Skogsnyheter

Akut brist på yrkesförare

3 inlägg 2342 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Akut brist på yrkesförare

Fredrik Reuter  
#65050 Snart är läget akut för timmerbilstransporter.

http://www.sr.se/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3027308



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Akut brist på yrkesförare

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65055 Tror dagens "ungdomar" vet ej om jag vågar skriva så då jag tillhör de själv =)) Men hur som helst jag tror dagens unga tycker det är för jobbigt och besvärligt att köra i skogen. Finns ju såklart undantag.

Min karriär i timmerbilen inledde jag två veckor efter att ha klarat E-kortet och tre dagar efter studenten dvs så hade jag ingen kör vana på vanlig väg, mer än när jag hade övningskört.

Så som sagt jag tror det är för jobbigt för dagens unga, då det inte bara är att "ratta" det är ju så mycket annat runt omkring, du ska vara chaufför, mekaniker, datatekniker, transportledare och även telefonist :D

Och hur frisk är man om man slängar sig på små skogsvägar, iaf här nere i söder med 60 ton bakom sig? :P

Sedan var det ju det här med lönen, visst kan man tjäna bra och avtalen har gått upp, ligger nog på 21500 för de som har transports avtal. Ska ju inte sticka under stolen med att det var fina löner när man hade 250 timmar och mer därtill ibland. Men det är ju som här att man får ju jobba därefter.

Själv bryr jag mig inte om lönen särskilt mycket, det ska väl vara roligt att gå till jobbet och det är ju värt så mycket mer tycker jag än alla pengar.

Avatar Fallback

Re: Akut brist på yrkesförare

Mickev  
#65166 Som kjugekarlsson säger, man ska inte bara köra. De finns igentligen 2 grejer jag inte gillar med timmerbilsförar-yrket, dels dedär med att behöva fara omkring upp och nerför berg på vinterväglag/is, de är verkligen inte kul för 5 öre. För nån sand på vägen, de vill i regel inte skogsbolagen kosta på, förhoppningsvis har du sandlådor på bilen så du kan få dig en liten sträng med "drivsand" där de är som värst, dock tycker jag de är jobbigast då du ska utför bergen, fan om grejerna börjar skjuta på, då är man bra liten. Har varit å glid några gånger och dessutom varit nära på att skita på mig då man gått in mot kurvor med låsta hjul i ett desperat försök att få ner farten.
Den andra grejen är att de är så förbannat uppjagat tempo. Det ska gå betydligt snabbare än själigt på dessa små skogsvägar å sånt. De går ju någolunda om du får vara själv på ett skifte och slipper ha nån bil i närheten, då är det lättare att ta det i sitt egna tempo, annars blir man efter då man har andra bilar med.

Själv skulle jag gott å väl kunna tänka mig att köra separatlastare, för krankörningen är rolig och den har jag inga problem med men själva körandet på vintern skulle jag gott å väl kunna tänka mig vara utan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).