Skogsarbete

nu lämnar jag skogen!

57 inlägg 15793 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

nu lämnar jag skogen!

dexter  
#65737 och som de ser ut nu så blir de för gott. oärliga människor och dålig lön ger inge större intresse att vara kvar. sen når jag inte min dröm heller. och bara den saken gör att man ger upp. kommer söka ett par skördartjänster till, ger de inge så kommer jag vända ryggen till skogen och inte se mig tillbaka..

vaför ens skriva detta?
jo för att folk ska förstå att vissa lämnar branchen, och de syns inte alltid. "de är brist på maskinförare" tjena bettsy! de va de under gudrun. inte nu! nu är det bara dom bästa som får jobb. dom som är 25 och har sutt i skördare/skotare i 30 år. mycke pengar står på spel men orimliga krav kan man inte ställa. syftar då på erfarenheten.

skrev i en annan tråd här, jag har sökt x antal tjänster på skördare vilket som är mitt drömjobb. men ja har inte skördat sen ett par år tillbaka å man tappar mycke på den tiden, trots de har jag orken och framför allt viljan att ta mig tillbaka. tycker de är synd att de är få som vågar sattsa på yngre oavsett erfarenhet.


som sakt, ja gör min sista vecka nu. händer det inge drastigt att ja får skota/skörda så kommer ja aldrig att kolla åt skogen igen. börjar bli måttligt trött att söka ena drömjobbet efter andra och aldrig få nåt. vart nära 2 ggr och båda backa ur i sista minuten. så här har ja hållt på sen -07 jobbat me nåt ja egentlige inte vill och sökt som fan under tiden. nu får de va nog.



   TS
Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

swe#kipp  
#65741 tråkigt att du slutar med din dröm, finns det inte nån annan väg att ta då för att nå dit du vill ??
lycka till hur du än gör :)

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65744 Vad jobbar du med nu då?

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

gremo  
#65746 du kan väl skriva var du håller hus i sverige,vem vet kanske någon här inne kan fixa något till dej

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#65747
valmet901 skrev:Vad jobbar du med nu då?

just nu så markbereder ja.. ...för andra sesongen i rad.


gremo skrev:du kan väl skriva var du håller hus i sverige,vem vet kanske någon här inne kan fixa något till dej


ja bor egentligen i örebro men jobbar i mora. så man är väldigt flyttbar.

   TS
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65761 har ni en ih 1455 å drar maskinen med? isf så har ja träffat dej "nästan" i skogarna utanför siljansnäs flyttade fars maskin med en valmet 2105 å en tigercat H09 på släp.... å senare en valmet 840... å jag förstår ditt dilema! kan inte vara skoj att aldrig få ett jobb man önskar... skulle du däremot försöka dej på ex grävning så tycks det finnas fler som vill pröva yngre oerfarna, för där är det timpenning som gäller, å man behöver inte producera som man "måste" i skogen... tyvärr!!!..

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#65793
nutte skrev:har ni en ih 1455 å drar maskinen med? isf så har ja träffat dej "nästan" i skogarna utanför siljansnäs flyttade fars maskin med en valmet 2105 å en tigercat H09 på släp.... å senare en valmet 840... å jag förstår ditt dilema! kan inte vara skoj att aldrig få ett jobb man önskar... skulle du däremot försöka dej på ex grävning så tycks det finnas fler som vill pröva yngre oerfarna, för där är det timpenning som gäller, å man behöver inte producera som man "måste" i skogen... tyvärr!!!..


jo de va ja hehe ^^,

   TS
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#65822 Jag sitter i samma dilemma har drömt av o till i 20 år kört eget o dragit på mej skulder över öronen (ska söka skuldsanering).
Går runt på småjobb snickrar just nu. Tycker du gör hel rätt när jag en gång i tiden fick mitt första jobb på Domän som huggare så sa gamgubbarna "ta ett annat jobb" o jag hadde funderingar på byggbranchen o jag kommer nog o gå in dit för gått o drömmen är att kunna hugga eget o andras virke såga hyvla o snickra av eget virke o drömmen är att ha en liten byggvaruhandel med några anställda.

Så min dröm finns kvar men har ändrats lite med insikten om hur branchen fungerar o det vore kul o få resa runt o föreläsa om hur branchen egentligen fungerar med mina ögon sett.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#65847
sködarförare skrev:Jag sitter i samma dilemma har drömt av o till i 20 år kört eget o dragit på mej skulder över öronen (ska söka skuldsanering).
Går runt på småjobb snickrar just nu. Tycker du gör hel rätt när jag en gång i tiden fick mitt första jobb på Domän som huggare så sa gamgubbarna "ta ett annat jobb" o jag hadde funderingar på byggbranchen o jag kommer nog o gå in dit för gått o drömmen är att kunna hugga eget o andras virke såga hyvla o snickra av eget virke o drömmen är att ha en liten byggvaruhandel med några anställda.

Så min dröm finns kvar men har ändrats lite med insikten om hur branchen fungerar o det vore kul o få resa runt o föreläsa om hur branchen egentligen fungerar med mina ögon sett.


du kan inte starta nu med tanke på din sitts?

   TS
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#66062 Jo då att rega ett företag kan man göra endå utan f-skatt o fakturan kör man genom jordbruket.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66068
sködarförare skrev:Jo då att rega ett företag kan man göra endå utan f-skatt o fakturan kör man genom jordbruket.


Va väntar du på då? =P

   TS
Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

valmet 911  
#66145 hej
är arbetslös nu men min dröm är att komma tillbaka till skogen.
är det lönt att köpa en maskin för 200 000-300 000kr för en gallring slutavverkning på 70 hektar?
och sen börja köra lite för grannar och så. i väntan på arbete

Är tacksam för lite tankar och råd!

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66150
valmet 911 skrev:hej
är arbetslös nu men min dröm är att komma tillbaka till skogen.
är det lönt att köpa en maskin för 200 000-300 000kr för en gallring slutavverkning på 70 hektar?
och sen börja köra lite för grannar och så. i väntan på arbete

Är tacksam för lite tankar och råd!


enligt min mening så är de inte lönt om du inte har grannar me många hk som ska köras. och 70hk är mycke vissligen.. men ska du köpa maskin, köra och sen sälja när du har hitta jobb eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

valmet 911  
#66481 hej dexter, tack för dina tankar. har väl egentligen tänkt att köra så mycket ja hinner av vår ca 70 hk galllring å 10-20 hk slutavverkning medans ja söker jobb. å skulle det mot all förmodan dyka upp ett jobb så får jag helt enkelt köra på helgerna. och va de gäller grannarna så finns de rätt mycke skog som är i behov av lite skötsel.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

dexter  
#66491 [quote="valmet 911"]hej dexter, tack för dina tankar. har väl egentligen tänkt att köra så mycket ja hinner av vår ca 70 hk galllring å 10-20 hk slutavverkning medans ja söker jobb. å skulle det mot all förmodan dyka upp ett jobb så får jag helt enkelt köra på helgerna. och va de gäller grannarna så finns de rätt mycke skog som är i behov av lite skötsel.[/quot
ja då kan de vara bra å köpa maskin, men att köra igen en maskin och lön på de är tufft. men många klarar ju de så du lär också göra de! ;D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).