Skogsarbete

Har någon som sökt jobb här.

45 inlägg 12877 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#64547 Har någon som sökt jobb här på saiten fått något jobb.
Jag har aldrig fått något svar trotts 20års erfarenhet har flera samma erfarenhet.
Det talas ju om att det är så stor brist på förare o det borde ju visa sej här men det är ju flera som annonserar om jobb än vad det bjuds ut jobb.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64552 Nädu man ska väl va 20år och ha 50års erfarenhet, det verkar som om det är stendött i skogen?

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#64556 ja håller med dej här kör 90% enkelskift o när man läser ams rapport att det kommer o fattas maskinförare framöver då blir man ju bara deprimerad.
ska vi starta en tråd här inne för oss arbetslösa maskinförare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64557 Ja det tycker jag vi gör, jag funderar seriöst på att starta en sida där man kan betygsätta arbetsgivares bemötanden, och rekommendera ett företag eller icke rekommendera det.




Då skulle arbetsgivare och företag få passa sig :lol:

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

Jakob_Patring  
#64559 Jag har också funderingar på hur det är med denna "brist". Själv har jag varit aktiv arbetslös sen november 2008 och sökt alla möjliga jobb. För två månader sen gjorde jag ett maratonlopp och lyckades få iväg 38 ansökningar till olika jobbannonser. Inte ett ljud har hörts sen dess. Och jag har fortsatt att skicka ut ansökningar varje dag, dock inte 38 st.

Personligen känner jag mig lite bitter över situationen. Ams är numera ett grovt svordom i min språkvärld. De är en av de mest glättiga organisationer jag vet. Är inte inskriven mer då jag inte har besökt dem på länge, men det beror på at jag inte får hjälp där.

Det enda som återstår är just denna sida som är en renodlad sajt för oss skogsarbetare, men även här verkar det lite smådött. Nä, det som verkligen återstår är att be en bön och sätta på Eddie Meduzas två träffsäkra låt "Jag ger fan i allt" och "Jag skiter i allt". Båda låtarna finns på youtube, för dem som inte har hört dem förut.

Men jag fick en idé. Kan inte ni äldre skogsarbetare ta kontakt med Aktuellt och be dem intervjua er? Ring tidningen Land också medan ni är igång. Verkligheten är mycket annorlundare än vad glättiga Ams vill få fram.

God bless you all!

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

masterchief  
#64560 Om man ser för egen del så behöver jag inte anställa just nu pga jag dels har manskapet jag behöver, dels så rullar det på halvfart.
Att många entrepenörer kör enkelskift beror nog på att eget arbete lönar sig bäst.
En skördarförare går på i runda slängar 300kr i timmen med ob och arbetstidskonton samt bil eller milersättning.
Det kostar den även när det skruvas eller strular med trailer.
Räknar man med 140 produktiva timmar på en anställd så blir verkliga timmpostnaden som skördaren ska dra in för den anställdes lön 370kr i timmen.
Det tål inte mycket då för att det ska gå runt.....
En egenföretagare ser det inte riktigt så, utan tar ut det som blir över.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

valmet 701  
#64573 hej på er det här är rolig mattematik för det måste ju vara så att prisbilden är för låg på averkningar om det inte går ihop?

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Elias  
#64577 Flyttar mitt inlägg själv till den andra tråden ursäkta!
Entreprenörer som sabbar för sig själva, eller..??

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

andy_83  
#64653 ja dom skriker efter maskinförare med det verkar inte villja anstäla någon har sökt maskin jobb i 7 månader nu med inget napp någon stans varken här på forumet eller ams m.m. Med det ärla så är man 26 bast och är 2 barns pappa å har jobbar 2,5 år som maskin förare och ca 2 år som manuelhuggare så är min inte direkt intresant för arbetsgivarna längre.

Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64659 Vi "yngre" får väl sålla ut dem äldre gamle gubbarna och starta eget :lol:



Idag ska jag iväg å köra bonntraktor, alltid nått.


Funderar starkt på att ge mig på grävsektorn å ge fan i bushen.


mkt fördelar, eller så drar jag till norge å kör skördare å får dubbla lönen :grin:

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64664 Kanske dags att byta bransch?

Det där med 'brist' år ni ta med en nypa salt. Det är ett vanligt knep att få fler intresserade så att lönerna hålls nere.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64671 Jag har ju hittat mitt jobb härigenom. För ganska exakt ett år sedan inom de närmsta veckorna.

Hade ju aldrig jobbat i skogen förut och är glad att man hittade dessa som trodde på en och förhoppningsvis blev det väl bra eftersom jag är kvar fortfarande :P

Jag ångrar mig inte heller, vilket fritt och skönt jobb.


Angående den där bristen på jobb så för min del verkar det inte existerar för jag själv blir erbjuden lite jobb titt som tätt och är bara 22, inte ens det, OCH har inte jobbat mer än strax över 3 år.


Finns viljan så tror jag inte att det är svårt att hitta jobb, det är min åsikt och hur det ser ut för just mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

sködarförare  
#64765 Så kul för dej jag har då sökt det mästa som finns inom pendlingsavstånd men inte då snart skiter jag i skogen ja föresten det har jag gort länge men jag är nära o ge upp är regält sugen o starta upp en byggvaruhandel avverka på vintern o såga o sälja bräder på sommaren just nu sågar jag o snickrar finns hur mycket jobb som hälst skulle kunna jobba dygnet runt.
Nu ska jag på affären o köpa grillkött ska bli fuller i kväll.

Apropå Eddi Medusa jag gillar mäst låten "-84" en väldigt samhällskritisk låt som passa väldigt bra in på dagens situation "nu så går det över styr när man ser dom som ska styra är det nästan så man spyr sverige vart är vi på vääg sverige svensken har blivit feg sverige varför stod du o teg sverige vart är vi på väg vart är vi på väg vart är vi på väääg"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har någon som sökt jobb här.

masterchief  
#64767 Jag har känslan att det är mycket slump samt kontakter som styr om man hittar sin plats i skogen.
Ofta tillfälligheter som avgör.
Sedan är det viktigt att man säljer sig själv, lite som att bygga upp ett varumärke.
Jämför man med verkstadsindustrin så är maskinförarna betydligt färre...
Ser man till mina närområden så har man rätt bra koll på vilka som kör och även hur de kör...
Det jäkliga är att om någon gör fel en gång så sprids det fortare än ett bra utfört jobb...

Avatar Fallback

Re: Har någon som sökt jobb här.

DunderBabe  
#64768 Sedan märks de mycket att när du söker jobb och är arbetslös, då e de svårt som sjutton å komma in men jobbar du hos någon annan entreprenör DÅ kommer erbjudandena, å de beror väl på att då är man juh anställd å jobbar antagligen bra eftersom man e kvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).