Skogsröjning

I gudrun fotspår...

3 inlägg 2408 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

I gudrun fotspår...

erm  
#65990 Hej,

Jag har läst en hel del av det som skriv på skogsforum angående röjning m.m. Men jag har en Gudrun fundering...

Efter Gudrun 2005 fäldes som alla vet enorma mängder skog, dessa har planterats och kommer att behöva röjas inom en snar framtid. Jag vet tyvärr inte hur många Ha som fälldes, men med tanke på vad som har diskuterats så röjer en van röjar ca 1 Ha/dag (rätta mig om jag har fel) slå ut detta på arealen som kommer att behövas röjas... det blir många mantimmar.
Även om vi tar in utlänsk arbetskraft för att röja all denna ungskog som det troligen inte att räcka. Är inte detta ett gyllene tillfälle för svenska skogsentrepenörer att utnyttja?? Troligen kommer priset på röjnings arbete att öka under denna tid, eller?

Efter röjningen kommer gallring etc vilket även detta kommer att kräva stor mängd personal.

Som sagt detta är bara en fundering jag har, kul att höra andras åsikter.

Tack för ett MYCKET bra forum.

MVH ERIK



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: I gudrun fotspår...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65999 Själv tror jag att det kommer komma väldigt mycket utländsk arbetskraft som kommer hålla nere priset på röjning... här uppe i norr verkar det som skogsbolagen kommit ikapp det så kallade "röjningsberget"....

Sen är det relativt svårt att hitta bra röjare nu för tiden, dock tacksamt med lågkonjunkturen, men när högkonjunkturen kommer igång igen tror jag det blir svårt att hitta svenskar som verkligen vill röja skog....

Givetvis är det ju ett gyllene läge för röjningsfirmor och även för personer som är intresserad av att starta upp nya skogsvårdsföretag i södra Sverige.... men när all röjning är avklarad lär det finnas ett väldigt stort överskott på dessa företag... Det är iallafall vad jag tror...

1ha/dag i södra Sverige är nog kanske att ta i , troligtvis hinner man nog bara med 0,7-0,8 ha/dag...

Användarvisningsbild

Re: I gudrun fotspår...

masterchief  
#66050 Vi snittar mellan 0,5- o,7ha, beroende på hur det ser ut.
Snittar man 1,0ha så är det inte akut röjningsbehov i mina ögon där jag verkar...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).