. behöva hugga upp vägarna för att ta sig fram. och sen att vara säker på att du når igenom så att inte det blir en kant kvar i mitten som inte blir gallrad för att du inte når...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).