Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69315 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vikten av förröjning

masterchief  
#66722 Tänkte slå ett slag för något som ofta försakas, dvs förröjning eller som man kan kalla sistaröjning om man gör det vid en tidigare tidpunkt..
Här är lite exempel på vad jag kört idag.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66724 Spännande å se hur det ser ut från maskin jämfört med från marken, är detta i bolagsskog eller hos någon privat markägare?

vad är mest irriterande smågran vid stammarna eller björksly/slanor?

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Naders  
#66726 Nu förstår jag varför det ska röjas innan!!!!!!

Det kommer en maskingrupp och ska gallra 6ha förstagallring och 8 ha blandskog.
Trodde att jag skulle slippa i lövskogen men efter att skördarföraren förklarat hur många gånger han får lägga på kedjan igen förstod jag att röjningen är rätt viktig.
Visst, i granet förstår jag där stammarna står tätt men i lövet är det ju rätt glest. Men visst, jag ska röja det med. Går ju lite snabbare.... :smile:
Sen ska ju buskarna och slyet ner på backen med annars år det väl lite ogjort arbete va?!

En annan grej jag tänkt på. Pratade med en förare häromdagen och han sa att stamskador kan minskas genom att hugga massaveden i 3-meters istället för fallande......
Ligger det någon grund för detta ni som kör skördare resp. skotare?

Och angående massabruken så är det väl inte så bra med björk eller annat löv heller för den delen inblandat men någon enstaka pinne försvinner i mängden.
Sitter själv och maler ner massaveden till flis.
Ska köra till jobbet om en halvtimme och ta hand om virket ni har avverkat idag....... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66730 Värst är lövslanorna, de är sega och hugger fast i matarhjul/knivar, när man sedan matar på blir det sidvrid i hela agregatet med stamskador som följd..
Granarna går av mycket lättare, dock skymmer de sikten mer.
Peppar peppar så fick jag inget kedjehopp idag, men en del stensåga pga dålig sikt..
Visst är det att föredra att slyet är på backen, men det hjälper en del bara det är avsågat.
Det är halvprivat mark,,, dvs privat markägare som har gården på förvaltning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

skotarmasse  
#66731 Jag brukar vara rätt så noga med att se till att slyet hamnar på backen när jag underröjer.
Jag har fått för mig att skördaren nästan föredrar att det är oröjt,framför att slyet står rätt upp o ner och sedan trillar ner på aggregatet när man härjar runt bland stammarna. :???:

Angående 3m eller fallande massaved i 1:agallring,så är åtminstone jag emot 5metersslanor i täta gallringar.Klart att det går, men jag tycker man förlorar tid i skotningen.Man får trots allt vrida runt huvet lite extra.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66744 Här uppe brukar dom dock vara ute i god tid för det mesta i planeringen så att man har förröjt en vinter i förväg, dock är det givietvis svårare planering då det gäller privata markägare.... Sen så givetvis försöker man få ned träden på marken (om man vet att dom snart ska in med maskinerna) men man orkar inte direkt såga kaffeved av alla stammar som fastnar...

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66767 Förröjer alla mina gallringar numera. Vis av skadan sen jag hade en Lillebror 570 själv. Men jag springer inte och drar i avsågade stammar. Det jobbet får vinden och snön göra. Bäst är ju om man orkar gno på så att man får några års försprång.

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66779 Fortsätter kampanjen med lite fler bilder....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66781 Varför skickade ni inte dit en röjare innan ni började o gallra? :???:

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66782 Blir lite galet ibland i planeringen...
Och när man är där så är det i senaste laget....
Den här tråden skapade jag för att visa vikten av förröjning och kanske få viss förståelse av nyttan med den...
Inte för att hänga ut någon eller några.... 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66783 Ja så där borde det inte se ut innan avverkning,du gör ett gott jobb trots förutsättningarna :roll:
Vi hade lite liknande problem här ännu för ca 10 år sen,men då främst kalavverkningarna som slarvades med.Men genom taxaförhöjning från 0-20% om det var oröjt i kombination med att vi alla kom överens om att inte lossa maskin av trailern utan sticka till nästa ifall det var oröjt så är situationen idag under kontroll.
Bäst är staden som röjer gallringarna ett år på förhand,då har röjningsstammarna fallit ner och lövena har försvunnit.

Apropå att dra ner röjstammarna eller inte så egentligen kan dom stå kvar,när man fäller några stammar inåt så rensar dom nog upp :D

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66784 Är det bara röjt ett år eller 2 innan så spelar det ingen roll om stammarna står kvar, det blir bara flis av dem när fäller....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66789
valmet901 skrev:Varför skickade ni inte dit en röjare innan ni började o gallra? :???:


Det undrar jag också? Eller röj själv? Kräv det av er uppdragsgivare i utbyte mot lägre ersättning?
Det finns sällan incitament för en markägare att ta den kostnaden så länge resultatet blir acceptabelt. Blir det uselt funderar man nog på byta entreprenör.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

masterchief  
#66799 Nu var inte trådens syfta att kräva eller inte kräva samt olika ersättningar, utan att upplysa om nytta med en förröjning sett ur en vinkel som markägare och skogvaktare sällan ser 8)
Dagens bilder är från en kant som ska klippas under vintern.... resten av gallringen är bättre :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66813 Hur ser markägärens förröjningskalkyl ut vid gallring respektive avverkning? D.v.s. markägarens kostnader för själva förröjningen kontra markägarens ökade nettointäkter vid själva gallringen/avverkningen?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).