Skogsvagn (Huggarvagnar)

Placering av ställbar boggie.

5 inlägg 4298 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Placering av ställbar boggie.

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65585 Tänkte höra hur ni brukar ställa boggien på skogsvagnen.
Förstår att man ändra efter vilken längd på timmert man har.
Men säg att man kör massaved på 3,10, hur långt från grinden ställer ni då boggien?

Har precis köpt vagn och har bara justerat ut boggien en gång ( då den var ställd längst fram när den levererades).
Drog ut den cirka 2,20 från grinden, rätt eller fel får väl framtiden utvisa.
Skall bli kul och se om många har lika eller alla kör olika.

Mvh
Lars



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Placering av ställbar boggie.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65652 Hej!

1:a banken på 0,5 m och boggin på 2,5m funkar fint för massaved.

MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Placering av ställbar boggie.

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65711 Om man då kör längre stockar, flyttar man bara med den andra banken (boggien) så man har ca 0,5 m efter banken?
Hur ställer man då in en eventuell 3:dje banken?

Mvh
Lars

   TS
Avatar Fallback

Re: Placering av ställbar boggie.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65736 Hej igen!

Placering av boggin beror av 2 saker. Kort avstång boggi - grind = smidigare ekipage men risk att kärran blir baktung om du lastar längre virke (=dålig dragförmåga och dåliga vägegenskaper) . Huggarvagnar är normalt våldsamt framtunga tomma så du kan inte vältra över för mkt av lassets vikt på draget. K.T.S vagnarna har ca ett tons belastning i dragöglan och max vertikalbelastning är 3 ton. Det var teorin. I praktiken struntar nog de flesta att hasa boggin fram och tillbaka på ramen - tar helt enklet för mkt tid om du kör mkt. Sätter du boggin på 2,7-2,8 hamnar den precis under virkets tyngdpunkt om du kör 5,4 m timmer. Sista banken sätter du så långt bak som möjligt. Blir rätt framtungt med 3 m massa men brukar hålla sig under 3 ton vertikalt i dragkroken (om man nu har en traktorn som klarar denna belastning).


MVH

Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Placering av ställbar boggie.

coldrealety  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65766 Hej.
Då blir det nog så att jag sätter andra banken (boggien) vid 2,5 m från grinden och den tredje banken längst bak.
Kommer troligtvis mest att köra ved och lite massaved i runt 3 meterslängder.
Blir det mer längre stockar får jag väl flytta bak boggien.

Tack för snabba och bra svar.

Mvh
Lars

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).