Skogsarbete

nu lämnar jag skogen!

57 inlägg 15791 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66506 dexter en fråga: Har du även sökt skotarjobb? brukar va lite lättare å få tror ja och det är ju en perfekt grund för att kliva in i skördarn sen. Kan man sen skruva lite så är väl det bara en fördel..

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

valmet 911  
#66512
dexter skrev:
valmet 911 skrev:hej dexter, tack för dina tankar. har väl egentligen tänkt att köra så mycket ja hinner av vår ca 70 hk galllring å 10-20 hk slutavverkning medans ja söker jobb. å skulle det mot all förmodan dyka upp ett jobb så får jag helt enkelt köra på helgerna. och va de gäller grannarna så finns de rätt mycke skog som är i behov av lite skötsel.[/quot
ja då kan de vara bra å köpa maskin, men att köra igen en maskin och lön på de är tufft. men många klarar ju de så du lär också göra de! ;D


tack för svaret. ja om inte annat så kan man ju alltid försöka sälja maskinen när man är klar med sitt egna. :o

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66525 Det finns 150 arbetslösa skogsmaskinsförare i Gävleborgslän

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66531 sant men att sälja en maskin me skuld är inte poppis, de är väldigt svårt å bli av me en sån tror ja =/

   TS
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

novis??  
#66545
sködarförare skrev:Det finns 150 arbetslösa skogsmaskinsförare i Gävleborgslän

o säkert 15 vakanser :sad: har ni inga referensr från skola o andra jobb. finns en del lediga jobb i härjedalen men tuffa ackord o jävlig terräng gör att måga kroknar effter 2-3 mån o som sakt många känner sig manad att köra skördare men sikta på skotare ser arbetsgivaren att du kan köra kran +traktor sitter du snart i en skördaren om ej?ja du kanske ska skota lite till :grin:

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

valmet 911  
#66547
dexter skrev:sant men att sälja en maskin me skuld är inte poppis, de är väldigt svårt å bli av me en sån tror ja =/


De har du nog rätt i. fast å andra sidan köpa en prossesor av nåt slag är ju ännu svårare å klara, om man ser till effektivitet å så vidare.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66552
sködarförare skrev:Det finns 150 arbetslösa skogsmaskinsförare i Gävleborgslän


Varifrån kommer den siffran?
Är alla dom kvalificerade/har utbildning?

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

inkazar  
#66560
sködarförare skrev:Det finns 150 arbetslösa skogsmaskinsförare i Gävleborgslän


Vet inte riktigt varifrån du fått reda på det här, men alla av dom som gick ut maskin 3an i ljusdal har då jobb (förutom dom som ville gå på vuxendagis! =S)

om de här med att skaffa sig ett jobb, kan bara prata från egna erfarenheter, men ja hade inget efter studenten, satte mig med Sveas lista över deras maskingäng (pratade lite fint med farsan så ja fick den) ringde runt lite, fick fast anställning efter semestern.

tror de mesta handlar om att sälja sig själv, dvs, inte skriva nå mail, eller fråga om någon annan kan fråga, tar man sig i kragen, ringer själv å frågar om dom behöver nå folk lite försynt så tror jag man kommer långt.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Jakob_Patring  
#66565
inkazar skrev:
sködarförare skrev:Det finns 150 arbetslösa skogsmaskinsförare i Gävleborgslän


Vet inte riktigt varifrån du fått reda på det här, men alla av dom som gick ut maskin 3an i ljusdal har då jobb (förutom dom som ville gå på vuxendagis! =S)

om de här med att skaffa sig ett jobb, kan bara prata från egna erfarenheter, men ja hade inget efter studenten, satte mig med Sveas lista över deras maskingäng (pratade lite fint med farsan så ja fick den) ringde runt lite, fick fast anställning efter semestern.

tror de mesta handlar om att sälja sig själv, dvs, inte skriva nå mail, eller fråga om någon annan kan fråga, tar man sig i kragen, ringer själv å frågar om dom behöver nå folk lite försynt så tror jag man kommer långt.



