Traktorer och processorer

Skogstraktor Massey Ferguson 3050

9 inlägg 18290 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogstraktor Massey Ferguson 3050

Holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67074 Vi skall byta upp oss till en större traktor att köra i skogen med och har hittat en MF 3050 i prima skick :shock: till ett vettigt pris. Är detta något ni skulle kunna rekomendera? Fördelar - nackdelar? Och om man i så fall skulle vilja bygga om den till vänbar förarplats och kanske sätta dit grenavvisare, vad tror ni det skulle kunna kosta i runda svängar? :grin: Tacksam för lite synpunkter.. :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67081 jag har haft en sån, å det är enligt mej en trevlig traktor komfort mässigt, å på just den var det vändbar stol med gas bakåt, ja hade vår farma 9 tons vagn efter den men hann aldrig köra i skogen med den pga att det satt jordbruks däck på så ja våga inte ge mej ut i terrängen...

fördel som jag såg/ser med just 3050, är just komforten, bra svängradie, mekaniska fram/back, å skapligt kompakt traktor... sen gick motorn otroligt fint för att vara en 75hk? elller det kanske bara va 70?... Nåja den är iaf 4cyl;)...

det ja hörde om dom var att det fanns 2 modeller, electronic, å autotronic... å att nån av dom var mer "krånglig" kommer dock inte ihåg vilken av modellerna som var vad?!?!....

Men i Övrigt en go traktor...

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

Torparn79  
#67083 det du bör se upp med är att skydda elektroniken som sitter under på dom..
det är lätt gjort att en gren petar loss kablar som går till diverse magnetventiler m m..
men om du ska göra hasplåtar till den så försök att komma så långt bak som mäöjligt och skydda så mycket som möjligt på sidorna av bakaxel och växellåda..

sen är det ju bland dom första generationerna med "mycket" databoxar och elektronik, och jag vet flera som har haft problem med databoxarna på 3000- och 3005-serien..

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

stegmaster  
#67088 I Norge råder et negativ omdöme på 3000 serien til mf, då det har varit mycket strul på dessa modellar, och spesielt dom tidligaste. Måste tillegga at jag inte har någon erfarhet med dom själv(lykkovis :wink: ), fast detta har jag läst på Norska traktorforum. Delvis har vel Mf själv erkjänt detta.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

mrlynx  
#67129 En kompis till mig har haft både en 3050 och en 3060.
3050 gick inte att kallstarta under 0 grader så den var tvungen att stå med motorvärmaren fastknyten hela vinterhalvåret eller stå inne i varmgaraget.
Senare byttes den ut mot en 3060 som rapplade mer eller mindre hela tiden och råkade ut för en motorbrand när den stod parkerad och avstängd utanför lagårn. Den gången var det nära att hela lagårn kunde ha rykt med.
Den kom på slutet att få för sig att inte kunna växla mellan hög och låg så det kunde bli att larva hem på lågväxel.
Så personligen skulle jag aldrig våga köpa en mf 3000 serie.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

Konsult  
#517092 Blev det köp av Ferguson 3050? Omdöme isf?

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

Holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518263 Jodå, det blev ett köp. Just den vi fick tag i var otroligt välvårdad. På plussidan: väldigt smidig och förvånansvärt stabil, bra sikt vid körning i terräng, samt väldigt härlig traktor att köra i övrigt.
På minussidan: låg frigångshöjd vid bakaxel & drag, inte jättehögt flöde, trångt i hytten vid körning av kran - om man nu inte bygger om hytten lite, samt kablage under hytten som måste skyddas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

Kenny90  
#605989 Hej Holgersson.
Jag vet att detta är en gammal tråd men tänkte ändå kolla med dig.
Hur har du gjort med spakstället till vagnen?
Min far köpte en 3050 för att ha till skogs förra året och jag har byggt upp spakstället men är inte helt nöjd, kollar efter andra lösningar.

Tacksam för svar.

Mvh Kenny

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor Massey Ferguson 3050

Holgersson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606249 Hej Kenny!
Jag hade fram tills för något år sedan en Farma T9 vagn efter 3050:in. Denna vagn hade lättviktspaketet med el on/off till styrningen av kranen. Och detta paket hade jag på ett stativ som man fäste i toppstångsfästet. Så man fick köra med bakrutan öppen när man hade lyft upp och satt spakpaketet på plats.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).