Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

H14

18 inlägg 7529 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

H14

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65624 ÄR DET NÅGON SOM HAR ERFARENHET FRÅN ROTTNES H 14 ? ÄR DET EN BRA ELLER DÅLIG MASKIN? VERKAR VARA EN DEL TILL SALU MED FÅ TIMMAR, SKULLE VARA KUL ATT FÅ HÖRA LITE ERFARENHETER FRÅN DENNA MASKIN



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: H14

masterchief  
#65625 Har inte kört någon själv, men den dagen jag byter bort 5005an så står H14 högt upp på önskelistan..
De jag kikat på som är till salu verkar vara maskiner som blivit utan körning efter stormarna samt entrepenörer som trappat ned.
Det som talar lite mot den är att det kan vara en väl dyr maskin att driva i förstagallring.
Men o andra sidan så är den väldigt allround då den både kan bara ett aggregat som fungerar bra i slutavverkning samt ett mindre för gallring.

Avatar Fallback

Re: H14

Hjelms  
#65650 Mina erfarenheter av H-14 är bara bra ha kört den 11000 tim nu. Den krånglar inte mer än något annat märke, en sak är många tycker den är stor med i skogen är den fruktansvärt smidig. Aggregaten vi har har också funkat kanon och då har vi nr1 i serien på EGS 590.

Användarvisningsbild

Re: H14

masterchief  
#65651
Hjelms skrev:Mina erfarenheter av H-14 är bara bra ha kört den 11000 tim nu. Den krånglar inte mer än något annat märke, en sak är många tycker den är stor med i skogen är den fruktansvärt smidig. Aggregaten vi har har också funkat kanon och då har vi nr1 i serien på EGS 590.

Vad har ni för mer agregat?
Ett Egs400?
Har funderat lite angående ett mindre till min 5005a.
Är lite orolig för livslängden på egs400 om man sliter i det med 140kranen.

Avatar Fallback

Re: H14

Hjelms  
#65654 Vad har ni för mer agregat?
Ett Egs400?
Har funderat lite angående ett mindre till min 5005a.
Är lite orolig för livslängden på egs400 om man sliter i det med 140kranen.[/quote]

Vi ha ett 402 som vi ska ta och sälja tror ja, kör så lite med de så de är bättre å hä bort.
Men dina aningar om de och 140 kran så får man ha huvudet med sig för de går nog att kröka och slita av både de ena och de andra men vi ha klarat oss bra. Men blir bra fart på 402 om man hänger på de.

Avatar Fallback

Re: H14

granlien  
#65971 Jeg har kjørt ca 2000 timer av 4000 timer på den H-14 far min hadde. Hadde egs 590 og egs 402 og langkran. Dette var den første i norge med D-5 maskinstyring. Var kjempe fornøyd med den! H-14 har uten tvil den beste fører komforten. Støynivået er så lavt at jeg har begynt å hogge på tomgang flere ganger:P Var kjempe fornøyd med 590 aggregatet. Det eneste problemet på det var at jeg måtte skifte 3 o-ringer på blokka etter ca 3500 timer. Slangedragningen var også bra. Med 402 aggregatet ble det en veldig smidig maskin i 3-tynning. Men måtte ta av beskyttelsen for sentralsmøring på kranen, da den ble for bred i 3-tynning. Det største problemet på H-14 var egr-ventilen og så røk 2 data bokser. Skiftet 4 stk på 4000 timer. Tok ca 40 min å skifte selv. Alt på garanti.

Etter at je bytta jobb har jeg kjørt litt Ergo med h53 og h73. Aggreget på di går noe jævelig bra, men det ryker noe hele tiden. Spesielt mye slanger. Er ekstremt dårlig slangedragning. Førermiljøet er også elendig!

Avatar Fallback

Re: H14

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69073 jag har en Rottne H14 som jag viseligen inte har kört så länge än men jag köpte den begagnad av min förra chef o det har inte varit några stora saker som har bråkat mer än tappen till huvudbomen som var lite klen med 12m kran. så rottne har byggt om denna maskin så nu är det samma tapp som på H20.
utav dom gallringsmaskiner jag har testat så är h14 oslagbar när det gäller styrka i kran. med det lilla aggrigatet egs 402 så lyfter jag träd rätt upp på 12 meter o det var ju bara att glömma när jag körde 1070d med 11,3m kran o 742.

jag är väldigt nöjd med maskinen men 402 är väl i minsta lagret så jag överväger ett så 451 istället o sen har jag ju oxå ett 590 så man är väldigt flexibel när maknaden svänger och det är ju något som min uppdragsgivare oxå uppskattar.

Avatar Fallback

Re: H14

hajo  
#70067 Någon som vet hur SP 451 funkar på H 14. Har hört att det skall funka jätte bra. Personligen tycker jag att 561an borde funka ännu bättre :wink:

Avatar Fallback

Re: H14

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70075
hajo skrev:Någon som vet hur SP 451 funkar på H 14. Har hört att det skall funka jätte bra. Personligen tycker jag att 561an borde funka ännu bättre :wink:


det hänger väl på vilken körning man har. men rottne säljer sp 451 för att få in ett mellan ting mellan sina egna det är väl därför man ser endel h14 med 451,jag är själv sugen på ett

Användarvisningsbild

Re: H14

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70079 jag skulle personligen nog köpa en 561 istället med tanke på att själva basmaskinen är såpass stor... så man inte bara blir låst på gallringar :) men är bara min åsikt..

Användarvisningsbild

Re: H14

masterchief  
#70084 Nu har man i regel egs590 om det blir grovgallring...
Det man vill ha är ett agregat som öser massaved i klengallring...
Kör man med Rottnes snabbkoppling så tar det inga tider att byta....
Eller varför inte ett logmax 8)

Användarvisningsbild

Re: H14

Nisselund  
#70087
hajo skrev:Någon som vet hur SP 451 funkar på H 14. Har hört att det skall funka jätte bra. Personligen tycker jag att 561an borde funka ännu bättre :wink:



Här finns en en film :P verkar gå snabbt i klen skog i alla fall

Avatar Fallback

Re: H14

hajo  
#70097
masterchief skrev:Nu har man i regel egs590 om det blir grovgallring...
Det man vill ha är ett agregat som öser massaved i klengallring...
Kör man med Rottnes snabbkoppling så tar det inga tider att byta....
Eller varför inte ett logmax 8)


Vet ni mer om Rottnes snabbkoppling. Hur funkar det :?:

Användarvisningsbild

Re: H14

Torparn79  
#70100
Nisselund skrev: Här finns en en film :P verkar gå snabbt i klen skog i alla fall
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ISNIFh2d43Q[/youtube]

är det bara jag som anser att det verkar som dom fuskat med smörja på maskinen??
den gnisslar och gnäller som en badbrygga..

Avatar Fallback

Re: H14

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70105 Inte omöjligt att det är själva svängdämpan som gnisslar, har själv många gånger blivit lurad på den... :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).