Gallring

Massaved eller energived?

13 inlägg 14699 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Massaved eller energived?

huggarn812  
#65757 Hej!

Har lite funderingar innför årets gallringsstart. Har under alla tidigare år huggit ut massaved. Men har märkt att priset och efterfrågan på energived ökat rejält. Då är frågan vad är priset på energived just nu? Är belägen i västra götaland! Fördelen med energiveden enligt vad jag fått höra är ju att allt "åker med". Någon som har aktuella prisuppgifter och eventuella "krav" på sortimentet och även nån bra leverantör? Är bara lite nyfiken innan jag tar kontakt med min inköpare! Tack på förhand!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Massaved eller energived?

masterchief  
#65758 Har inte koll på ditt område, men i mina trakter så ligger priset på 260-290kr fubben beroende på vart man säljer det.
Prisbilden är ofta beroende på transportavstånd mm.
Dock så är sällan de stora bolagen pigga på att betala de nivåerna då de vill ha massaved.

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

sumper  
#65759 vi körde ett objekt med vanliga sortiment (tall, gran massa mm) + energived med det som var under 0,05 men det som stoppar från att kör allt under 0,05 är längden då det körs på timmerbil men kör du det som trädelar så flisas det på plats och du får undan varenda liten buske i skogen mer eller mindre :surp: samt att det finns inga krav på min längd.

av vad jag hört så betalas det bättre för trädelar??

Användarvisningsbild

Re: Massaved eller energived?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65772 Nyss hemkommen ifrån en kvällsinfo med Södra- Ulricehamn/Södra Skaraborgs sbo!

Energived 240 kr/m3fub

Massaved 270 + 30 kr premie + ev 20 kr för dubbelcertifiering => 320 kr m3fub.

I våras låg i alla fall Sydved och Sveaskog högre än Södra på energiveden. Har dock ej deras aktuella prislistor.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

huggarn812  
#65815
Niking skrev:Nyss hemkommen ifrån en kvällsinfo med Södra- Ulricehamn/Södra Skaraborgs sbo!

Energived 240 kr/m3fub

Massaved 270 + 30 kr premie + ev 20 kr för dubbelcertifiering => 320 kr m3fub.

I våras låg i alla fall Sydved och Sveaskog högre än Södra på energiveden. Har dock ej deras aktuella prislistor.
/Niklas


Särskilt Sydved brukar ju betala rätt bra för massaveden... Kommer ringa runt framöver och kolla priser med lite olika men det är intressant och lyssna vad ni har att säga om detta... Väntar på fler synpunkter!

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

skotarmasse  
#65817 Ska igång med lite gallringar i egna skogen,har lite funderingar på att ta ut e-ved i det allra klenaste.
Men hur funkar det rent praktiskt att skota ut det i en 1:gallring. :???:
Tycker det borde bli bra bökigt att dra ut det utan att skada kvarstående träd. :roll:

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

JD 810  
#65839 Vart i småland bor du + Jag kör åt Stora enso / sydved och kör klipp med energi ved som mål. kommer att köra endel 1: gallringar med träddelar fram över. Ring till Daniel Jansson på stora enso bioenergi och prata med honom om det är något du undrar över. Fråga gärna mer om det är något du undrar över.

Mvh B-A

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

skotarmasse  
#65869 Tackar för infomationen JD 810! :P

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

huggarn812  
#66999 Kollat lite priser nu!

Massaveden ligger runt 240 kr fub

Energiveden från 270 kr fub

Inget svårt val va???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Massaved eller energived?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67003
huggarn812 skrev:Kollat lite priser nu!

Massaveden ligger runt 240 kr fub

Energiveden från 270 kr fub

Inget svårt val va???


Nä! hur/vart säljer man? Kan veden se ut hur som helst, menar längder och tjocklek och sånt som man måste hålla reda på när det gäller massaved? Typ bara 3 meterslängder är det ok? Skulle underlätta väldigt för en ATV-körande gallrare :smile:

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

huggarn812  
#67033 Vet inte vilka bolag du säljer till, men de lägnder jag fick uppgift om är 2,7-5,5 m. Inga diameterkrav. Men tänkte lägga mig på ett snitt på 4 m. Men tidigare trådar här visar på goda priser i din region!

   TS
Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67066 Södra har upp till 65:- i premien nu på massan. Antar att det utgår frn 270:-, men det har inte varit aktuellt att kolla noggranare för min del. Dubbelcertat.

Det var precis vad jag fick för 1 år sedan, i så fall.

Avatar Fallback

Re: Massaved eller energived?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68719 Hej!

Jag har en del klena 1:a gallringar på tur och undrar om någon har färsk info ang energisortimenten? Bör man vänta ett år eller två i hopp om att läget klarnar? Nu verkar ingen veta om/när det kan finnas lönsamma alt till vanlig gallring.

Det omtalade röjningsberget borde snart kräva åtgärder.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).