Traktorer och processorer

Vändbar stol i ny skogstraktor

12 inlägg 10582 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vändbar stol i ny skogstraktor

tjås  
#65310 Hej ni som vet,
Ska köpa köpa en begagnad traktor till min skogsvagn.

Har varit hos en maskinhandlare och tittat på en begagnad IH 955 XL alternativt en Ford 7810 båda med 4wd.

Vet någon om dessa har plats för vändbar stol?
Är någon av dessa att föredra i skogen?

Tacksam för hjälp då min gamla maskin har skurit.
//Tage


PS. Har ej råd att köpa Valmet



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65324 Klart du ska ha Forden, snyggare maskin finns ej.
Valmet är bara för wannabee-finnar.

Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

stegmaster  
#65332
Slurfi skrev:Klart du ska ha Forden, snyggare maskin finns ej.
Valmet är bara för wannabee-finnar.

Ja detta va ju et vettigt svar til trådstarter. [-x [-x

Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

totte  
#65334 Nå vi som varit här ett tag känner vår gode Ford-Slurfi! (Och vi vet vad du skulle rekommenderat Stegmaster :lol: )

Välkommen hit tjås, kommer säkert fler svar med lite mer substans snart, själv kan jag inte hjälpa dig, är ingen traktorguru precis.

Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65344 955:an kan vara lite trång.
Det borde gå att ha vändbar stol i den, hytten är stor, men spaken för i/ur-koppling av 4wd sitter ivägen på denna modell.
Så troligen blir det bökigt att få runt fötterna.
På 956 -89(?) och framåt så är det elektrisk i/ur-koppling av 4wd, ger mycket mer plats.
Dessa modeller har också centrumkardan, vilket ger en markant bättre svängradie.
Dåligt med plats för fötterna om man snurrar 180 grader, men går att flytta ut hyttväggen utan större problem.

Forden har jag ingen koll på.

Avatar Fallback

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

tjås  
#65346 Tack för hjälpen, då har jag bra koll på IH´n!

Är det någon som vet hur det är med Ford 7810 i skogen ang vändbar stol och övriga skogsegenskaper?

Bra att utvärdera båda dessa mot varandra.

//Tjås

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65353 Ford har centerkardan och elektrisk 4wd, jag har kört en del i skogen med Ford 5610
som är i många stycken helt jämförbar, och jag har inget att invända.
Med lämplig bukplåt/hasplåt, uppflyttade fotsteg, grenavvisare och frontskydd så är det bara
att styra ut i skogen.
Det borde gå att få plats för svängbar stol, men jag har inte sett det med egna ögon.
Ford har ju en delad bakruta som är mkt bra i skogen dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65354
Bild

Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65355
Bild

Avatar Fallback

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65427 har kört en ford 5610 i skogenen gång o säger aldrig mer, då kör jag nästan hellre med den gamle 600an i skogen än den...

men tillägga på den forden så va de bara en kort plåt under kardan axeln som täckte 1-1,5 meter, resten av axeln va ju helt öppen och de satt lastare på den med

Användarvisningsbild

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

stegmaster  
#65445
Valtra skrev:har kört en ford 5610 i skogenen gång o säger aldrig mer, då kör jag nästan hellre med den gamle 600an i skogen än den...

men tillägga på den forden så va de bara en kort plåt under kardan axeln som täckte 1-1,5 meter, resten av axeln va ju helt öppen och de satt lastare på den med

jag har gitt upp at förstå varför man kjöper någon annan lantbrukstraktor en valtra/valmet för kjöring skogen, det blir för meg som at påstå at jorden fortfarande e flat. :wink:
Min kompis har en ford 4630, och den traktor vil jag inte rekomandera til någon, och särskilt inte til arbete i skogen
Det finns mange bra traktorer til lantbruksföremål, kanskje lika bra , ja even bettre en valmet/valtra, men inte i skogen.
Ingen över, ingen ved sidan! :grin:
Nå , inte mer "Off Topic" idag. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vändbar stol i ny skogstraktor

New holland patu  
#65843 955 är lång Forden ser lång ut på bilderna. Det är helt värdelöst i skogen. Hjulbasen ska vara så kort som möjligt, tar mindre plats och framför allt så "klättrar" den fram bättre över stubbar och stenar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).