Skogsarbete

SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

10 inlägg 3733 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Jakob_Patring  
#65418 Jag försökte hitta någon annan forumtråd som detta ämne passar in på, men det får bli på planket ändå.

Emelie Berquist har skrivit en intressant uppsats om detta känsliga ämne. För dem som är nyfikna på att läsa det så ska jag lägga upp en länk åt er.

http://www.uppsatser.se/uppsats/30ebaa9550/

De två största problemen som Emelie återkommer till är
1. Kommunikationen inom entreprenadföretagen
2. Bolagens enorma prispress och krav på förarna

För två år sen berättade min arbetskamrat om att det förut var en stor strejk bland entreprenörerna för att få bättre betalt. De lyckades nästan få igenom det, men det var några som föll på mållinjen och avbröt sin strejk. Är det någon annan här som har hört om den strejken? Och om inte något sådant hjälper, vad krävs för att bolagen ska förstå allvaret? Emelie skriver en kommentar angående bolagen: "Branschen måste inse vilken viktig roll entreprenörer och förare besitter i kedjan, från skog till industri".

Själv har jag inte lämnat branschen. Visst, jag sa upp mig p.g.a. hälsoskäl såväl fysisk som psykisk. Jag var tvungen att rehabilitera mig för att komma tillbaka till yrket som jag är fäst vid. Nu är jag 100% redo att arbeta i skogen igen och söker anställning hos olika entreprenörer.

Detta är en väldigt intressant fråga, även om den är väldigt allvarlig. Vad ska man göra för att åtgärda detta? Jag ger själv mina egna åsikter när jag får svar på detta. Det blir enklare så.



   TS
Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

sködarförare  
#65823 Kul men någon med samma åsikter som jag.
Branchen är osund när jag pratar med andra företagare i andra brancher o berättar att vinsten är i snitt 0,5-3% i skogen då ruskar dom på huvet o skrattar "vad fn håller ni på med normalt gör man vinst på 15-30% o det kan bara en skogsentreprenörer drömma om.
Jag har även pratat med företrädare för branchen o dom erkänner att dranchen är osund men naturligtvis så erkänner man det inte öppet.

Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Jakob_Patring  
#65859 Nu hittade jag lite mer textmateriel angående detta ämne. Visserligen handlar det specifikt om timmerbilschaufförer, men det är en beskrivning på skogsjobb överlag.

"Normalt finns två parter i förhandlingar om priser och arbetsvillkor. Här finns bara en. De flesta som äger eller kör timmerbil är inte organiserade och kan därför inte med enad front förbättra sina villkor genom förhandlingar.
I brist på organiserat motstånd är de slavar under skogsbolagen. Deras situation är lika usel som de entreprenörers som kör processorer och skotare i skogen. De är slavar under en penninghungrig bolagsstyrelse, med ledamöter som unnar sig själva hur höga arvoden och avgångsvederlag som helst, medan de driver entreprenörer och timmeråkare till vansinnets, hjärtinfarktens eller ruinens brant. Skogsbolagens utplundring av den svenska skogen och deras utsugning av dem som arbetar med den är en etthundrafemtioårig tragedi, som fortgår i samma banor som när den började. Bolagen borde rannsaka sig själva, erkänna den skuld de bär på och betala tillbaka nu - genom att ge mer till dem som arbetar och mindre till sina ägare."

Nyckeln till lösningen är KANSKE, ett svagt kanske, att skapa en motsvarighet till fackföreningsrörelsen. En organisation som alla entreprenörer kan samlas vid och på något sätt gå emot bolagen. Det optimala vore att ALLA förare slutade, ALLA entreprenörer la ner sin verksamhet så att det vore helt dött i skogarna. En grundläggande naturlag i alla samhällen är att man vet inte om en människas eller en grupps betydelse förrän den/det försvinner. Men det är nog inte praktiskt möjligt att genomföra min idé om att lägga ned all entreprenörsverksamhet. Det är väl en rörelse som återstår. Visserligen finns SMF, men hur mycket har och, framförallt, KAN de göra?

   TS
Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65860 Varför inte bilda nåt liknande skogsåkarna eller nåt?
Sen kanske man inte ska klaga på att det är dåligt betalt om man köper ny kingcab varannat år..

Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65862 Men vänta nu. Om man vill ha samma villkor och rättigheter som anställd, så varför inte bli anställd?

När man driver näringsverksamhet (som jag gör, tex) så är det inte synd om en på något sätt. Får man inte de villkor man vill ha, så tackar man nej. Är det ingen som vill ge en de villkor man vill ha, så får man faktiskt acceptera det. Antingen byta bransch, eller justera sina förväntnignar.

Om man köper en timmerbil eller skotar och förväntar sig samma trygghet som en anställd, då är man fel ute.

En organisation som alla entreprenörer kan samlas vid och på något sätt gå emot bolagen. Det optimala vore att ALLA förare slutade, ALLA entreprenörer la ner sin verksamhet så att det vore helt dött i skogarna.


Men ni måste väl förstå att detta är precis vad Konkurrensverket menar med olaga prissamarbete?

Det du föreslår är med stora sannolikhet olagligt. Och det tycker jag är bra.


Det du citerade var skrivet av Anders Delin, Naturskyddsföreningens skogsnätverk. Målet är att få skogsbolagen och att framstå som onda, inte att värna entreprenörerna. Genom att höja priset på skogsentreprenad vill de minska på det totala skogsarbetet, och därigenom "rädda skogen" från skogsbruk. Entreprenörer, var försiktigt med vilka vänner ni skaffar er...

Han, liksom många andra, inser inte att det är vi enskilda skogsägare (som tjänar betydligt mindre på skogen än vad entreprenörena gör) som kommer ta stryk om priserna på skogsentreprenad tvingas upp med hjälp av monopol. Nejdu, vill du få mumlande medhåll på detta får du noga hålla dig till Entreprenärsnätverket här på forumet eller hos SMF.

Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Jakob_Patring  
#65868 Aj då! Var det från naturskyddsföreningen? :surp: Ja, jag kollade inte vilken källa det var från. Citatet var bra, men det går emot min moral att sympatisera med överdrivna trädkramare. Tack för att du pålyste det för mig. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65870
Mangan skrev:Men vänta nu. Om man vill ha samma villkor och rättigheter som anställd, så varför inte bli anställd?

När man driver näringsverksamhet (som jag gör, tex) så är det inte synd om en på något sätt. Får man inte de villkor man vill ha, så tackar man nej. Är det ingen som vill ge en de villkor man vill ha, så får man faktiskt acceptera det. Antingen byta bransch, eller justera sina förväntnignar.


Just här, i det mest grundläggande inom företagande, skiter det sig för så många i den här branchen.
Man tycker att det är så dåligt betalt och knyter nävarna i fickan men när det kommer till kritan och avtal ska skrivas under tar man det dåliga budet som bolaget/skogsägaren erbjuder.
Jag har själv funderat lite på varför det är så just i skogsbranchen och det måste ha nåt med att man som entreprenör har ett väldigt stor intresse för just skogen och kan knappt tänka sig att arbeta med något annat, därför tar man det man erbjuds och fortsätter gneta på utan att kunna lyfta normal lön själv.
Helt galet.

Vilken branch är du verksam i Mangan?

Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66000 Tja, gör man som många gör och köper den största häftigaste maskinen med allt extra och ett par fläskiga king cabs och SEN går med mössan i hand och frågar de stora bolagen/föreningarna om körning går det som det går...
Ingen normal företagare sysslar med välgörenhet.

Mangan skrev:Men vänta nu. Om man vill ha samma villkor och rättigheter som anställd, så varför inte bli anställd?

.


Detta är något som många många borde fundera på i skogsbranschen. Vet folk som har maskiner för miljoner och anställda men inte kan räkna ut vilken skillnad tex en ändring av räntan gör..

Avatar Fallback

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

sködarförare  
#66064 Den här branschen börjar o tas över av entusiaster o inte av folk som är intresserade av o kärna pengar.
Vi hade en period i snöskoter branschen för några år sedan då det var just entusiaster som starta skoter försäljning vilket gjorde att många gick i kk efter några år o samma sak kommer vi o se i skogsbranschen om några år entreprenörerna gräver sin egen grav.

Användarvisningsbild

Re: SLU-uppsats: Varför lämnar maskinförare skogsbranschen?

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66702 amen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).