Bioenergi

Till alla grot förare!!!

34 inlägg 14181 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Till alla grot förare!!!

Ezzelino  
#60495 Alla ni som skotar GROT en liten undran från en flismaskinförare.
Vi har en som vi flisar efter som aldrig kan lägga välta år rätt håll.
det vill säga han börjar alltid där vi ska börja så välterna som han kör ligger ALLTID åt fel håll!!! 😡 😡 😡
Min fråga till er alla här vet ni hur ni ska lägga välta!??? :roll: :roll:
Lägger ni vältan åt rätt håll??
vi vill ju gärna börja så att vi har tomt på våran vänstra sida hela tiden och det gäller nog alla flismaskiner.
mvh Flishuggare



   TS
Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Thunborg  
#60510 Antingen för högt eller lågt, långt eller för kort, skitigt eller rent,höger eller vänster, mm , mm .Ni flisförare hittar ALLTID någe fel :wink: från en som mycket sällan skotar ris :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60536 ursäkta en okunnig men hur kan en rishög ligga åt fel håll?

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

masterchief  
#60548 I mina trakter märker grotskotarna vältorna där de börjar, på så sätt vet flisare mm var de ska börja.
Antingen så läggs det rätt överlag, eller så är de inte så nogräknade här, för det de gnäller mest om är föroreningar.
Kanske vore läge att ha ett avstämingmöte med alla inblandade i kedjan Ezzelino, tror ingen lägger fel på pin tji utan det är bristande information någonstans i leden.

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60551 Jag förstår inte hur den kan ligga åt fel håll? Ändå kör vi en hel del ris mellan varven.

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

masterchief  
#60553 Det är lättare att börja plocka där skotaren slutade lasta. Hänger inte samman så förbaskat då.
Annars förstår jag din synpunk om att inte förstå fellagt, i mina ögon så ligger vältan helt åt fel håll med topparna :lol:

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60556
masterchief skrev:Det är lättare att börja plocka där skotaren slutade lasta. Hänger inte samman så förbaskat då.
Annars förstår jag din synpunk om att inte förstå fellagt, i mina ögon så ligger vältan helt åt fel håll med topparna :lol:



Jaha, på det viset. Men man kan ju inte alltid göra alla glada, det ger ju inget oss extra för att lägga det som flisaren vill utan när jag lägger så blir det som det blir. Hur det ser ut på stället osv, men oftast så kör jag upp på tväre så att säga och lägger inte av det som man lastar av virke, utan står bredvid och lyfter bara upp det och vrider det av vagnen så att säga, är ju 50/50 att det blir rätt/fel då :D

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60559
Ezzelino skrev:Alla ni som skotar GROT en liten undran från en flismaskinförare.
Vi har en som vi flisar efter som aldrig kan lägga välta år rätt håll.
det vill säga han börjar alltid där vi ska börja så välterna som han kör ligger ALLTID åt fel håll!!! 😡 😡 😡
Min fråga till er alla här vet ni hur ni ska lägga välta!??? :roll: :roll:
Lägger ni vältan åt rätt håll??
vi vill ju gärna börja så att vi har tomt på våran vänstra sida hela tiden och det gäller nog alla flismaskiner.
mvh Flishuggare


En tanke bara... :ymdaydream: Inte funderat på att prata lite med killen och informera han om hur ni helst vill ha det??
Vet inte kanske var en dum tanke detta, men lite kommunikation brukar kunna hjälpa :wink:

Om du märker att det är en "motvalskärring" så be han att lägga precis tvärt om som du vill ha det, så gör han tvärt om som han tror att du vill ha det, dvs. helt rätt för din del :grin:

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

Fridh  
#60642 Det kan vara ett helvete och köra om man börjar i fel ände.. Speciellt om det är långt lövris. Kan sitta så hårt att du inte ens får väck de. Men Ezzelino eran maskin kräver ju med att ni i princip måste börja i rätt ände för ni måste stå som ni gör. Men lite kommunikation med skotarföraren lite ibland är inte fel så man får de som man vill ha det :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

grotförare  
#60985
kjugekarlsson skrev:Jag förstår inte hur den kan ligga åt fel håll? Ändå kör vi en hel del ris mellan varven.



om ni nu kör en del ris så borde ni veta hur ni veta att en välta kan ligga åt fel håll. men sen så beror de juh på vad de är för hugg som flisar. vet att lastbils huggarna brukar vilja börja från höger å beta sig bort åt medans vanliga "skotar" huggar från andra hållet!

