Skogsarbete

Har någon som sökt jobb här.

45 inlägg 12882 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#64784 Visst är det så jag har varit med väldit länge om jag gämnför med många andra här inne (ca 20 år).
Jag var o hjälpte en kille uppe i Börtnan i Härjedalen för något år sedan han blev andelens lyrisk o sa efter 14 dagar att du får fast anställning direkt men jag hadde låvat o hjälpköra tills han fick fram en förare o eftersom att min sambo har sitt jobb här nere så tackade jag nej han brukar ringa i bland o höra om jag ändrat mej men jag har tröttnat på borta liggning med dåliga trackt mm.
Sen var jag o körde åt en lokal entreprenör han hadde en väldigt konstig inställning en sån som inte har sett ett kvinnligt kön på bild (utan att vara allt för grov).
Jag blev erbjuden o köra i 2 månader. När det var 1 vecka kvar så kom en annan entreprenör o bjöd ut jobb i 1 månad jag bjöd grabbarna i gruppen på tårta o pilsner o tackade för mej sa upp mej skriftligen o gick hem.
Efter ett tag så börgade det gå en del ryckten bla så hadde han ringt till AMS o påstått att han hadde uppmanat mej o gå till jobbet men jag har inte hört ett ljud.
Jag börgade åt en slutavverkningsgrupp körde 1410 på järnvägen dom blev låvade ett slutavverkningskontrakt på stora arbetsledaren bad mej kontakta dom när vi inte hörde något så jag ringde upp jag fick till svar att han skulle ringa våran arbetsledare.
Efter en vecka kommer våran arbetsledare o är skitförbannad svaret han fick var att skulle jag köra i gruppen så skulle dom inte få något kontrakt.
Jag börgade o misstänka min gammla muslösa arbetsgivare o där står det idag jag blev tex nekad o söka ett jobb hos en entreprenör i höstas det känns emellan varven att en del i närheten borde ha en tjäftsmäll.

Vi får se jag möter väll både storas chef o min gammla arbetsgivare någon gång o då får jag väll ta en regäl diskution då både med tjäften o nävarna om det behövs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Skogshuggarn  
#64787
DunderBabe skrev:Sedan märks de mycket att när du söker jobb och är arbetslös, då e de svårt som sjutton å komma in men jobbar du hos någon annan entreprenör DÅ kommer erbjudandena, å de beror väl på att då är man juh anställd å jobbar antagligen bra eftersom man e kvar.


Huvudet på spiken!

Har man jobb så strömmar det in ett och annat erbj - hamnar man å andra sidan i arbetsförmedlingssvängen så är arbetsgivarna betydligt försiktigare.
Sitta hemma och pumpa ut CV till 50 olika arbetgivare, må väl vara,,, men jag skulle nog lägga större notis vid den som uppsökte mig personligen och kanske tom var beredd att hoppa på en provanställning framför några ihopkrafsade A 4.

"Personlig marknadsföring", alltså, som Chiefen redan varit inne på,,,,

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64788 Helt riktigt inte lätt att få nån uppfattning om en person genom att läsa ett papper.
Sen är det nog så att man kan få ta en låg lön i början för att visa vad man kan och inte begära 140kr timmen för då måste man prestera och sätter ju bara press på sig själv i onödan..

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Skogshuggarn  
#64789
ume skrev:Helt riktigt inte lätt att få nån uppfattning om en person genom att läsa ett papper.
Sen är det nog så att man kan få ta en låg lön i början för att visa vad man kan och inte begära 140kr timmen för då måste man prestera och sätter ju bara press på sig själv i onödan..


Sedan hör nog vi "skogsnisselassar" till det mera praktiskt lagda folket, och går därför kanske mera efter det personliga än fina CV.

