Arbetskläder för skogen

Peltor radiokåpor

57 inlägg 38420 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Peltor radiokåpor

Elias  
#64298 Hej.
har gått i funderingar på peltor radiokåpor+medhörning men kruxet är att jag skulle vilja att de passade både på hjälmen medan även kunna använda vanlig hjällbygel eftersom jag hjälper en kompis att bygga nytt hus och även till gräsklippning hade det varit trevligt.
Någon som har sett om det finns med både och eller om man måste köpa de med hjällbygel och kapa av och göra kontakt och köpa till hjälmfästen?

Fungerar även med ett annat märke med bra kåpor.
Sen sist men inte minst, var har ni köpt era och till vilket pris?

Mvh
Elias



   TS
Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64308 Jag har Peltor med Bluetooth, medhörning och radio.
De var med hjässbåge men jag monterade dem på en gammal hjälm som hade Peltorkåpor.
Det är bara att rycka ur dem från stålpinnarna och skjuta fast dem dit du ska ha dem alternativt
om du har bra fästen så vippar man kåpan 90º och plockar lös dem från plasthållaren enkelt.
Jag har använt hjälmen ett tag nu och är supernöjd, det är så fint när nån ringer och man bara
fäller fram micken och trycker på svarsknappen, man kan prata medan man jobbar helt fritt.
Jag kan åxå spela musik på mobilen så det hörs via BT och det är ju fint att kunna välja musik själv
eller lyssna ljudbok när radioutbudet inte når önskvärd standard.
Hvas radiokåpor på hvahjälmen har jag ju kvar men den får nog vila eftersom Peltors kåpor är
så mkt bättre både ljuddämpning och har BT.
Stihls enklaste hjälm kostar 400:- så köp en sån så kan man växla mellan båge/hjälm.
Tyvärr har jag inte hittat nåt hjälmfäste Hhvas hjälm för Peltor.
Kom på att jag måste nämna att Stihls hjälmar är alltså med Peltorfäste.
Senast redigerad av Slurfi lör 01 aug 2009, 09:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64309 Har handlat på ABC Skydd som tydligen bytt namn.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Elias  
#64348
Slurfi skrev:Jag har Peltor med Bluetooth, medhörning och radio.
De var med hjässbåge men jag monterade dem på en gammal hjälm som hade Peltorkåpor.
Det är bara att rycka ur dem från stålpinnarna och skjuta fast dem dit du ska ha dem alternativt
om du har bra fästen så vippar man kåpan 90º och plockar lös dem från plasthållaren enkelt.
Jag har använt hjälmen ett tag nu och är supernöjd, det är så fint när nån ringer och man bara
fäller fram micken och trycker på svarsknappen, man kan prata medan man jobbar helt fritt.
Jag kan åxå spela musik på mobilen så det hörs via BT och det är ju fint att kunna välja musik själv
eller lyssna ljudbok när radioutbudet inte når önskvärd standard.
Hvas radiokåpor på hvahjälmen har jag ju kvar men den får nog vila eftersom Peltors kåpor är
så mkt bättre både ljuddämpning och har BT.
Stihls enklaste hjälm kostar 400:- så köp en sån så kan man växla mellan båge/hjälm.
Tyvärr har jag inte hittat nåt hjälmfäste Hhvas hjälm för Peltor.
Kom på att jag måste nämna att Stihls hjälmar är alltså med Peltorfäste.


Antar att du fick betala ca 3500:- för dina kåpor eller hur?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64389 De låg faktiskt ännu högre i pris när jag köpte, men men.

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64399 Jag har haft Peltor WS3 sen ett par år tillbaka, klockrena :grin:

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Torparn79  
#64426
Jonnish 1710 skrev:Jag har haft Peltor WS3 sen ett par år tillbaka, klockrena :grin:

jag är inne på No. 2 i ordningen, dom första höll i ca 5-6 år...
kollade med Peltor om det var någon vits att skicka ner dom gamla och killen på "service" talade om att dom tog ca 500:- för att kolla dom och komma med ett kostnadsförslag och att det sen kunde kosta alltifrån 50-2000:-..
köpte bland dom första och jag kan säga att jag kommer inte att sluta använda "dom dyra"..
jag har blivit ifrågasatt många gånger hur jag kan vara så dum som köper så dyra hörselskydd, då brukar jag fråga hur mycket dom gav för sin bil med följdfrågan, hur många timmar om dagen dom använder den, den diskussionen vinner jag garanterat varje gång på W-O..

