Skogsarbete

nu lämnar jag skogen!

57 inlägg 15789 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66862
Torparn79 skrev:@ dexter:
hur har det gått med jobb då..??
du skrev i sista pm'et att du hade något på gång..


jo de såg väldigt ljust ut, kanske för ljust för att vara bra. träffa killen och vi sa att ja skulle komma tillbaka nu på måndagen, men så ringde en gammal anställd och fråga om arbetsgivaren hade jobb så killen fick jobbet istället för mig. sen hade killen 8 års erfarenhet..

   TS
Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

Torparn79  
#66863 näe, fan va trist..
kan iofs förstå arbetsgivaren oxå, han vet ju trots allt vad killen går för..
men som sagt, trist som helvete för din del..

han behövde inte nå extrafolk som kunde rycka in vid arbetstoppar då..??

har du F-skatt eller har någon som du kan "låna" F-skatt av och ta extrajobb genom den??

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66864 jo de gör ja me, killen är bra mycke snabbare än mig och arbetsgivaren känner ju till killen me.. tänkte ringa han imorgon och kolla om han behöver hjälp på skotaren. nä har inte de =/ menar du att bli uthyrd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

Torparn79  
#66866 ja, precis..
om du har föräldrar, syskon eller liknande som du kan hyra ut dig genom till att börja med, gissar på att du har a-kassa nu så då brukar det vara smidigt att gå genom nå´n annan till man ser att jobben rullar in..

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66869 har inte de, är ensam om att köra i skogen i min familj. sen är de inte många som vill hyra ut =/

   TS
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66870 Trist läge..låter ju som att du har bra kunskaper för att fixa jobbet bra annars.
Senast redigerad av ume ons 09 sep 2009, 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66871
ume skrev:Trist läge..


nå så fruktansvärt!

   TS
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66874 när ja börja så börja jag köra på helgerna när ja gick i skolan(-99) svart för 50spänn timmen.
Kanske inte bästa vägen men de funka ju, man fick se det som reklam,har inte vart arbetslös sen dess.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66880 Facket sätter stopp för f-skattare o eftersom många påstår att det finns så otroligt mycket jobb men det verkar inte vara så det bjuds ju inte ut så många jobb här o inte på ams hemsida eller på smfs sida häller så hur kommer vi som är arbetslösa i kontakt med dom som söker förare.

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

Torparn79  
#66882 jo, men om man har flera uppdragsgivare brukar det vara lugnt, vet flera häromkring som kör/har kört så i flera år..

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66884 Måste skriva nån rad oxå men vet inte riktigt hur jag ska formulera mej för att ni ska förstå vad jag menar :oops:
Till att börja med så hoppas jag att alla som vill ha jobb inom skogen faktiskt ska få det,lessamt att duktigt folk inte ska hitta sin plats.
Sen angående arbetskraftsbyrån (heter väl nåt annat i SWE) så åtminstone här i FIN är det en totalt värdelös instans,vars enda uppgift är att hålla folk fortsatt arbetslösa så att dom själva kan visa siffror på att dom "behövs"
Om/när vi ska anställa nån så letar vi själva efter nån som vi vill ha med oss och som passar vårt "gäng"

Nästa fråga är då att varför anställer vi inte trots att det finns jobb :?:

Tja,är väl flera orsaker,när man pratar med andra entreprenörer så är tongångarna desamma,ekonomin nämns först,men det är väl inte hela sanningen,ser man krasst på siffrorna så är en skotare i gallring här i FIN lönsam endast om "kusken" jobbar "nästan gratis",men så kan man trots allt inte räkna.
Är skördarn som ger ekonomin,skotningen måste ändå skötas.

Nästa sak är skiftgång.Själv hatar jag skiftjobb,visst funka väl när man var kring de 20 (är en evighet sen :oops: ) men vi brukar räkna som så att 2-skift så producerar man 50% mer jämfört med enkelskift,3 -skift så kör man dubbelt mera än enkelskift,alltså en gubbe jobbar "i onödan",detta har då att göra med att stämpligarna är så små,svårt att passa in flyttningarna.
Skiftgång bör undvikas om man har familj,gäller både entreprenör och förare :roll:

Som entreprenör så kan man inte slappna av själv om man har folk i skogen,fastän man är "ledig",blir liksom en stress hela tiden,

Ser man till "gula sektorn" så inte kör dom skift så varför ska då vi skifta :?:

Sen är då vi entreprenörer olika som personer,men ju mer folk man anställer desto mindre tid att köra har man själv.till slut blir man en springpojke som stressar runt för att hålla allt igång.