Exempelvis så är den duktigast hjullastarföraren som jag känner inte ens skolad inom "transportgrenen" utan självlärd tack vare ett brinnande intresse och en "naturlig fallenhet" för jobbet.
Samma gäller inom skogen - vissa lär sig aldrig!, och då räcker det inte med skolning upp över öronen.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#64831 där håller jag fullständigt med er men något jag tängt på är varför ska vi sitta o lägga ut dag efter dag på o skicka cv o ansökningar o sen kan inte arbetsgivaren vara så rakryggad o höra av sej man bör ju få ett besked om man fått jobbet eller inte.
Jag tycker att det är respektlöst av dom flästa abetsgivare o inte höra av sej.
Min sambo åkte ner till Tyskland o sökte ett jobb som representant för deras företag i norden.
Dom betalade hennes resa o uppehälle men sen blev det tvärtyst det är 2 år sedan o inte ett ljud.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64845
sködarförare skrev:Visst är det så jag har varit med väldit länge om jag gämnför med många andra här inne (ca 20 år).
Jag var o hjälpte en kille uppe i Börtnan i Härjedalen för något år sedan han blev andelens lyrisk o sa efter 14 dagar att du får fast anställning direkt men jag hadde låvat o hjälpköra tills han fick fram en förare o eftersom att min sambo har sitt jobb här nere så tackade jag nej han brukar ringa i bland o höra om jag ändrat mej men jag har tröttnat på borta liggning med dåliga trackt mm.
Sen var jag o körde åt en lokal entreprenör han hadde en väldigt konstig inställning en sån som inte har sett ett kvinnligt kön på bild (utan att vara allt för grov).
Jag blev erbjuden o köra i 2 månader. När det var 1 vecka kvar så kom en annan entreprenör o bjöd ut jobb i 1 månad jag bjöd grabbarna i gruppen på tårta o pilsner o tackade för mej sa upp mej skriftligen o gick hem.
Efter ett tag så börgade det gå en del ryckten bla så hadde han ringt till AMS o påstått att han hadde uppmanat mej o gå till jobbet men jag har inte hört ett ljud.
Jag börgade åt en slutavverkningsgrupp körde 1410 på järnvägen dom blev låvade ett slutavverkningskontrakt på stora arbetsledaren bad mej kontakta dom när vi inte hörde något så jag ringde upp jag fick till svar att han skulle ringa våran arbetsledare.
Efter en vecka kommer våran arbetsledare o är skitförbannad svaret han fick var att skulle jag köra i gruppen så skulle dom inte få något kontrakt.
Jag börgade o misstänka min gammla muslösa arbetsgivare o där står det idag jag blev tex nekad o söka ett jobb hos en entreprenör i höstas det känns emellan varven att en del i närheten borde ha en tjäftsmäll.

Vi får se jag möter väll både storas chef o min gammla arbetsgivare någon gång o då får jag väll ta en regäl diskution då både med tjäften o nävarna om det behövs.


hur många entreprenörer har du jobbat åt?

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#64894 Ja du det har allt blivit några stycken genom åren ingen aning på papperet är det väll tio stycken skulle jag tro det är ju 20år sedan man gick ut skolan.
Det har ju blivit en del prodjekt bla på järnvägen (trädsäkring) men sen har man ju kört både gallring o slutavverkning o på stormen gudrun naturligtvis.

   TS
Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

bolkegard  
#65123 ja dåligt rykte är lätta att få och satans så svår att bli av med. känner en kille som började jobba med att gräva kabel men blev av med jobbet för att någon hade sakt att han bara slöade och gjorde ingenting på arbets tid efter det så hade han svårt att få jobb.
sen träffade han sin nu varande arbets givare som inte bryr sig om rykten nå speciellt skulle jag tro. Han frågade kompisen vad det handlade om. dom kom väl fram till att någon var väl rädd att bli av med jobbet. Nu jobbar han och har det skit bra.

sködarförare skrev:Visst är det så jag har varit med väldit länge om jag gämnför med många andra här inne (ca 20 år).
Jag var o hjälpte en kille uppe i Börtnan i Härjedalen för något år sedan han blev andelens lyrisk o sa efter 14 dagar att du får fast anställning direkt men jag hadde låvat o hjälpköra tills han fick fram en förare o eftersom att min sambo har sitt jobb här nere så tackade jag nej han brukar ringa i bland o höra om jag ändrat mej men jag har tröttnat på borta liggning med dåliga trackt mm.
Sen var jag o körde åt en lokal entreprenör han hadde en väldigt konstig inställning en sån som inte har sett ett kvinnligt kön på bild (utan att vara allt för grov).
Jag blev erbjuden o köra i 2 månader. När det var 1 vecka kvar så kom en annan entreprenör o bjöd ut jobb i 1 månad jag bjöd grabbarna i gruppen på tårta o pilsner o tackade för mej sa upp mej skriftligen o gick hem.
Efter ett tag så börgade det gå en del ryckten bla så hadde han ringt till AMS o påstått att han hadde uppmanat mej o gå till jobbet men jag har inte hört ett ljud.
Jag börgade åt en slutavverkningsgrupp körde 1410 på järnvägen dom blev låvade ett slutavverkningskontrakt på stora arbetsledaren bad mej kontakta dom när vi inte hörde något så jag ringde upp jag fick till svar att han skulle ringa våran arbetsledare.
Efter en vecka kommer våran arbetsledare o är skitförbannad svaret han fick var att skulle jag köra i gruppen så skulle dom inte få något kontrakt.
Jag börgade o misstänka min gammla muslösa arbetsgivare o där står det idag jag blev tex nekad o söka ett jobb hos en entreprenör i höstas det känns emellan varven att en del i närheten borde ha en tjäftsmäll.

