Traktorer och processorer

Vilken traktor ska jag ha i skogen

18 inlägg 13039 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken traktor ska jag ha i skogen

osueco  
#65078 Hej!

Jag har nyligen skaffat mig en liten bit skog i anslutning till gården. Jag har ingen traktor idag, men tänker skaffa mig en. I första skedet behöver jag den till följande:

Skota hem timmer från skogen
Slåtter på betesmarken

Senare skede tror jag att jag kommer behöva skyddsdika en del vid plantering efter avverkning, men jag är inte säker på om jag ska beakta detta redan. Kanske bättre att tänka på det senare.

Jag vill ha något ganska litet och enkelt. Gärna diesel. Hade först tänkt mig en Grålle, men tänker mig att det kanske kan bli knepigt mod skotningen. Vad tycker ni?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

Elias  
#65081 Beror som sagt i vilken prisklass du hade tänkt dig. Istället för en grålle om det är den prisklassen du tänkt dig köp isåfall en Massey ferguson 35, lite bättre traktor än grållen men ser nästan likadan ut. Brukar köra ut med den på vintern ibland om det är mjukt under och dålig mark med en enkel axlig gammal vagn.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

totte  
#65083 Kan vara bra om du berättar hur stor budget du har och hur din terräng ser ut så blir det lite lättare att ge råd om lämpliga objekt. Kan väl anta att du är ute efter nåt inte alltför dyrt, eftersom du började på grålle-nivån.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

osueco  
#65085 Ja, har inte tänkt så mycket på prisklassen ännu. Tänkte att det skulle vara bra att komma fram till vad jag behöver först, vilka egenskaper, och vilka maskiner som har de egenskaperna. Men visst ser att Grålle kan man köpa för mellan 6 och 15 tusen.

Kan tänka mig att ge mer för en traktor som klarar mer. Borde kunna gå upp till en 35 tusen, men som sagt det viktiga för mig nu är att hitta vilka egenskaper jag ska leta efter och vilka traktorer som har de egenskaperna.

Hur funkar hydrauliken på en timmervagn, matas den av traktorn via kraftuttaget?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

osueco  
#65086 Skogen är på Orust, så det är lite kullar och en del berg som kommer fram i dagen ibland. Mest gran, men enstaka löv finns också. Ganska bördig mark, mellan träden växet långa gräs sorter och ormbunkar. En mindre del av marken är vattenskadad.

Men det är en ganska liten skog 5-7hektar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

Elias  
#65093 Om det är så lite skulle jag tro att det är bra att satsa på en billig traktor till att börja med. Finns ett annat alternativ som är lite nyare och med hytt det är MF 135 men för 35 tusen får man ingen riktig vagn med hydraulik utan då får man nöja sig med en enkel vagn som man får lyfta upp. Inte hela världen om man ska hugga ut 6-7 hektar förutsatt att man har någon hjälp.
Hydrauliken på en vagn finns i 2 modeller, antingen via traktorns hydrauluttag eller så finns det vagnar med pump på kraftuttaget men detta brukar vara extrautrustning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65106 Här får du allt på en gång:
http://www.blocket.se/ostergotland/Davi ... ca=1_8&w=3

Bild


20 000:-

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65111 Om du skall ha traktorn till att skota beror det på hur marken ser ut. En Grålle är ju billig och bra men passar nog bäst om marken inte är alltför kuperad eftersom den inte har någon lågväxel. Jag skotar med en Grålle men har en järnhäst för att ta fram timret till passande terräng för Grållen.- Skulle tro att en MF35 eller MF135 är ett bra alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65125 Hej!
🧠
Jag skulle nog lägga pengarna på en Volvo-BM 400 Buster, den har högre markfrigång och hög & låg växlar , vilket MF 35mfl saknar.
400 är en lämplig allround traktor. Ett billigare alternativ kan vara en Volvo-BM 320 buster eller varför inte en BM 230 victor.
🧠

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

osueco  
#65134 Vilka av dessa traktorer har hydrauluttag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65135 Alla har hydrauluttag, sk tipputtag = ett enkelverkande uttag, på lite modernare traktorer
så brukar det finnas även ett dubbelverkande uttag.
Jag är mer imponerad av gamla Fordar än gamla BM så mitt förslag är att du kollar på en Ford 4000 eller Ford 5000
så får du bra maskin för rätt pengar som dessutom är billiga att hålla igång.
Årsmodell ca 1975-ca 1985 brukar ge mest valuta för pengarna imho.
De kan heta tex 4000-4100-4600-4610-5000-5100-5600-5610
En snabb sökning på Blocket ger tex denna för 34000:-
Bild

http://www.blocket.se/simrishamn/Ford_4 ... ca=1_8&w=3

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66960 Köpte du någon traktor osueco?

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

osueco  
#66974 Ja, jag tänkt just tacka för all hjälp. Jag köpte en traktor nu i måndags. Det blev en MF35 från 1958.

[img]mf35.jpg[/img]

Nu är det bara kvar att skaffa vagn och en enklare slåttermaskin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

Elias  
#66978 Du har köpt en evighetsmaskin i vilket fall. Som drar i stort sett inge bränsle.

Avatar Fallback

Re: Vilken traktor ska jag ha i skogen

osueco  
#66980 Jag körde hem traktorn i måndags. Blet blev 10 mil och cirka 22km/h, totalt 6 timmars körning. Allt gick fint förrutom att när vi hade några mil kvar strax söder om Jörlanda så hade vägverket stängt av vägen. Vi såga inga varningsskyltar om detta förrän just där avstängningen var, så vi fick en omväg på en mil. Men hem kom vi och det var kul.

Tittade lite i tanken och gissar att den drog 20liter. Kan det stämma?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).