Skogsvagn (Huggarvagnar)

Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

8 inlägg 4979 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

jonko  
#65732 Har Valtra A92 med en Patu 595 (servohydraulik) och tycker det är lite dåligt 2fjång" i den!

Returslangaran är en feting (3/4" kanske) och en vanlig 1/2" som går ihop i ett T-stycke just före snabbkopplingen, och jag tror det är här boven är!
Iomed att det är servo på den så om man lyfter samt rätar ut stickan och samtidigt kör ut utskjutet så försvinner allt tryck till utskjutet (då det är 1/0 knapp ventil) och sedan när den når botten så rör de andra funktionerna sig tämligen "snabbt" så att säga, givetvis är det ju handhavandefel då jag inte skall dra mera i spken för att det börjar gå långsamare men vaf#%"...

ovanstående accepterar jag men ovasett så tycker jag den är trög när man kör sväng lyft sticka på en gång och det skall det ju vara men... men ... har ni alla snabbkopplingarna eller har ni "raka rör" ? funderar på att skruva bort koppligarna och ersätta med vanliga kopplinger över denna vinter...

Tipps och trix? och jo separat hydraulik skulle vara kul men inte på tapeten nu iallafall...



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

stegmaster  
#65733 Mycket troligt at det kan vara fel på snabbkopplingen. Hadde en vedklyv en gång som inte ville gå i retur als , då var det tappen inne i snabbkopplingen som var så sliten at den inte tryckte inn den motsvarande tappen i andra kopplingen, så den släpte inte igjennom något oljeflöde . Byttade den ena snabbkopplingen och den funkade hur bar som hälst. :grin:
Men det kan säkert vara andra saker ochså som spöker. :???:

Avatar Fallback

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

Griffin  
#65745 Eftersom att du inte skriver annat antar jag att du använder traktorns hydraul-system och det ger väl inte så mycket mer än 50-55 liter/min och det är ju inte så tokigt mycket för att köra flera funktioner samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65810 De verkar som en liten pump i mina öron för att köra alla rörelser, vid vilket varvtal kör du och blir de nån skillnad mer högre varv?
Funkar det bättre med mindre spakutslag?

Anslutning via snabbkoppling är sämre än utan i vissa fall passar hane/hona inte riktigt ihop med ovan nämda resultat men då hade säkert de inte funkat alls med hydralservot.
Själv kör jag med frontpump som ger 70min/lit vid 1300 rpm och ibland storknar flödet när jag får för många rörelser med fulla spakutslag samtidigt.
Snabbkopplingar har jag inte till kranen alls, bara till Arbro Stroken som ligger i serie med kranpaketet.

Avatar Fallback

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

Mickev  
#65829 Ett enkelt sätt att prova om det är snabbkopplingen är att ta bort den och skruva ihop kopplingarna direkt med varandra. Då märker du om det är någon skillnad. Blir det inte någon skillnad är det ju dumt att kosta på nya kopplingar.

Avatar Fallback

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

Masse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65965 Jag hade oxå problem med returen.
När jag byggt drift på kärran ville jag ha ett returfilter som säkerhet, använde 1/2" slang till allt och snabbkopplingar.
När jag varvade upp pumpen lite sköt jag ut filtret från hållaren, tog bort hållaren och mätte mottrycket i returen, låg på 6-7bar vid högvarv.
Tog bort snabbkopplingen och skruvade ihop kopplingarna vid den "fria returen" då fick jag 4-5 bar vid filtret (ca 3m slang från kopplingen), växlade upp till 3/4" och var nere på 0,5 bar, köpte nytt filter och allt funkar som det ska.
Detta var redan vid 45liter/min, nu har vi en 60 liters pump och det funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

Gubben  
#65970 Varifrån kommer 1/2 slangen är det servo returen?. Prova i såna fall att sätta en backventil på den så att inte retur trycket går upp i den.

Avatar Fallback

Re: Dåligt flöde troligtvis pga strypning i snabbkoppl.

jonko  
#66230 Tack för alla svar, jag skall riv bort kopplingarna och prova utan först.

Men det som oxo retar mig lite är att det "viner" eller vibrerar i bordet när man lägger på trycket... de e något lurt med alltihopa... å det är så hel¤¤%# med slangar! kors och tvärs! allt sitter ivarandra på något vis, fick jag lära mig i helgen när jag skulle lyfta av kranen för service och byta alla skruvar i fästena...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).