mån 22 jan 2007, 22:33#5679
Jag byggde för en massa år sedan en kärra av en gammal GMC militärbil från 40-talet (tror jag). Jag behöll den fjädrande boggin och den har fungerat bra men det är klart att det kan bli lite gungigt om man skickar ut kranen sex meter - fast det finns ju stödben att stabilisera med om det skulle behövas.
Dubbelmontage 7,50*20 (totalt åtta däck) bär upp bra men frigångshöjden är ju inte den bästa. Med hjälp av styrning på kärran går det i allmänhet att trixa sig förbi det mesta.
Det är inte genomgående kardan i dessa axlar, utan det är två utgående axlar i fördelningslådan. Den ena går direkt till den främre axeln och den andra går via stödlager över den främre till den bakre axeln. Kardanen i axlarna ligger förskjutna i sidled för att kardanaxeln till bakre axel skall gå så rakt som möjligt.
Jag använde ramen som fanns med hjulupphängningen som den var, det var enklast så. Längst fram, framför kranfästet. ligger växellådan.
Har inte drivhjulsberoende kraftuttag (David Brown 1212) så jag får gå ut för att växla eller lägga i driften. Kanske lite bökigt men det fungerar.
En stabil kärra med ca 2 kvm lastarea men ganska tung.