Skotare

Skördare som markberedare....

11 inlägg 6364 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördare som markberedare....

Rafe  
#65464 Hej
Råkade snubbla över en 901a som byggts om till markberedare, fanns bilder på samma maskin också utrustad med fläck aggregat.
Klarar en skördares transmission verkligen av det här? Den torde ju rimligtvis inte vara byggd för samma påfrestningar som skotare.
gallery/image_page.php?album_id=104&image_id=2434
mvh
Rafe



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skördare som markberedare....

Gubben  
#65470 Det borde gå fint. Motor o trans samt drift är ju samma som på gamla 860 dvs kedje boggi. Maskinen på bild ser ut att vara en tidig 911.

Avatar Fallback

Re: Skördare som markberedare....

Rafe  
#65479 Ok
Kanske inte så dum ide då alls. Tex en 902a kan man ju få ganska billigt :roll: tex http://www.blocket.se/ostergotland/Valm ... w=3&last=1
Hurdan transmission är det på dom?


mvh
Rafe

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördare som markberedare....

Gubben  
#65544 Nej 902 har en annan transmision (converter) och någon tidig modell av hydrostat. Sen är motorn en annan volvo td70.
Jag känner några som använde 902, 892 som markberedare och det var stora besvär med varmgång i hydraliken.

Avatar Fallback

Re: Skördare som markberedare....

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65577 Det går en ny 941.1 med harv här omkring. tyck det måste bli en väldigt dyr markberedare. plockade av kranen o gjorde om styrningen så dom kan ha hytten bakåt o styra som vanligt. kan lägga in en bild på ekipaget senare!

Användarvisningsbild

Re: Skördare som markberedare....

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65578
Apelsinkungen skrev:Det går en ny 941.1 med harv här omkring. tyck det måste bli en väldigt dyr markberedare. plockade av kranen o gjorde om styrningen så dom kan ha hytten bakåt o styra som vanligt. kan lägga in en bild på ekipaget senare!


Ja gör det.
Det är nog på g ännu fler i den stilen men ev byggd på 1470.

Avatar Fallback

Re: Skördare som markberedare....

Apelsinkungen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66391 Har lagt upp bilden på 941an på maskinbilder.

Användarvisningsbild

Re: Skördare som markberedare....

Lill Junior  
#66582 Har kört 902 i markberedning & de är inget jag rekomenderar....

Användarvisningsbild

Re: Skördare som markberedare....

Kse  
#69391 Orkar inte hydrauliken med på 902 an? Har själv funderat på att bygga om en 902a till markberedare men bore kanske tänka om. Borde inte en rejäl hydraulkylare lösa problemet?

Användarvisningsbild

Re: Skördare som markberedare....

Lill Junior  
#69548 Hade inga problem med hydraliken på den jag körde, va mest griften som inte ville va me. Näst intill omöjligt att markbereda uppför, ändå satt de både band å kedjor på den.

Användarvisningsbild

Re: Skördare som markberedare....

Kse  
#71996 Ja nu har jag inhandlat en 902:a med donare 280. Var egentligen harven jag var ute efter men den såldes komplett med maskin och jag tycker att jag fick ett bra pris. 902:an verkar vara i gott skick och funkar bra enligt tidigare ägare, köpte den via Stigs maskin i Lit. Man får väl dra med Kockumen om det inte funkar
Hur den funkar får man se nästa år då det är slut på säsongen här uppe. Finns lite att göra på den så det blir att stå i garaget i vinter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).