Traktorer och processorer

Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

10 inlägg 19569 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66240 Här kommer en lite korkad fråga från en kille med 0 kunskaper i hydraulik!

Bifogar nedan 2 bilder på uttagen hos min BM430.

20090827041.jpg


20090827042.jpg


Min stilla undran är om det är dubbelverkande uttag? Hur många?

Eller ännu hellre: Hur ser jag skillnaden??

Vilka uttag behöver jag för en skogskärra med hydraulisk griplastare, ramstyrning och hydrauliska stödben??



Vesslan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66282 Lite svårt att se på bilderna, men med tanke på mängden uttag så lär det vara minst 1 dubbelverkande uttag i alla fall.
Det vanliga på BM430 var nog ett enkelverkande och ett dubbeverkande uttag. Med detta är ju inte riktigt originalmonterat...

Följ rören till ventilpaketet och kolla. Ett enkelverkande har bara en anslutning mot ventilen, dubbelverkande 2.
Sedan har du en trycklös retur också som det ser ut.

För kärran (kranen) behöver du ett enkelverkande med trycklös retur.
För ramstyrningen ett dubbelverkande.
Funktionen för stödbenen sitter normalt i kranens ventilpaket så de behöver inget eget uttag på traktorn.
//Per

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66352 Ett enkelt sätt att testa är att du tar en lös hankoppling och trycker in i en hona i taget
och drar försiktigt i spakarna tills du räknat ut vad var och en gör för nåt genom att titta på oljesprutet.
Trycklös retur ska det inte komma nåt ur hur du än spakar.
Dubbelverkande, då kommer det ur en när du drar spaken framåt, och ur den andra när du drar spaken bakåt.
Enkelverkande, då kommer det olja bara när du drar spaken åt ena hållet.
Ha låga varv på motorn och fritt bakom.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66384 Hej.
Det ser ut som att du har ett dubbelverkande uttag ( två av kopplingarna på höger sida) och möjligtvis ett enkelverkande med fri retur. Det som sitter på vänster sida är tryck sidan på det enkelverkande och det som sitter på höger sida med slang är nog returen på dito.
Kolla var kopplingen med slang går. Det finns en avtappning på hydraltanken under det vänstra fotsteget, är slangen kopplad där är det en fri retur.
Sen är det precis som pla1 skriver för kranen behövs ett enkelverkande med fri retur och till ramstyrningen behövs ett dubbelverkande.

Lägger upp bilder på min lösning när jag kommer hem, har nämligen precis gjort samma koppling till vår nya skogsvagn.

Mvh
Lars

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66395
coldrealety skrev:Hej.
Det ser ut som att du har ett dubbelverkande uttag ( två av kopplingarna på höger sida) och möjligtvis ett enkelverkande med fri retur. Det som sitter på vänster sida är tryck sidan på det enkelverkande och det som sitter på höger sida med slang är nog returen på dito.
Kolla var kopplingen med slang går. Det finns en avtappning på hydraltanken under det vänstra fotsteget, är slangen kopplad där är det en fri retur.
Sen är det precis som pla1 skriver för kranen behövs ett enkelverkande med fri retur och till ramstyrningen behövs ett dubbelverkande.

Lägger upp bilder på min lösning när jag kommer hem, har nämligen precis gjort samma koppling till vår nya skogsvagn.

Mvh
Lars


Toppen Lars!

Ska bli kul att se hur ni har löst problemet!!

VEsslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66416 Här kommer bilderna på min lösning.
Den första visar det dubbelverkande uttaget som används till ramstyrningen.

Skogsvagn 006b.jpg


Den andra visar det enkelverkande och den fria returen som jag kopplade på den befintliga banjon som sen går direkt till tanken. Skulle haft upp uttaget i plåten men fick inte riktigt till längden på slangen. Skall fixa till senare.

Skogsvagn 007b.jpg


Hoppas det är till hjälp.

Mvh
Lars

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93996 Har glömt att skriva lösningen! Det är ett dubbelverkande och ett enkelverkande med fri retur! Lyckades på
första försöket när huggarkärran kopplades in!

Cheers Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

Skogstomte  
#94081 Vesslan och alla andra!

Sätt en hankoppling (byt med vagnen) på den fria returen. Detta förhindrar att man av misstag får tryck på returledningen. Om man får det kan tätningarna i ventiler och motorer hoppa ur eller paja :surp:

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94086
Skogstomte skrev:Vesslan och alla andra!

Sätt en hankoppling (byt med vagnen) på den fria returen. Detta förhindrar att man av misstag får tryck på returledningen. Om man får det kan tätningarna i ventiler och motorer hoppa ur eller paja :surp:


Själv använder jag färgade buntband på mina uttag och redskap, än har varken jag eller farsan lyckats koppla fel

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig! Har jag dubbelverkande uttag?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94116 Buntband funkar bra, har det på vikplogen för där är det helt omöjligt att veta vad som ska var.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).