Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 532 erfarenheter, ev köp?

6 inlägg 6880 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Farma 532 erfarenheter, ev köp?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65231 Hej!
Jag vet av en Farma 532 huggar vagn till salu för en vettig peng ( 22laxar), tänkte dra den med min Volvo-BM 400.
Farman är ju rätt liten och smidig lastar ca 5,5ton , kranan är 3,2m lång (Samma som deras 3,8m men lite kortare).
Vagnen är byggd 1995 i estland.
Skall mest använda den i norrlands-gallring. Skall ev ta hem mindre avverkningar eller någon enstaka död eller vindfällen grövre stock.
Undrar om Bustern:s hydralik mm klarar det.
Bustern:s orginal hydralik ger 30-35L/min och 130 bar.
Farma-vagnen behöver ca 15-30 l/min och arbetstryck =180bar.
Den är i hyfsat bra skick, lite glapp i ena boggi lagringen men inget som behöver åtgärdas, några slangar ser ju lite spruckna men håller än, en koppling läcker lite så den tänker jag byta fixa. Inga större fel och inga sprickor har jag sett eller svets lagningar.
Förutom att man svetsat fast boggin och kranen på bommen..
Skall ev skära loss boggin och flytta fram den och fixa en tredje banke . Kan ju bli svängbara stöttor framöver också vi får se...
Det jag mest funderar på är ju att kranen är ju rätt kort, men de är väl alltid för korta, får väl ev sätta på en vinsch.
Har ju handlastat fram till nu på min Daisy (DB 25D av 1953 års) men bröt ju armen i våras vid lossning och så är man ju ingen ungdom längre (1955). Så då blir nog detta bättre. Tycker min Underbara Skogsboxer blir lite för stor skall troligvis sälja den...
Skulle gärna höra lite erfarenheter av andra om Farma och då mest de mindre vagnarna.
Själv har jag hört att många tycker att för priset är farman helt OK.

Farma 532 min.jpg


:mrgreen:



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 532 erfarenheter, ev köp?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65271 Har inga åsikter om Farman direkt men trycket blir ett stort aber, du tappar de mesta lyftkraften när de fattas 50 bar
Du behöver en pump på kraftuttaget eller frontpump om kranen ska ge vad den kan.
3,2m är kort så en vinch är önskvärt.

Avatar Fallback

Re: Farma 532 erfarenheter, ev köp?

mrlynx  
#65284 Det känns som 3.20 är i kortaste laget på en traktorvagn.
En kompis har en Farma 3.20 kran på sin skogis där den fungerar bra. Den har dubbla vridcylindrar och verkar allmänt välgjord.
Nackdelen med en så kort kran märks nog mest vid lossning då du måste stå kloss mot vältan för att få av lasset.
Men en kort kran är bättre än ingen kran.
Är däcken fräscha och inget läkage så är det nog ett helt ok pris.

Användarvisningsbild

Re: Farma 532 erfarenheter, ev köp?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65288 Ja nu är det klart

Jag har funderat klart, beslutade att köpa den.

Väl hemma så fram med högtrycken och la därefter på lite mecan lack som jag hadde liggande.
Volvo röd och svart, gillar inte riktigt grönt.

DSC00430 red.JPG


Började sen i den sköna kvällskvisten med ett fäste för ventilpaketet att sätta i trepunktens topp fäste, men det blev mörkt och kväll så jag får fortsätta en annan kväll

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 532 erfarenheter, ev köp?

Lövnäsen  
#70596 Jag har en Farma 6-38 ifrån -06. Lastar 6 ton o 3.80 kran. Jag är mycket nöjd med den. har inte så mycket skog men den är smidig o man kan lasta bra lass på den. Kranen är stark, går att lasta rätt grovt o långt med den oxå.

Jag kör den med en Boxer 350 -64 men den ger lite dåligt flöde o dåligt tryck, flödet går bra om man gasar på lite, brukar ligga på ca 1.100 - 1.200 varv. Pumpen ger 40 liter o 120 i tryck. Det sämsta är trycket, tappar massor i styrka.

Har även kört den med min Bm 650 -81, då blir den klart snabbare o även starkare. Den pumpen ger 47 lit, 160 i tryck.

Jag tror du blir nöjd med vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Farma 532 erfarenheter, ev köp?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72365 JA JAG ÄR NÖJD.

Klart kranen är inte för lång men man får planera lite bättre.

Funderar på en vinsch ev en el 12v typ Warn (större modell), vi får se?
Eller hydraulisk?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).