Just det där med att ringa och fråga runt har jag svårt för. Jag är väldigt blyg av mig för det första. Sen kanske det är fel på mig, men jag tror alltid att man stör entreprenörerna när man ringer och att de är äckligt trötta på samtal där folk frågar efter jobb. Nästan så att arbetssökare är likställda med telefonförsäljare. Det är en inbillning kanske. Men hur är det? Föredrar entreprenörerna att man ringer till dem och frågar?

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66576 Jag har fått siffran 150 från ams o dom förarna har erfarenhet.

Jag har skotat i Härjedalen o i olika omgångar senast i fjol hösta.
Vi bräddade en väg i Lövnäsvallen o sen körde vi i Getberget ovaför Ytterberg.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66577 "o säkert 15 vakanser"

Vart hittar man dom.
Vilka entreprenörer söker förare du kan pm mej dom om du inte vill skriva det publikt.
Hörde att jonsson o svan sökte men det är lite för långt bort.
Om det söks 15 förare i Gävleborg o det är 150 arbetslösa förare då går 135 bom på sina ansökningar men visst.

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66581
Jakob_Patring skrev:
inkazar skrev:
sködarförare skrev:Det finns 150 arbetslösa skogsmaskinsförare i Gävleborgslän


Vet inte riktigt varifrån du fått reda på det här, men alla av dom som gick ut maskin 3an i ljusdal har då jobb (förutom dom som ville gå på vuxendagis! =S)

om de här med att skaffa sig ett jobb, kan bara prata från egna erfarenheter, men ja hade inget efter studenten, satte mig med Sveas lista över deras maskingäng (pratade lite fint med farsan så ja fick den) ringde runt lite, fick fast anställning efter semestern.

tror de mesta handlar om att sälja sig själv, dvs, inte skriva nå mail, eller fråga om någon annan kan fråga, tar man sig i kragen, ringer själv å frågar om dom behöver nå folk lite försynt så tror jag man kommer långt.



Just det där med att ringa och fråga runt har jag svårt för. Jag är väldigt blyg av mig för det första. Sen kanske det är fel på mig, men jag tror alltid att man stör entreprenörerna när man ringer och att de är äckligt trötta på samtal där folk frågar efter jobb. Nästan så att arbetssökare är likställda med telefonförsäljare. Det är en inbillning kanske. Men hur är det? Föredrar entreprenörerna att man ringer till dem och frågar?


AMS är inte att lita på när det gäller såna siffror, de räknar ju även med folk som kört maskin en sommar för 40 år sen, eller som gått maskinförarutbildning och sen aldrig arbetat i skogen. De skickade en förfrågan till mig om att ta emot praktikanter och ni skulle ha sett vilka kandidater de slängde med, verkar räcka att man tar en skogspromenad ibland för att AMS ska tro att man är kvalificerad.
Ang att ringa så är det nog snäppet vassare att ringa upp än att maila men båda sätten visar ju att man är intresserad och finns det jobb så lär båda ge resultat. Om man pratar över telefon så får man ju ett annat intryck om personen, men som första kontakt tycker inte jag att det är nån skillnad på mail/telefon.
Jag har också svårt för att ringa till folk :wink:

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66642 ams kan ju ta fram statestik efter olika kriterier dom tittade på förare som kört dom sissta 5 åren o som hadde mer än 5 års erfarenhet o som var utbildade.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66859
ume skrev:dexter en fråga: Har du även sökt skotarjobb? brukar va lite lättare å få tror ja och det är ju en perfekt grund för att kliva in i skördarn sen. Kan man sen skruva lite så är väl det bara en fördel..


har sökt allt. och mitt förra jobb blev de väldigt mycke skruva ibland, fick lära mig massor! har sakt till många att ja vill starta i skotarnen och sen köra lite skördare på helgerna men de lockar inte många

   TS
Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

Torparn79  
#66860 @ dexter:
hur har det gått med jobb då..??
du skrev i sista pm'et att du hade något på gång..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).