Hursomhelst så uppskattar man nog om nån intresserad kommer ut till skogs för att berätta om sej själv,på så vis så får man en uppfattning om den personen kan passa in hos oss,utbilding och erfarenhet jovisst,men jag ser ändå mer till personkemin,humorn och sånt som är viktigt om man ska kunna byta en fördelningslåda när det är 25 grader kallt :lol:
När nån ringer och kräver att få börja direkt i skördarn är det väldigt enkelt att säga nej...
Men att typ börja med att köra en gammal "reservskotare",och då va samtidigt med den normala kedjan på en avverkning är ingen dum lösning till börja med,som jag ser det är det viktigt att kunna jobba som ett "team" och kunna lita på varandra.
Jag skulle aldrig anställa nån fastän han/hon vore världens skickligaste förare om jag inte kan lita på honom/henne

Hoppas ni förstod nånting om hur jag resonerar :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Jakob_Patring  
#66893 Bra inlägg Simba! Jag reagerade speciellt på det där med enkelskift. All uppmuntran till alla som kör enkelskift. Det är emot naturens alla lagar att man ska ändra sin dygnsrytm varannan/varje vecka.

Ett sätt att få reda på den ansökandes personlighet är nog att prata lite med den förare han/hon kört med tidigare. Då får man verklighetsbilden, om det nu inte är en kollega som bara vill andra ont. Men om man som söker jobb litar på sina kollegor så kan man låta dem få bli ens referenser. Det blir mer och mer viktigt att ha social kompetens än att vara guden inom mekanik och körning.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66962 Jag håller med om det där med enkelskift o familjen men för o kunna fö en familj så måste man ju ha jobb.
Det kommer med ditt sett o diskutera så kommer inga o vara anställda utan alla kommer o vara entreprenörer eftersom att om alla kör enkelskift så kommer väldigt få o vara anställda o snittvolymen /maskin kommer o minska vilket gör att flera maskiner måste in o köra.
(surra kanche till det lite).

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66971 Att snittvolymen/maskin minskar ser jag inte som nåt problem,våra förare kör hellre längre mellan maskinbytena om dom inte behöver skifta.
För tillfället är bägge skotarna -02or,sen finns en "hemmareserv" som är en -89a,är man ensam om en maskin så hålls den nog frächare.Det betyder ju inte att vi aldrig byter,förtillfället är funderingarna på en E-modell,men om/när vi tar en ny så inte blir den heller att gå dygnet runt "för att den är ny!",utan får gå enkelskift då i kanske 8 år för att då bytas ut igen.
Det där med att köra max och sen byta bort en "rishög" vart 3-e år och knappt få skrotpris ur dom är ingen bra affär.

Men visst behövs anställda förare oxå,vi har tex 2 (eg. bara en för farsan är pensionär),den vi har anställd har vi själva lärt upp,ok kanske anställer vi nån till så småningom men vi skyndar långsamt :lol:
Hur många anställda man "ska" ha beror till viss del på dom anställda själva.
Kan dom jobba i team,vill dom ta mer ansvar och sköter tex en grupp själva så då ser jag inga hinder att anställa mer folk.
Ett problem i sammanhanget brukar va att det är oftast en i gruppen som är drivande medan dom andra "sitter på kälken",hur ska man då värdera den extra arbetsinsatsen i lönen :?:
Förarna pratar ju sinsemellan om lönen och då blir det fort osämja om man som entreprenör betalar lite "extra" åt den som håller i trådarna på den maskingruppen,(betalar man inget så slutar han att va drivande :roll: )

Här i FIN fanns (finns :?: ) ett av facket godkänt avlöningssystem som baserade sej på att varje förare fick betalt efter hur mycket maskinen producerade,dvs en % av maskintaxan.
Men eftersom skotartaxan är så låg så fick skotarföraren betydligt mindre i lön jämfört med skördarföraren trots att bägge jobba lika hårt,vilket leder till osämja i gruppen.
Med detta försöker jag förklara att ju fler anställda man har,desto mer inre stridigheter blir det,det påverkar arbetets kvalitet och i slutänden entreprenörens rykte 8),men visst behövs anställda förare oxå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66975 Nu är vi där igen anställningslösa förare hittar inte jobb.
Om du har inre stridigheter i dina grupper så beror det på dej som arbetsgivare.
Jag jobbar med utbildning på vuxenskolan o det här är ett problem som finns överallt i samhället.
Så inre stridigeter hänger på arbetsgivaren det finns ju väldigt stora entreprenörer som kan hantera dom här problemen o jag känner själv att många arbetsgivare inte visar den uppskattning som man borde, bara o bjuda in personalen o uppdragsgivare på en grillfest det kostar inte så mycket pengar men ger så otroligt mycket tillbaka i slutändan.
Kompisen bjöd alla sågverksägare i Västernorrland på en 4 dagars konferans kostnad ca 100000kr han kalkylerar med att öka intäkterna med ca 60-80 miljoner.
Att göra lite ger så otroligt mycket tillbaka.
Jag körde snö åt en firma i stan jag var den enda som inte blev bjuden på julbord för jag var timanställd blev tillfrågad om o köra hälger vid behov jag nekade dom andra hängde på mej o nekade snökörning på hälger uppdragsgivaren blev sne o sa upp kontraktet.
Hadde han bjudit på julbord hadde ju resultatet blivit ett helt annat.

Så att har många förare är inget problem som jag ser det det är en tillgång det handlar bara om psykologi o där brister många entreprenörer inom olika brancher.

Det finns ju en anledning till varför "sundgrens åkeri" är störst i Gävle o dom är inte snåla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).