Vedmaskiner, flishuggar

Ny Pilkemaster?

16 inlägg 11720 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny Pilkemaster?

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61096 Såg en bild i nån tidning innan elmiamässan på en ny, större Pilkemaster. Någon som var där som sett något? Finns det några bilder eller filmer på nätet?
mvh/ Mats



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61106 Som Pilkemasterägare slängde man ett öga på den nya och konstatera att fler förbättringar gjort. Jag är nöjd med min, och den nya är säkert en bra maskin.

Några bilder och filmer känner jag inte till.


Man har gjort flera förbättringar; självavkännande klyvkolv, förbättrat stocklyften, svängbart transportband, spånutkastare och ändrat operatörsplatsen.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

stegmaster  
#61134 Detta va dom enda bildar jag kunne hitta på web(inte så bra tyvärr)
skal visst heta pilkemaster evo? :???:
Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

skogslaban  
#65276 Den nya Pilkemaster som heter EVO36 ligger ute på deras hemsida nu. Jag har precis beställt en och får den levererad V38

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

skogsau1964  
#83935 Hei "skogslaban" ! er du fornøyd med din Pilkemaster Evo ? Vurderer å gå til anskaffelse av en slik, har den "gamle" og den har funket ok.

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

skogslaban  
#84050 Hej skogsau1964!
Jag fick min maskin först vecka 49, har kört ca 15 m3 kortved(30cm). Fungerar mycket bra den klyver snabbare än den gamla som jag hyrde förra året. Min maskin är endast eldriven ser inte behovet att låsa traktorn till och driva klyven. Jag har också köpt till 6-delsklyven och hjulunderede. Enda saken som jag saknar är att det inte är separatsmörjning av kedjan.
Skall du köpa en så gå in på Agromasters hemsida och välj vilket land och närmaste återförsäljare.

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

skogsau1964  
#84083 I brosjyren som fulgte med fra forhandleren i Norge, så står det at det er separat kjedesmøring :roll:, tank på 1 liter :!:

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

skogslaban  
#84099 De har tydligen haft problem med den separata kedjesmörjningen när det är minusgraden så därför finns den inte med.

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

skogsmannen  
#121094 Är ni som äger pilkemaster evo 36 fortfarande nöj med era maskiner??
jag är sugen på en traktordriven sån o vill höra era åsikter.

Avatar Fallback

Re: Ny Pilkemaster?

salar  
#124329 Har en Pilkemaster EVO 36 el. Bara kört ca:50m2,enbart positivt att säga så länge.Upplever den som mycket snabb ock robust.

Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126422 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=R24DErLM5c8[/youtube]
Jag hade turen att få prova svågerns Pilkemaster igår och det var riktigt trevligt.
Vi körde lite utsorterat blandved som han skulle ha själv och det var mkt smått
samt några lite slarvigt kvistade pinnar som busade lite.
Annars flöt det på bra trots ingen vana alls, lite träning så går det bättre.
Vad jag kan förstå så duger en sån här maskin gott, men givetvis ska jag provköra
fler fabrikat innan jag kan investera i en egen, men än så länge känns Pilkemastern helt ok.
Det som helt uppenbart saknas är ju ett rejält matarbord där man kan ha långved
gärna för en hel arbetsdag upplagt, så traktorn bara behöver bära bort färdiga pallar.
Då kan man nog göra rätt så mkt kubik med minsta möjliga ansträngning.

Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

Skogshuggarn  
#126433 Är det lönt mödan att satsa på en EVO 30?, eller ska man gå på 36án direkt. (skiljer ungefär 10 000:- Sekr).
På EVO 30 är det fö specat 5.6 tons klyvkraft, medan 36án är angiven till 3-8 ton.

5 tons diff på klyvkraften är rätt mycket i mina ögon. :???:

EDIT:

Ok!!!

Efter egna efterforskningar så verkar klyvningen vara "lastavkännande" och det förklarar ju spannet på 3-8 ton.:oops:

Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

Skogshuggarn  
#126456
Slurfi skrev:Jag hade turen att få prova svågerns Pilkemaster igår och det var riktigt trevligt.


Var handlade svågern sin Pilke?.

Finska eller svenska sidan?.

Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126459
Skogshuggarn skrev:
Slurfi skrev:Jag hade turen att få prova svågerns Pilkemaster igår och det var riktigt trevligt.


Var handlade svågern sin Pilke?.

Finska eller svenska sidan?.

Finska sidan, det var visst värt.

Användarvisningsbild

Re: Ny Pilkemaster?

Skogshuggarn  
#126463 Anade nästan detta,,,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).