Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ventilpaket på draget - Galskap??

8 inlägg 3996 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ventilpaket på draget - Galskap??

johoo  
#65361 Hei
Jeg pröver desperat etter å få en komfortabel arbeidsstilling ved kranarbete i min valmet 665, men det er vanskelig. En som kjörer med meg er 140 kg stor koloss og han passer rett og slett ikke på skrå i valmeten. Det vi nå vurderer er å sveise en platform og stativ for paketen på draget til huggarvagnen. Jeg ser alle faremoment og vet at det er ganske suspekt, men er det fullstendig tokigt?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

johoo  
#65364 Det jeg mener er at vi står på en plattform ute på draget og kontrollerer derifra. Faren er selvfölgelig å bli slått i hjel av flyende stokker eller klemt i hjel hvis vogna skulle velte. Ser likevel at dette er ganske vanlig i tyskland...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65375 Skulle man kunna ha spakarna på traktorns trepunkt, en svängbar arm som man svänger ut när man ska spaka?
Då kanske man kan köra inifrån hytten i läge1 och ute vid bakskärmen i läge2.

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

Sören  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65377 Jag har testat detta när jag använde kranen som hjälp när jag kapade ved med motorsåg, fast då stod jag på marken, inte på en plattform på draget. Man slipper springa in och ut ur traktorn när man skall ta nästa stock för kapning. Sikten blir dock rätt bergänsad, men ni tänker er ju att stå högre. Det låter inte livsfarligt men säkrast är ju att sitta i hytten. Vajerkranarna fungerar ju så, eftersom man ofta sköter draget stående ute vid vagnen.

/Sören

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

johoo  
#65384
Bild


Det var noe slikt jeg tenkte..

   TS
Avatar Fallback

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65392 Johoo: Visst är det du visar vanligt förekommande i södra europa men ofta kör man betydligt grövre dimensioner än hos oss. Att hoppa i och ur traktorn för att plocka ihop ett massavedslass låter inte helt lockande...

I Italien sitter det t o m stollar på sittnock och kör :surp: - där kan man fundera på vad som händer när det stjälper...

Olika lösningar: Bygg plattform men sätt slangbrotts/lasthållningsventil på stickcylindern så slipper du slunga en stock i ansiktet om en slang rycker.

Sätt "kolossen" på diet :wink:

Sentral med radiostyrning? Rätt dyrt men valfritt att sitta i hytten eller stå utanför på et mer säkert ställe.

MVH
Morgan Nordin

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

Henrik Petersen  
#65528 Om du har taklucka i hyttan kan du ha ventilpaketet på taket, och stå på stolen o köra kranen, ger fin sikt och bra komfort :P

Avatar Fallback

Re: Ventilpaket på draget - Galskap??

johoo  
#65537 Nå begynner vi virkelig å snakke om galskap! men ideen er jo ikke dum. Men rett som var nevnt at det er veldig upraktisk hvis det blir mye forflytning av traktoren for å nå i klent virke

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).