Vi får se jag möter väll både storas chef o min gammla arbetsgivare någon gång o då får jag väll ta en regäl diskution då både med tjäften o nävarna om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#65124 Ja det där upplevde jag under Gudrun jag rotkapade under veckorna o grabbarna i gruppen jobbade in o for henm på onsdagkväll medans jag körde skotaren på senveckan o hälgen det blev ett djäv.... skitsnack dom tyckte tydligen att jag tog jobbet av dom trotts att dom hadde 10000m3fub på backen.
Första dagen var jag iväg på husqvarna o hämtade grejer såg kläder mm under arbetstid det blev ett himmla liv det fick man tydligen inte göra.
Det finns allt för många dåliga arbetsgivare vad ska vi göra facket borde ju ta tag i saken men dom bryr sej väll inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65128 Bara stå på dig och kräv din rätt. Låt inte någon snål gniden gubbe behandla dig hursom.




Lönerna borde upp en 60-70kr i skogen

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65132
bolkegard skrev:ja dåligt rykte är lätta att få och satans så svår att bli av med. känner en kille som började jobba med att gräva kabel men blev av med jobbet för att någon hade sakt att han bara slöade och gjorde ingenting på arbets tid efter det så hade han svårt att få jobb.
sen träffade han sin nu varande arbets givare som inte bryr sig om rykten nå speciellt skulle jag tro. Han frågade kompisen vad det handlade om. dom kom väl fram till att någon var väl rädd att bli av med jobbet. Nu jobbar han och har det skit bra.


Mmm alltid mysigt med folk som försöker dölja sin egna mediokra arbetsprestation genom att idka lögner och förtal mot sina kollegor , det har man tyvärr varit med om , finns ju en ett lämplig försörjningsmetod för sånna , socialbidrag kallas det för tror jag :lol:

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

dexter  
#65146 Jag är idag 21 år och ja verkligen LÄNGTAR tills de äldre går hem och de bara finns oss unga å ta. antigen kommer de bli så att cheferna blir desperata och erbjuder sjukt höga löner till de äldre som redan har jobb eller tvingar sig själva att ta en yngre.

om bara arbetsgivarna FATTA att ger man en ung person chansen så kan han få så mycke tillbaka men de kan gå skit också. de är nåt som hör till jobbet. själv har ja sökt jobb här men inte hört ett ljud! sen ja gick ut skolan -07 har ja ständigt sökt skördarjobb men inte fått nåt, de är mitt drömjobb och ja har viljan och orken att jobba igen den erfarenheten ja har förlorat. om ja så fan ska sitta i de där jävla bruljucket 14-17h om dagen!

jobbigt men dit ska ja en dag.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65148
dexter skrev:de är mitt drömjobb och ja har viljan och orken att jobba igen den erfarenheten ja har förlorat. om ja så fan ska sitta i de där jävla bruljucket 14-17h om dagen!

jobbigt men dit ska ja en dag.


Med den inställningen kommer det garanterat att lösa sig för dig.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

dexter  
#65149
roten skrev:
dexter skrev:de är mitt drömjobb och ja har viljan och orken att jobba igen den erfarenheten ja har förlorat. om ja så fan ska sitta i de där jävla bruljucket 14-17h om dagen!

jobbigt men dit ska ja en dag.


Med den inställningen kommer det garanterat att lösa sig för dig.


har sakt de rakt ut till 2 som sökte folk men ena brydde sig inte värst och den andra tyckte ja skulle köpa hans f12:a istället så kunde ja skörda lite på helgerna. så ibland vill man ge upp. dom är inte de ända ja har prata me.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#65153 Det är aldrig försent o ge upp :ymdevil: sa Ronny Eriksson en gång i tiden hehe.
Det känns motigt o de är väll bara o bryta ihop o komma igen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).