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60986
grotförare skrev:
kjugekarlsson skrev:Jag förstår inte hur den kan ligga åt fel håll? Ändå kör vi en hel del ris mellan varven.



om ni nu kör en del ris så borde ni veta hur ni veta att en välta kan ligga åt fel håll. men sen så beror de juh på vad de är för hugg som flisar. vet att lastbils huggarna brukar vilja börja från höger å beta sig bort åt medans vanliga "skotar" huggar från andra hållet!



Rotingarna utåt såklart? Sen börja i en ände och sluta i den andra....... 😡

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Sedvall  
#66294 För dom som tror att en grot välta bara är en kase som en markägare sa en gång, så topparnas rotände ska ligga mot vägen och vältan hälst på höger sida vägen sett från vändplan eller utkörsriktningen. lasta av skotarn på vänster sida sett när du lastar av, så att huggen kan börja där du slutat.

Själv har jag aldrig lagt för traktorhugg så ja vet inte om de gäller något annat då

Är de något jag glömt får gärna fliskörare och kunniga fylla i :smile:

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

per-erik  
#67091 Tänker när jag läser inläggen här, detta är väl som med mycket annat som har med produktion att göra: Arbetet ska utföras på ett visst vis om det ska funka väl för alla inblandade i kedjan.

När det gäller "skit" i groten så finns det väl egentligen ingenting att diskutera: Groten ska vara fri från mineraljord, sten och metall. Att klara denna uppgift är väl egentligen inte särskilt svårt, och annars bör man kanske fundera på att elda upp riset på plats. Stålen hos en flis är inte skapade för annat ändamål än att hugga upp träd (-rester). Inte för att tröska igenom mineraljord och sten. Avståndet mellan huggstål och anhåll kan vara 0,6 mm. Stålen tål mineraljord lika bra som en motorsågskedja.

När det gäller "riktningen" så vill alla flisare att grovänden ska vara riktad mot den plats de står och arbetar. Detta är den enkla biten. Föraren av en huggbil vill ha vältan upplagd på sin högra sida, i förhållande till riktningen för avtransport. Efter att han flisat måste han klämma ned boggin. Bilen väger då ca 60 ton. Har vältan lagts på "fel" sida om vägen behöver han väg med god bärighet och en "större" vändplan för att vända (boggin nere, men jag vet inte hur stor vändplan han behöver, en OLASTAD containerbil tar sig runt på en plan med standardmått).

Till slut, frågeställningen "riktningen på vältan" så har jag samma uppfattning som någon tidigare: Tala med den som ska flisa. Oavsett i vilken riktning vältan läggs, bör groten läggas "parallellt" för att det ska flisningen ska gå snabbt, och det går då hyfsat bra att arbeta sig igenom vältan i "fel" riktning. Allra bäst är dock om flisaren får arbeta sig igenom vältan, i rätt riktning, i förhållande till riktningen på hur den lagts upp: Han vill börja arbetet där skotarföraren avslutat uppläggningen av vältan. (Detta är lika som att lasta av ett lass med "löshö", i en höfläkt, vilket jag klarade på under 5 min när jag var 13 år: Det ska ske i en viss ordning). Det knepiga är dock, att det inte finns ett enhetligt svar: Vissa flisare arbetar sig framåt, och en del "backar" (och har back-kamera) i samband med att de flisar. Så, alltså: Kommunikation!
Detta menar en som inte gärna, i något sammanhang backar, men möjligen hellre kommunicerar, nämligen:
Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Till alla grot förare!!!

Knegarn  
#67095 Jag säger som Thunborg, Slut gnäll om dom jäkla grothoparna!! det är så jäkla dåligt betalt att skota det helvetet så vem fasiken skulle bry sig hur dom blir!!

Avatar Fallback

Re: Till alla grot förare!!!

grotförare  
#67097 då får väll jag lov å fråga hur roligt ni som kör skördare tycker om de skulle va fullt med grus å jord första biten upp på alla träd så att ni var tvungen att byta kedja efter varje upp arbetat träd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).