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64428 Jag håller med, jobbar man långa dagar så ska man ha bra komfort.

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

totte  
#64435 Billiga radiolurar blir man bara förbannad på. Köpte nå såna där Jula-lurar, lögn i livet att få den att hålla avstämningen på radion. man fipplar på tills det låter något sånär, sen vänder man sig åt ena sidan och så börjar det spraka. Lurarna som sådana duger för hobbybruk, men skulle aldrig ha dom 8 timmar om dan på ett jobb.

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Elias  
#64439 Frågan i det hela är ju om man ska slå till på de där riktigt dyra för ca 3500:- eller om man ska köpa billigare utan blåtand osv?
Har sväldigt svårt att bestämma mig om vi säger så, var på nolia i helgen och där sålde de enkla peltor alert med bara radio för 650:- men jag blev så tveksam.

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64442 Köp de dyra ws4. du kommer inte ångra dig. gå in på www.prisjakt.se för att söka lägsta pris

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Torparn79  
#64444 ja, jag vet inte hur man ska råda egentligen, men...

-hur mycket använder du hörselskydd / vecka..?

-pratar du mycket i telefon..?

-är miljön du vistas i "konstant" bullrig..?

-behöver du ha händerna fria till annat än att hålla i telefonen och "har inte tid" att gå iväg för att tala i telefon..?

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64517 Har dem på mig från det jag lämnar bostaden tills det jag är åter igen.


Pratar säkert 5-6 timmar på en arbetsdag, ibland inget pratande alls......
miljön är väl inte så bullrig i maskinen men man blir inte tung i huvvet efter en jobbdag med ws4...........

-behöver du ha händerna fria till annat än att hålla i telefonen och "har inte tid" att gå iväg för att tala i telefon..?[/quote]


Jaaaaa till å köra maskin :lol:

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64524 Jag tänker så här: Om nån ska ha fina hörselskydd så är det jag själv, alla andra får ha vad de vill.
Det är ju min trivsel på jobbet det rör sig om, och då känns det värt en rejäl investering ibland, helst när man har råd.
Apropå Bluetooth, idag ett självklart val så debatten är förbi.
Förhoppningsvis håller lurarna länge så det inte blir så dyrt utslaget per timme, men det vet man ju först sen.

Användarvisningsbild

Re: Peltor radiokåpor

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64855 Kan bara hålla med Slurfi!
Det är DIN arbetsmiljö!

Är själv skogs / lantbrukare på fritiden o tillbringar mycket tid på traktorn (gammal bm 430) samt med motor/röjsåg!

Har faktiskt 2 st uppsättningar med peltor lurar (Yepp de dyra blåtandslurarna)!
1 par på huggarhjälmen och 1 par med bygel!

De har sparat in sig på en gång då jag flera gånger glömt tiden i skogen o frugan snabbt genom ett samtal kan kolla att allt är ok eller varför jag är sen! Det är värt alla pengar som finns tycker jag!

Har man sedan programmerat in röstkommandon så räcker det att trycka till på rätt vred på lurarna för att kunna säga vart man vill ringa!
Tycker själv att det slår långt högre än att ha en liten nödsändare i fickan! Den ska ju ändå aktiveras av mig o då är det ju lättare att förklara väg osv. om man sitter i skiten!

Det enda som är ett observanda är att de kräver lite omvårdnad efter varje användande. Att man tar bort hygienskydden o låter dem torka så att kondensen som bildas försvinner från elektroniken.
Fick även ett tips på detta eminenta forum att spraya med elektronikspray som är smörjande för att skydda lurarna!
Verkar funka bra!

Som sagt svaret på din fråga blir en motfråga! Hur mycket är din arbetsmiljö värd??

Vesslan
(som inte får betalt för att promota Peltor)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).